در پی تعریض جاده ای در پلدختر /

لرستان خبر:مجری کاوش اضطراری گورستان مورانی پلدختر لرستان گفت: تعریض جاده ای در 12 کیلومتری شهرستان پلدختر منجر به کشف نخستین سازه های معماری عصر مفرغ در لرستان و محوطه باستانی پیش از تاریخ در این منطقه شد.

لرستان خبر،'عطا حسن پور' روز پنج شنبه درجمع خبرنگاران افزود : پس از تخریب این منطقه بوسیله بیل مکانیکی برای تعریض جاده و ظاهر شدن استخوان،سفال و سنگ هایی احتمال وجود گورستانی باستانی در این منطقه داده شد و پس از صدور مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری کاوش آغاز شد.
 

وی تصریح کرد :وسعت این محوطه باستانی پیش از تاریخ را که روی یک صخره طبیعی و یک دامنه با شیب تند حدود 75 درجه قرار گرفته یک تا دو هکتاراست .



حسن پور با اشاره به انجام عملیات کاوش در یک هزار و700 متر مربع گفت :در این کاوش ها یک گور و چندین سازه معماری مربوط به دوره های پیش از تاریخ بدست آمده است.
 

وی افزود: ازجمله مواد فرهنگی که در این گور بدست آمده می توان به ابزار و ادوات مفرغی،سنگی،سفالی و همچنین مهره های تزئینی و سفالینه هایی که معروف به سفال های لبه واریخته بود که معرف دوران آغاز ادبیات ایران است اشاره کرد.
 

حسن پور گفت: این محوطه استقراری و گورستانی مربوط به عصر مفرغ، بر روی یک محوطه قدیمی تر از هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد قرارگرفته که در اصطلاح باستان شناسی به آن دوران مس و سنگ و یا مس سنگی اطلاق می شود.
 

حسن پور با اشاره به تداوم عملیات کاوش گفت: در واقع نهشته های باستانی' لایه های دوره های تاریخی 'و لایه های فرهنگی محوطه مورنی شامل دوره های مس و سنگ و عصرمفرغ می شود که تاریخی بین هفت هزار تا چهار هزار سال را دربر می گیرد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات