گزارش لرستان خبر از بلاتکلیفی منظقه ماسور/

لرستان خبر: منطقه ماسور در جنوب شهر خرم‎آباد قرار دارد و با اینکه به شهر متصل شده اما میان شهر و روستا معلق است کار خاصی برای شهری شدن این منطقه صورت نگرفته و صدای اهالی را درآورده است.

به گزارش لرستان خبر، در آبان ماه سال 90 الحاق روستای ماسور به محدوده شهر خرمآباد تصویب شد اما با گذشت سه سال از تصویب آن هنوز کار خاصی برای شهری شدن این منطقه صورت نگرفته و صدای اهالی را درآورده است.

 

الحاق روستاي ماسور به شهر از مصوبات دور دوم سفر هيئت دولت به لرستان بود و همان زمان نیز شهردار و شورای اسلامی شهر خرمآباد مخالف بودند. همچنین علی نیکزاد وزیر وقت راه و شهرسازی بارها بر اجرای این مصوبه تأکید میکرد.

 

این در حالی بود که اعضای شورای اسلامی شهر خرمآباد معتقد بودند بودجه شهرداري براي ساماندهي منطقه ماسور کفايت نميکند و خیلی مخالفت کردند تا اینکه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ دوم آبان 90؛ موضـوع الحاق ماسور به محدوده شـهر خرم‌آباد را كه در تـاريخ شانزدهم اسفند سال 88 در شـوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان لرستان به تصويب رسيده بود را مورد بررسي نهايي قرار داد و ضمن موافقت با پيشنهاد شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان، مقرر شد سرانه‌هاي موردنياز در طرح بازنگري طرح جامع جديد خرم‌آباد تأمين و پيش‌بيني شود.

 

وجود بافت فرسوده یکی از معضلات جدی منطقه ماسور است و الحاق ماسور به شهر خرم‌آباد، الحاق هکتارها بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی به این شهر است و این در حالیست که پس از سال‌ها هنوز شهرداری نتوانسته آن‌چنان که باید در رفع مشکلات بافت فرسوده شهر اقدامی انجام دهد.

 

یکی از شهروندان ماسور در این باره به تسنیم گفت: «فقط بهصورت ظاهری و اسمی به شهر ملحق شدهایم و هیچگونه امکانات شهری نداریم.»

 

وی ادامه داد: «از وضعیت موجود راضی نیستیم و ای کاش مثل سابق روستا بودیم، چون حداقل میتوانستیم به دهیاری مراجعه کنیم.»

 

این شهروند خاطرنشان کرد: «عوارض پرداخت میکنیم و برای هر کاری باید تمام مراحل شهرداری را طی کنیم اما در قبال آن خدماتی ارایه نمیشود.»

 

او با اشاره به اینکه ما فقط نزدیک شهر هستیم، تصریح کرد: «بین شهر و روستا معلق و در واقع روستا هستیم و صدای ما به گوش کسی نمیرسد.»

 

 

 

یکی دیگر از اهالی منطقه ماسور گفت: «اگر مشکلی داشته باشیم که به شهرداری مربوط است مراجعه میکنیم و در پاسخ میشنویم که پیگیری میشود اما فایدهای ندارد و خبری از پیگیری نیست.»

 

 

وی یادآور شد: «خانه من جنب سردخانه میدان بار است و به کمیسیون ماده 100 اضافه ساختی که داشتم را پرداخت کردم و فقط موقع پول گرفتن حاضر هستند اما دریغ از خدمات!»

 

 

او تصریح کرد: «عوارض میدهیم ولی خبری از خدمات نیست. باور کنید زمانی که روستا بودیم وضعیت بهتری در منطقه وجود داشت.»

 

برای رفع مشکلات اقدام میکنیم

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرمآباد گفت: «الحاق ماسور به محدوده شهر زمان ما نبوده و خوب یا بدش را افراد دیگری درنظر گرفتهاند.»

 

 

رستم کوشکی تأکید کرد: «الحاق هزینه دارد که ما سعی میکنیم با همت شهردار و معاونت عمرانی، ماسور را به امکانات شهری برسانیم.»

 

با عواملی که کمکاری کردهاند برخورد میکنیم

 

همچنین شهردار مرکز لرستان در این خصوص اظهار کرد: «ماسور جزو شهر است و ما برای این منطقه برنامه داریم.»

 

محمد مهرابی تصریح کرد: «رسیدگی به این منطقه از وظایف ماست که بهزودی برنامههایی را اجرا خواهیم کرد.»

 

وی تأکید کرد: «اگر در هر ناحیه ضعفی وجود داشته باشد با عوامل آن برخورد میکنیم و شک نکنید با افرادی که در مورد ماسور کمکاری کردهاند نیز برخورد خواهیم کرد.»

 

منطقه ماسور یکی از مناطق قدیمی و باستانی شهر خرم‌آباد است و شرایطی که آن دارد شایسته جمعیت بالای 20 هزار نفری نیست. همه میدانیم شهرداری خرمآباد مشکلات زیادی دارد و در برخی مواقع خدمات مطلوبی به مناطق سه گانه شهری نیز نمیدهد و با این وجود باید بار خدمات ماسور را نیز به دوش بکشد.

 

چه بخواهیم چه نخواهیم ماسور با اینکه فضای شهری ندارد اما به شهر متصل شده و اهالی این منطقه چشم بهراه خدماتی هستند که انتظار دارند از آنها بهرهمند شوند و این همتی میطلبد که مسئولان دنبال گفتن کلمه "نمیتوانیم" نباشند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات