معاون رئیس جمهور:

لرستان خبر: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت:‌ با توجه به اینکه تبعیض بین امکانات روستا و شهر سبب ایجاد مشکلاتی شده، دولت، شورای توسعه روستایی و عشایری را در برنامه شورای توسعه کشور لحاظ کرده است.

به گزارش لرستان خبر، سیدابوالفضل رضوی ظهر امروز در جمع مدیران استان لرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه تبعیض بین امکانات روستا و شهر سبب ایجاد مشکلاتی شده، دولت، شورای توسعه روستایی و عشایری را در برنامه شورای توسعه کشور لحاظ کرده است.

 

وی افزود: این امر در برنامه های گذشته لحاظ نشده بود و دولت با نگاه ویژه به روستاییان و عشایر، در راستای از بین بردن تبعیض شهری و روستایی، برای نخستین بار این شورا را در نظر گرفته است.

 

معاون رئیس جمهور با اشاره به دیگر مشکلات روستاییان، عنوان کرد: اشتغال اصلی ترین مشکل، نبود استاد ملکی روستاییان، محرومیت از ارزش افزوده و عدم حمایت معنوی از سوی مسئولان کشوری و استانی از اهم مشکلات روستاییان است.

 

وی با تأکید بر لزوم مشارکت خود روستاییان در رفع مشکلاتشان، تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکلات روستاییان، همکاری خود آنها ضروری است چرا که تا وقتی که آنها همکاری نکنند، دولت توان برآوردن تمامی خواسته های آنها ر ندارد.

 

رضوی با بیان اینکه دلیل عمده مهاجرت روستاییان به شهرها نبود اشتغال است، خاطر نشان کرد: دولت با مشارکت روستاییان و عشایر قصد دارد، زمینه اشتغال و فعالیت سودآور را فراهم کند تا آنها محتاج دولت نباشند.

 

هوشنگ بازوند استاندار لرستان اظهار داشت: با وجود اقدامات مهم و تلاش هایی که جمهوری اسلامی برای رفع مشکلات روستاییان انجام داده است، باز شاهد مهاجرت روستاییان به شهر هستیم که باید در رفع مشکلات انها تلاش کنیم.

 

وی با تأکید بر لزوم محرومیت زدایی در کشور، افزود: لازم است به توسعه روستاها توجه بیشتری شود و با بهره گیری از ارزش افزوده و رفع مشکل بیمه کارگری روستاییان، بستر حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی را در روستاها هموار کنیم.

 

استاندار لرستان گفت: لرستان با وجود داشتن 1600 روستا و تمام مناطق زاگرس نشین، باید به طور ویژه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

 

مهرداد غضنفری رئیس جهاد کشاورزی لرستان در این همایش عنوان کرد: روستاییان بدون نیاز به شهر، می توانند نیازهای خود را تأمین کنند، آنها این را کار را نه تنها برای خود بلکه برای جامعه شهری نیز انجام می دهند، از این رو در توسعه ملی نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

وی افزود: با توجه به نقش تأثیر گذار روستا در صنعت و افزایش تولید ناخالص کشور، در صورت عدم پایداری روستا و توسعه نیافتگی آن، اثر مثبت آن در توسعه ملی به اثری منفی و معکوس مبدل می شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی لرستان ضمن تأکید بر روستا به عنوان یکی از حوزه های اساسی حکومت، گفت: برای پایدار شدن روستا، ضروری است تا زیرساخت های لازم فراهم و مواد اولیه مورد نیاز روستا تأمین شود.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه لرستان جزء کشاورزی حرفی برای گفتن ندارد و از طرفی توسعه روستا، وابسته به توسعه کشاورزی است، باید تلاش شود تا بهره وری افزایش یابد و خطاهای گذشته در این بخش تکرار نشود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات