مدیر آموزش منابع طبیعی لرستان:

لرستان خبر: مدیر ترویج و آموزش منابع طبیعی لرستان گفت: در استاندارد جهانی از هر ۵ هزار هکتار یک جنگل بان باید از فضای جنگل حفاظت کند که متاسفانه در لرستان در هر ۷ هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد.

لرستان خبر، داریوش حیدری امروز در کارگاه آموزشی آشنایی مفاهیم اصول پایه منابع طبیعی و عوامل تخریب وچالش‌های روز منابع طبیعی که در شهرستان بروجرد برگزار شد با اشاره به خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط در لرستان اظهار کرد: علل و عواملی که سبب زوال و خشکیدگی جنگل های بلوط در  لرستان شده شامل ریزگرد ها  و تاثیر زادآوری درختان ، چرای دام ها، بهره برداری بی رویه  و شخم زدن  و تخریب بسیار زیادی که در عرصه جنگل  اتفاق می افتاد.

 

وی افزود: بهره برداری محلی در سال های متوالی سبب از بین رفتن درختان بلوط جنگل شده است و تغییرات آب وهوایی  و آفت و امراض با توجه به ضعیف شدن عمر درختان از عوامل مهم تخریب جنگل های بلوط لرستان شده است.

 

مدیر ترویج و آموزش منابع طبیعی لرستان با اشاره به عوامل تخریب منابع طبیعی در استان بیان کرد: علل و عوامل مهمی که در تخریب منابع طبیعی تداخل دارد شامل، بوته سوزی و آتش زدن جنگل ها در مراتع، که سبب می شود که  در صورت تخریب اراضی ملی تغییر کاربری  و بهره برداری از اراضی جنگلی در مراتع تخریبی انجام می شود.

 

حیدری با اشاره به دلایل از بین رفتن جنگل ها اظهارکرد: زغال گیری و حمل قاچاق از گونه های جنگلی، چرای بی رویه دام ها سبب از بین رفتن و تخریب منابع طبیعی می شود که باید برای حفط این منابع با برنامه ریزی های مدون واصولی جلوی تخریب آنها را بگیریم.

 

وی به کمبود جنگلبان در لرستان اشاره کرد و  افزود: در استاندارد جهانی از هر 5 هزار هکتار یک جنگل بان باید از فضای جنگل حفاظت کند که متاسفانه در لرستان در هر 7 هزار هکتار یک جنگلبان  وجودارد.

 

داریوش عباسی رئیس منابع طبیعی بروجرد نیز اظهار کرد: با توجه به مشارکت‌ها و تلاش‌هایی که از سوی منابع طبیعی جهت جلب مردم برای بهره برداری از جوامع محلی در حفاظت از منابع طبیعی انجام می گیرد تلاش می شود این گروه بهتر ارتقاء یابد.

 

وی با اشاره به اینکه تلاش های وافر منابع طبیعی برای ارتقا فرهنگی و آگاه سازی جوامع روستایی از منابع طبیعی انجام می‌شود افزود: امروز منابع طبیعی در سود و زیان منابع طبیعی دخیل هستند به طوری که بهره برداری از منابع طبیعی سال های متوالی به طول می انجامد  تا به صورت پایدار انجام شود.

 

رئیس منابع طبیعی بروجرد با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه‌ها بیان کرد: 200 نفر در این کارگاه حضور دارند که با هدف نقش معلمان فعال در روستاها در تربیت نسل آینده  و بهره برداری از منابع طبیعی و نقش و جایگاه  مهم معلمین در روستاها  و تاثیر بر جوامع محلی افراد و گروه‌های هدف این آموزش‌ها انجام می‌شود.

 

عباسی گفت: برگزاری دورهای آموزشی ترویج و فرهنگ توجیهی معلمان در دومین جلسه خود روز شنبه 29 شهریورماه برای بخش اشترینان شهرشتان بروجرد راس ساعت 2 عصر در کانون شهید رجایی بروجرد برگزار می‌شود که تعداد شرکت کنندگان در این کارگاه 150 نفر است که با مشارکت منابع آبخیزی داری لرستان، آموزش وپرورش بروجرد، جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار می‌شود.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات