66میلیارد دلار کالای خارجی در ایران رژه می رود؛

با جمع کردن ارزش کالاهای وارداتی و قاچاق به این نتیجه می‌رسیم که به طور تقریبی در یک سال 66میلیارد دلار کالای خارجی در بازارهای ایران عرضه شده است.

به گزارش لرستان خبر ، طبق جدیدترین آمارهای گمرک، میزان واردات کالاها به کشور به صورت رسمی در ۱۱ ماهه ابتدای امسال ۴۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار گزارش شده است. از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی وزارت کشور و اعلام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشورمان سالانه با حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق روبه‌رو است و حدود ۱۸‌میلیارد دلار از این میزان کالا و ارز ورودی و ۸ میلیارد دلار کالا و ارز خروجی است.

 

 

در این بین مجموع آمار واردات قانونی 48میلیاردی دلاری کالا و 18میلیون دلاری قاچاق کالا بیانگر آن است که 66میلیارد دلار کالای وارداتی در اقتصاد ایران وجود دارد.

 

 

به اعتقاد علیرضا بیات، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک چهارم کالاهای در حال عرضه در سطح شهرها از طریق قاچاق وارد کشور شده است، با توجه به اینکه 18میلیارد دلار ارزش کالاهای قاچاق وارداتی است، بدین ترتیب می توان مدعی شد که بیش از 80درصد بازارهای کشور مملو از کالاهای خارجی است، زیرا ارزش کالاهای وارداتی نیز همانطور که عنوان شد در حدود 48هزار میلیارد تومان است.

 

 

با این احتساب باید گفت که سهم تولید داخل از بازارهای کشور در حدود 10تا15درصد است و کالاهای وارداتی و قاچاق بیشترین سهم را از بازارهای ایران به خود اختصاص داده اند.

 

 

 

گفتنی است که تولید‌کنندگان طی سال‌های اخیر به دلیل رویارویی با چالش‌هایی چون اجرای قانون هدفمندی یارانه و بالطبع رشد قیمت حامل‌های انرژی، عدم پرداخت یارانه وعده داده شده به تولید در جریان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، رشد چند صد‌درصدی قیمت ارز طی سه سال اخیر، افزایش نرخ بهره بانکی، کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌ها، عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها‌، مصوبات ضد‌تولیدی دولت‌ها، رشد مالیات، افزایش پیوسته نقدینگی و بالطبع بی‌ارزش‌تر شدن ریال، تشدید گرایش متقاضیان برای خرید کالاهای ارزان قیمت‌تر به دلیل ضعف مالی و... به هیچ عنوان یارای تأمین تقاضای موجود در بازار ایران را نداشته است و چه بسا آنکه تولید‌کنندگان سهم خود را از بازار ایران در حال از دست دادن هستند.

 

 

توسعه و پیشروی قاچاق که فعالیتی غیر رسمی و غیرقانونی به شمار می رود ، فضا برای فعالیت رسمی در اقتصاد ایران را روز به روز محدود می‌کند از همین رو انتظار می‌رود دولت یازدهم در رابطه با کاهش قاچاق در کشو ر تدبیر اساسی کند. منبع: تهران پرس

 


انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات