وقتی انار سیاب کوهدشت با نام سایر استان ها عرضه می شود

لرستان خبر: انار تنگ سیاب دارای ویژگی های خاصی است که این انار را در زمره انارهای بسیار مرغوب کشور قرار داده است این انار دارای عطر بسیار خوب، طعم منحصر بفرد، وزن و اندازه مناسب ، ضخامت پوست، شکل و تاج میوه زیبا و رنگ دانه جذاب است.

به گزارش لرستان خبر، یکی از مناطق انارخیز کشور شهرستان کوهدشت است که به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و ویژگی خاک این منطقه برای پرورش انار بسیار مساعد است.

بخش های کوهنانی، طرهان و منطقه ویژه تنگ سیاب بیشترین باغ های انار  شهرستان کوهدست را در خود جای داده است.

به تایید بسیاری از کارشناسان انار تنگ سیاب (سیاو) مرغوبترین انار تولیدی سطح کشور است.

 

تنگ سیاب (سیاو) دروازه انارستان لرستان

 

منطقه سیاب در جنوب غربی شهرستان کوهدشت و در فاصله 60 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. در این منطقه ۱۷۰۰ هکتار باغ مثمر وجود دارد که سالانه بیش از 36 هزار تن انار در این منطقه به عمل می آید میانگین برداشت انار در کشور 14 تن در هر هکتار است در حالیکه در منطقه سیاب رکورد 120 تن در هر هکتار نیز ثبت شده است.

         DSC06840

انار سیاب، یاقوت سرخ

 

استان های فارس، اصفهان، ، قم، یزد و  شهرستان های ساوه و کوهدشت از جمله مناطق مهم انارخیز کشور هستند که انار منطقه سیاب کوهدشت از لحاظ کیفیت و مرغوبیت رتبه نخست را داراست.

انار تنگ سیاب دارای ویژگی های خاصی است که این انار را در زمره انارهای بسیار مرغوب کشور قرار داده است.

انار سیاب دارای عطر بسیار خوب، طعم منحصر بفرد، وزن و اندازه مناسب ، ضخامت پوست، شکل و تاج میوه زیبا و رنگ دانه جذاب است.

این انار از لحاظ کیفی دارای درصد مواد جامد قابل حل قابل قبول، ویتامین ث، قند میوه و سایر مولفه های آزمایشگاهی مناسب است .

از میان انارهای تولیدی در تنگ سیاب ارقام یاقوت سیاب، امید سیاب و دردانه سیاب را می توان به عنوان ارقام برتری که به عنوان نمونه که قابلیت صادراتی بالا دارند نام برد.

کیفیت انار تولید شده در تنگ سیاب علاوه بر خصوصیاتی که کارشناسان کشاورزی را به تحسین واداشته از نظر افرادی که با دید غیر کارشناسی و خریدارانه هم به آن می نگرند قبال تشخیص است.

       anarr2k

انار سیاب محصولی ارگانیک

 

در تغذیه و پرورش باغات انار، استفاده از کودهای شیمیایی و سم حداقل ممکن است و به جای استفاده از کودهای شیمیایی، از کودهای آلی و هوموسی غنی شده استفاده می شود که این نکته باعث می شود این محصول به عنوان محصولی ارگانیک معرفی شود.

     20131118153509_14

عدم بسته بندی درست مهم ترین عامل در ناشناخته ماندن انار سیاب

 

 عمده ترین مشکلی که چندین سال است کارشناسان به آن تاکید دارند ولی متاسفانه هنوز حل نشده است بسته بندی صحیح این محصول است.

عدم بسته‌بندي با كيفيت این محصولات موجب زیان های فراوانی به باغداران این منطقه می شود، در صورت افزايش به كارگيري تكنولوژي نوين در بسته بندي‌ها انار این منطقه با داشتن مرغوبیت بسیار بالا می تواند در بخش صادرات، درآمد ارزي قابل توجهي در اين زمينه ایجاد نماید.

مسئله ای که باعث تاسف است نوع بسته بندی کنونی انار کوهدشت است که حتی گاهی دیده می شود این محصول در کیسه های مخصوص پیاز عرضه می شود .

 

         20131118153439_17

متاسفانه علیرغم کیفیت بالای این انار  در بازارهای جهانی و حتی کشورمان نامی از لرستان دیده نمی شود برای معرفی این انار با نام لرستان نیاز به تلاش بیشتری از طرف مسئولین مربوطه احساس می شود .

در صورت ثبت نام لرستان بر روی این محصول،با توجه به کیفیت بالای انار تنگ سیاب کوهدشت زمینه ماندگار شدن نام این محصول فراهم خواهد شد.

برای معرفی انار سیاب باید تبلیغات مناسب و حساب شده صورت گیرد و این امر همکاری دستگاه های مرتبط را می طلبد و اداراتی همچون جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، صنعت و معدن باید در این امر با اهتمام بیشتر این قضیه را پیگیر شوند.

 

عدم وجود صنایع تبدیلی کافی

 

متاسفانه عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب از جمله کمبودهای استان لرستان در بخش های مختلف کشاورزی و باغداری است که انار سیاب هم از این قاعده مستثنا نیست. که همین نبود این صنایع باعث می شود که باغداران این منطقه محصولات خود را به دلالان و ميدان داران آن هم نه با قیمت واقعی خود بفروشند.

در میان میوه ها انار از نظر صنایع تبدیلی ، غذایی و دارویی سرآمد محصولات باغبانی است و از لحاظ تنوع فرآورده های غذایی و صنعتی نسبت به میوه های دیگر مزیت های فراوانی دارد و تبدیل انارهای درجه دو و سه به کنسانتره، رب و... باعث افزایش چند برابری قیمت این محصول می شود.

چند سال قبل کارخانه رب انار  در منطقه سیاب راه اندازی شد که تا حدودی مشکلات باغداران را مرتفع کرده بود که این کارخانه امسال تعطیل شده که علت آن را هم نبود سرملیه کافی توسط صاحبان کارخانه ذکر شده است و راه اندازی مجدد این کارخانه هم همت مسئولین را میطلبد.

راه اندازی مجدد این کارخانه و ایجاد کارخانجات مشابه می تواند علاوه بر رفع مشکل باغداران این منطقه در اشتغال زایی برای جوانان لرستانی موثر باشد.

         33

لزوم انجام شیوه های مدرن باغداری

 

با پیشرفت علم کشاورزی و باغداری و دست پیدا کردن به شیوه های نوین آبیاری، سم پاشی، کوددهی و ... ضرورت استفاده از این روش ها ضروری به نظر می رسد.

شاید استفاده از روش های نوین آبیاری در حال حاضر و بحران کم آبی که در سال های اخیر کشور را تهدید کرده بیش از پیش احساس می شود و این امر هم کمک و یاری مسئولین مربوطه را می طلبد که با سیاست های تشویقی برای باغداران این منطقه و ارائه تحصیلات و آموزش های لازم این امر را فرهنگ سازی نمایند.

                 ابلب

نظرات شما

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات