حذف بی سروصدای یارانه موضوعی است که مورد توجه اکثر روزنامه ها قرار گرفته و علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی از مردم خواسته صبور باشند.

به گزارش لرستان خبر به نقل ازفرهنگ نیوز، روزنامه های سه شنبه، به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد توجه ویژه ای داشتند و از سوی دیگر روزنامه های اصلاح طلب نیز کماکان بر مدار پررنگ کردن شایعه تغییرات در کابینه قرار دارند.

 

 

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، تغییرات در سطح مدیران و وزرا و اظهارت ضد و نقیض دولتی ها را در این رابطه مورد بررسی قرار داده است و عنوان " آرامش قبل از طوفان؟!" را برای گزارش خود انتخاب کرده: دوگانگی کلام مسئولین در احتمال تغییر در کابینه دولت روحانی این روزها هر از چند گاهی تیتر رسانه ‌ها می‌شود. گاهی سخن از تغییر و احتمال آن به میان می‌آید، گاهی دو پهلو از وجود تغییر یاد می‌شود و گاهی هم به طورکلی هر گونه تغییری در کابینه دولت روحانی تکذیب می‌شود. اما جدید ترین خبری که پیرامون این موضوع بیان شده است، صحبت های نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری است که در باره احتمال تغییرات در کابینه می‌گوید:" در این مورد هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. بلکه آنچه که گفته شده در خصوص عملکرد وزراست که این اتفاق یک فرآیند طبیعی است که لازمه تدبیر و امید است. اما تغییرات مدیریتی در دستور کار نیست." اکنون تغییر یکی از مدیران (فرماندارجهرم) در همین چند روز گذشته از یک سو، صحبت های چند وقت پیش مسئولینی چون حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهو رو نوبخت سخنگوی دولت درباره تغییر در وزرا و مدیران از سویی دیگر، و حال بیانی متفاوت از نهاوندیان در باره عدم تغییر در مدیران و وزرا، این سوال را مطرح می‌کند که آیا در باره تغییرات آینده در دولت روحانی نگاه های متفاوت و متناقض در بین مسئولین حکمفرماست؟ یا این بیانات متفاوت، نشانی از وقوع رخدادهایی مدیریتی در آینده دولتمردان خواهد بود ؟ و یا شاید هم صحبت های نهاوندیان آب پاکی را روی دست همه کسانی که از تغییر سخن گفته اند ریخت ؟

بیماری EB موضوع گزارش آفتاب یزد است که به وزیر بهداشت درباره فراگیر بودن آن در ایران هشدار داده است: اینجا واژه‌ها درد دارند. دل می‌خواد که بخوانی و اشک نریزی، بخوانی و به رگ غیرت ایرانی بودن و حتی انسان بودنت برنخورد که دوروبرت کودکان و جوانانی هستند که زندگی‌شان خلاصه شده در خون و تاول و درد و درد و درد. بیمارانی که پروانه‌ای لقب گرفته‌اند و محکوم به پیله کردن زخم و درد دور انگشتان دست و پا و حتی اندام‌های داخلی‌شان هستند آن هم به جرم ازدواج فامیلی والدین‌شان. کودکان پروانه‌ای نه واژه‌ای جدید است نه آدم‌هایی در قصه‌ها و افسانه‌‌ها. آنها همین‌جا هستند زیر آسمان شهر من، شهر تو و شهر مسئولانی که حتی وجود این کودکان و بیماران را کتمان می‌کنند چون معتقدند خرج دارند! راست هم می‌گویند اگر بودجه‌ای خرج این بیماران شود، پول همایش‌ها و سمینارها و بریز و بپاش‌ها را چگونه باید تامین کرد؟! کاش درد فقط کتمان کردن این بیماران وعدم حمایت مالی بود. به لطف اطلاع‌رسانی مسئولان بیش از 90درصد مردم با این بیماری غریبه‌اند. ناآگاهی مردم از این بیماری هم درد دیگری به درد بیماران پروانه‌ای تحمیل می‌کند؛ درد نگاه‌های ترحم‌برانگیز، درد ترس از فراگیربودن بیماری، درد طردشدن از جمع دوستان... در حالی که کسی نمی‌داند این درد ژنتیکی است و واگیردار نیست... کاش درد، فقط عدم حمایت مالی بود و ناآگاهی جامعه. به لطف مسئولان کشور، حتی پزشکان نیز با این بیماری چندان آشنا نیستند. پروانه‌ای‌ها به دندانپزشکی که می‌روند، پزشک می‌ترسد از واگیرداربودن و بیمار را پس می‌زند، به پزشک متخصص داخلی مراجعه می‌کنند، می‌آید ابرویش را درست کند می‌زند چشمش را کور می‌کند. کاش درد فقط عدم حمایت مالی بود و ناآگاهی جامعه و پزشکان. این بیماران حتی در گروه بیماری‌های خاص هم قرارنمی‌گیرند چون مسئولان می‌گویند بودجه ندارند! درد بسیار است زبانم قاصر است از گفتن و قلم ناتوان از نوشتن. اما این بیماران و والدین‌شان حرف برای گفتن بسیار دارند؛ از دردها و رنج‌ها، از نگاه‌های عجیب اطرافیان به جگرگوشه‌شان، از مخارج کمرشکن و از بیماری‌ای‌ که به اعتقادشان اگر همه بیماری‌های دنیا را روی هم بگذارند و ضرب در هزار کنند می‌شود ‌ای‌بی...خواسته‌شان دست‌یافتنی نیست. تنها خلاصه می‌شود به توجه مسئولان، مسئولانی که حتی نام ای‌بی هم به گوششان نرسیده و حتی اگر رسیده باشد آنقدر کارهای مهم‌تری دارند که وقت به این مورد نمی‌رسد. شاید تنها یکبار مرور خواسته‌های این بیماران و والدین‌شان دل مسئولان را به رحم بیاورد و معجزه که توقع گزافی است لااقل قبول کنند که کودکان پروانه‌ای در کشور ما حضور دارند و نفس می‌کشند.

آفتاب درصفحه آخر خود به کنایه فردوسی پور به تراکتوری ها پرداخته: شنیدیم فردوسی پور در خلال گزارش بازی بارسلونا و اتلتیکو بارها به اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت کنایه زد.به گزارش خبرآنلاین؛ بازی های بارسلونا و رئال مادرید این هفته به صورت همزمان برگزار شد و فردوسی پور زمانی که داشت دیدار کاتالان ها را گزارش می کرد گفت: «در این بازی بارسلونا یک بر صفر از حریف پیش است و رئال مادرید هم با یک گل از اسپانیول جلو است.این طور نیست که به بارسلونایی ها بگویند بازی رئال مادرید و اسپانیول مساوی است! و بازیکنان بارسلونا هم خودشان را روی زمین بیندازند و وقت تلف کنند!»

روزنامه وطن امروز در صفحه اول خود به "حذف بی سر و صدای 4 میلیون ایرانی" از دریافت یارانه نقدی پرداخته و از اینکه دولت معیارهای قطع یارانه را اعلام نمی کند انتقاد کرده است: قطع یارانه نقدی بعضی از مردم در اردیبهشت‌ماه نیز ادامه یافت اما هنوز دولت از اطلاع‌رسانی دقیق یارانه‌ای از جمله اطلاع‌رسانی درباره ملاک‌های حذف یارانه نقدی دوری می‌کند. این در حالی است که روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد یارانه نقدی 4 میلیون نفر از ابتدای سال جاری حذف شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان دولتی شاید قصد دارند با ادامه حذف بی‌سر و صدای یارانه بعضی از گروه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره، موضوع قطع یارانه‌ای را فرسایشی کنند غافل از اینکه همین موضوع باعث می‌شود حذف افراد از لیست یارانه‌بگیران همواره در صدر خبرهای اقتصادی قرار بگیرد. حذف یارانه نقدی افراد در اردیبهشت‌ماه نیز انجام شد و گفته می‌شود تاخیر 2، 3 روزه برای پرداخت یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه به علت دیر آماده شدن لیست حذفی‌های این ماه بوده است. طبق اخبار و اطلاعات رسیده به «وطن‌امروز» اکثر حذف‌شدگان اردیبهشت‌ماه از همان گروه‌های ششگانه‌ای بودند که 2 هفته قبل رسانه‌ای شدند، یعنی اکثر حذف‌شدگان اردیبهشت‌ماه جزو پزشکان و دانشجویان پزشکی، مالکان خودروهای گرانقیمت، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و هیات‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور و افرادی که در 3 سال اخیر یک سفر خارجی به غیر سفرهای زیارتی رفته‌اند هستند. در این میان وزارت رفاه قصد دارد یارانه گروه‌های جدید را هم که شائبه درآمد بالا دارند قطع کند که مسؤولان طبق معمول از ارائه اطلاعات جدید خودداری می‌کنند. با این وجود وزیر اقتصاد روز گذشته با اعلام اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف یارانه پردرآمدها را شروع کرده است، گفت: قرار شد، کسانی که به حذف یارانه خود اعتراضی دارند به وزارت کار مراجعه کرده و مستندات اعتراض خود را اعلام کنند. علی طیب‌نیا افزود: وزارت کار متولی شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها شده است و این وزارتخانه هم به استناد بانک اطلاعاتی فرآیند حذف را شروع کرده است.

"مرحله «ما بعد دبه»" عنوان یادداشت مهدی محمدی در سرمقاله وطن امروز است و به این موضوع اشاره دارد که تیم مذاکره کننده هسته ای با پذیرش عهدشکنی های طرف مقابل در حال گفتگو بر سر پیاده کردن توافقات بعد از این عهدشکنی هاست: شواهد نشان می‌دهد مذاکرات هسته‌ای اکنون در مرحله مابعد دبه به سر می‌برد. این تعبیر شاید کمی سبک جلوه کند ولی کاملا دقیق است. آمریکایی‌ها در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای، حداقل درباره 4 موضوع فردو، تحریم، تحقیق و توسعه و بازرسی‌ها، حتی از فکت‌شیت خود فراتر رفته‌اند. بیش از یک ماه است در محیط نخبگانی کشور روشن شده چارچوب لوزان قابل دفاع نیست و باید اصلاح شود. حالا آنچه در حال رخ دادن است این است که نه‌فقط این چارچوب بهبود نخواهد یافت، بلکه آمریکایی‌ها درصدد هر چه بدتر کردن آن – تا جایی که بتوانند - هستند. در مجموع، شواهد نشان‌دهنده آن است که مذاکرات هسته‌ای به سمت نوعی «مرگ ناگهانی» پیش می‌رود. خوشبختانه دبه کردن آمریکا در مذاکرات، در زمانی رخ می‌دهد که مردم ایران بسیار بیش از هر زمان دیگری پس از انتخابات خرداد 92، به آمریکا بی‌اعتماد هستند. ضرورت اصلاح چارچوب لوزان اکنون به یک گفتمان ملی تبدیل شده است. بویژه اینکه مردم ایران دریافته‌اند توافق هسته‌ای نه فقط تحریم‌ها را سبک‌تر نخواهد کرد، بلکه با مستقر کردن یک رژیم ویژه بازرسی در ایران، امنیت آنها را هم به طور اساسی به خطر خواهد انداخت. ایران ظرف 5 هفته آینده می‌تواند بهترین تصمیم را با کمترین هزینه بگیرد.

"چرا حذف کردی، چرا من بیقرارم؟!" عنوان مطلبی است که به حذف یارانه برخی از افرادی می پردازد که جزء اقشار آسیب پذیر جامعه هستند: خیلی‌ها ساعت 00:00 روز جمعه را بیدار نشسته بودند. چون از قبل اعلام شده بود قرار است یارانه‌ها در این ساعت واریز شود. این یارانه ریختن با یارانه ریختن‌های قبلی فرق می‌کرد چرا که قرار بود تعدادی از یارانه‌بگیران حذف شوند. ساعت00:01 یا 00:02 بود که نزدیک به 4 میلیون نفر متوجه شدند خبری از یارانه واریزی اردیبهشت نیست. چند روزی است این یارانه نریختن نقل جمع چند نفره تاکسی‌هایی است که سوار می‌شوم. راننده‌های تاکسی شاکی‌اند، حتی اگر یارانه‌شان حذف نشده باشد. امروز صبح بود که مسافری با تلخی توی ماشین نشست. ابروهایش را درهم کشیده و صورتش را پف داده بود به نشانه اعتراض. مسیر کوتاهی را سوار تاکسی شد. پیاده که شد با عصبانیت کرایه‌اش را داد. راننده با خونسردی کرایه‌اش را گرفت. مسافر‌های دیگر به هم نگاه کردند و گفتند: «چش بود؟» راننده گفت: «هیچی! یارانه‌اش حذف شده». داشتم خودم را آماده می‌کردم برای حالت‌های عصبانیت دیگری که در این چند روز خواهم دید. توی فکرم بود اگر کسی در خیابان هُلم داد باید نتیجه بگیرم که «هیچی نیست، یارانه‌اش حذف شده» یا اگر کسی با موتور با سرعت از کنارم رد شد باید نتیجه بگیرم «هیچی نیست، یارانه‌اش حذف شده» یا اگر در بانک کارمند جواب سربالا داد می‌توان این نتیجه را گرفت که «هیچی نیست، یارانه‌اش حذف شده» و هزار احتمال دیگر. چون واقعا معلوم نیست چه کسی و چرا یارانه‌اش حذف شده است!

روزنامه آرمان در شماره امروز خود به سراغ اظهارات اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور رفته تا درباره شایعه تغییرات در دولت اطلاعاتی به دست آورد: موضوع دیگری که این روزها در اطراف پاستور بسیار شنیده می‌شود تغییر و تحول در کابینه است چنان که هر روز اسامی چند وزیر برای تغییر در سایتهای خبری منتشر می‌شود و برخی از معاونان رئیس‌جمهور مانند جهانگیری و نوبخت آن را در لفافه تایید و نهاوندیان در مورد آن کمرنگ سخن می‌گوید. اکنون هم ترکان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور از این تغییرات اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما به نکته مهم دیگری اشاره دارد و آن هم بی‌معنا بودن استیضاح وزراست. رکان تاکید می‌کند: «از این پس توجه و تمرکز نمایندگان به سمت انتخابات دوره دهم مجلس است و تب و تاب و دوران استیضاح وزرا تمام شده است.»

نجفقلی حبیبی، رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی، در مصاحبه با آرمان به تغییر دیدگاه مردم نسبت به رابطه با آمریکا اشاره کرده است: دکترنجفقلی حبیبی به‌تازگی توسط آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشور به‌عنوان عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شده است. دکتر حبیبی از جمله سیاستمداران اصلاح‌طلب است که از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را برعهده داشته است. وی در گفت‌وگویی با «آرمان» درباره دیدگاه مردم نسبت به رابطه ایران و آمریکا تصریح می‌کند: «در شرایط فعلی دیدگاه مردم نسبت به رابطه با آمریکا نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است. مردم ایران مردمی صلح‌طلب هستند و هیچ‌گاه به دنبال جنگ و درگیری نبوده و نخواهند بود. مردم گمان می‌کنند با تعامل مثبت و سازنده با جهان «حیثیت ملی» ایرانیان محفوظ می‌شود و حتی ارتقا می‌یابد. ملتی که چنین درخواستی دارد، ملتی آگاه و فهیم است که مقتضیات زندگی در جامعه جهانی را درک کرده است. مردم به‌خوبی به این مساله آگاهی دارند که رفتارهای تنش‌زا و غیرمنطقی علاوه براینکه هیچ کمکی به بالابردن کیفیت زندگی آنها نمی‌کند بلکه سبب مشکلاتی خواهد شد. اگر کشوری از عناصر جهانی و همگانی که برای تمامی ابنای بشر است، استفاده نکند در مرحله اول به خود ضرر و زیان رسانده و در مرحله دوم سبب آسیب به دیگر کشورها شده است. به نظر من نباید با مسائل سیاسی مانع این اتفاق مهم شد.»

آرمان در بخش شنیده های خود به پاسخ فیسبوکی وزیر ارشاد به یک کاربر پرداخته است: شنیده شد که یک کاربر، در صفحه علی جنتی وزیر ارشاد در فیسبوک متنی نوشت و از وزیر ارشاد درخواست کرد این متن را به دست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برساند. تابناک نوشت؛ وزیر ارشاد نیز پاسخ جالبی به این کاربر داد. در متن این کاربر آمده است: «آقای جنتی تو رو خدا این پست رو به آقای ظریف نشون بدید... ما توافق ضلیلانه نمی‌خواییم... چرا باید اجازه دسترسی حتی به صورت کنترل شده رو به تاسیسات نظامی‌مون بدیم؟ ما چی از این توافق داریم به دست میاریم؟به جز اینکه غنی‌سازی‌سمونو محدود کنیم. پروتکل الحاقی که اجازه بازرسی مراکز نظامی مونو می‌ده رو بپذیریم و ووو. دوستتون دارم ممنون». پاسخ وزیر ارشاد به این متن نکات قابل توجهی را در بر داشت. جنتی به این ترتیب به کاربر فیسبوک پاسخ داد: «با سلام شما نگران نباشید آقای ظریف منافع ملی را بهتر از دیگران درک می‌کنند، ضمناً مستقیم می‌توانید نظراتتان را روی صفحه ایشان بنویسید. ذلیلانه را هم به این ترتیب می‌نویسند نه ضلیلانه!»

روزنامه سیاست روز در گزارشی از مذاکرات هسته ای، از دولت خواسته "دربه دبه را ببندد": همین چند روز پیش بود که رئیس ‌سازمان انرژی اتمی در یک مراسمی از «دبه کردن» طرف مقابل خبر داد و گفت: «غربی‌ها از حالا روی یکسری مباحثی که توافق کردیم دبه در می‌آورند» هرچند بعدها این جمله به مزاح تفسیر شد، اما اگر به گذشته مذاکرات برگردیم و از سعدآباد تا همین امروز را به دقت رصد کنیم، مطمئن می‌شویم که اتفاقا آنها در این کار تبحر دارند و نه تنها دبه کردن برایشان یک شوخی نیست که اتفاقا تا جایی که ممکن است بر روی آن اصرار خواهند کرد. چند روز پیش بود که مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به جد به بدعهدی طرف مقابل به خصوص امریکایی‌ها اشاره داشت: «هدف و عادت آن‌ها همین است و بعد از اینکه مذاکرات شروع می‌شود، قدم‌به‌قدم از آن قول اولیه عقب می‌نشینند. نکته‌ی مهم این است که هربار مذاکره می‌کنند، بعدش دبّه درمی‌آورند و همان حرف‌هایی که قبلاً به‌نوعی درباره‌ی آن‌ها تفاهم حاصل شده است، دومرتبه تکرار می‌‌کنند و بعد ادعاهای جدیدی مطرح می‌نمایند. این معنایش همان خوی زیاده‌خواهی آمریکاست که فکر می‌کنند می‌توانند با یک کار روانی و تبلیغاتی و با کش دادن قضایا، ایران را وادار کنند بیشترین امتیاز را بدهد و کمترین نتیجه را بگیرد.»

سیاست روز در مطلبی با عنوان " تغییرات، تاکتیکی مدیریتی در دولت"، زمزمه های خانه تکانی در پاستور را به نارضایتی دولت از برخی از وزرا دانسته که نتوانسته اند در دو سال اخیر همچون بخری از وزیران دیگر افکار عمومی را برای دولت بسیج کنند: اما چرا گمانه‌زنی‌ها در این‌باره وجود دارد؟ این گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که هنوز دولت در پاسخگویی به مطالبات انباشته شده مردم در بخش‌های مختلف به نتیجه مطلوبی دست نیافته است و اگر بخواهد رضایتی نسبی که ظریف در حوزه سیاست خارجه و هاشمی در حوزه وزارت بهداشت جلب نموده‌اند در سایر بخش‌ها ایجاد کند لازم است تا مهره‌های موجود در دولت را تغییر دهد. این در حالی است که دولت باید برای انتخابات پیش‌روی مجلس و ریاست جمهوری ۹۶ خود را آماده کند و چاره‌ای ندارد جز اینکه بتواند تحولی تازه و جذاب در بخش‌های مختلف به وجود آورد و توجه افکار عمومی را به اعتدال‌گرایان معطوف کند. دولت با انجام این تغییرات می‌تواند نواقص موجود را مرتفع کرده و به مردم این پیام را بدهد که برای تحقق وعده‌هایش از تلاش دست بر نمی‌دارد. همچنین گذشتن دو سال از دوره اول یک دولت فرصت خوبی است تا ارزیابی شود که در کدام بخش‌ها انتخاب دقیق صورت نگرفته و یا اگر انتخاب دقیق بوده بعد از دو سال فرد مناسب‌تری وجود دارد یا خیر. پیش از این نیز بسیاری از ناظران سیاسی و دلسوزان دولت نسبت به عدم توانایی بخش‌هایی از کابینه برای پاسخگویی به مطالبات مردم و تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور در ایام انتخابات هشدار داده بودند و اما بعد از اظهار‌نظرهای مختلف از سوی مشاورین رئیس‌جمهور، به نظر می‌رسد که احتمال بروز تغییرات در ترکیب کابینه، برای بازسازی نقاط آسیب‌پذیر دولت یازدهم در آستانه دومین سالگرد پیروزی حسن روحانی بیشتر باشد.

"مسلمانان روهینجا همچنان بی‌پناه"، موضوع مسلمانانی است که به خاطر ترس از کشته شدن و آزار و اذیت توسط دولت میمانمار در دریای آندمان و تنگه مالاکا گرفتار و آواره هستند: سازمان همکاری اسلامی از دولت میانمار خواست تا زمینه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه لازم به آوارگان فراهم آورد. لازم به ذکر است کشورهای غربی مدعی حمایت از حقوق بشر در برابر کشتار مسلمانان در میانمار و ده‌ها هزار مسلمان آواره در این کشور، راه سکوت در پیش گرفته و عملا در این کشتار مشارکت می‌کنند. این در حالی است که همین مدعیان حقوق بشر با ادعای حمایت از آزادی و دموکراسی به حمایت از عربستان در کشتار مردم یمن می‌پردازند. سرگردانی پناهجویان میانماری و بنگلادشی در دریای آندامن بدون آب و غذا نگرانی نهادهای حقوق بشر را به همراه داشته است. بیش از هزار نفر از مردم که از ترس تحت تعقیب قرار گرفتن در میانمار و فقر در بنگلادش موفق شده بودند پس از سرگردانی در دریا خود را به ساحل برسانند از جنایت، باجگیری و گرسنگی در مسیر سفر خود صحبت کردند. پیش از این ۶ هزار مهاجر میانمار و بنگلادش که تعداد زیادی از آنها را مسلمانان روهینجا تشکیل می‌دادند به دلیل عدم تمایل کشورهای همسایه برای پذیرش آنها در دریای آندامن بدون آب و غذا سرگردان بودند. احتمال برخورد شدید تایلند با قاچاقچیان باعث شد تا آنها کشتی‌های مملو از پناهجویان را در دریا رها کنند. به گزارش سازمان ملل در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی حدود ۲۵ هزار روهینجا و بنگلادشی از طریق دریا کشور خود را ترک کرده‌اند.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار حضور ربیعی، وزیر کار در مجلس و همچنین در دادگاه را با تیتر " روز سین جین وزیر"  کار کرده است: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز روز نسبتاً شلوغی در پیش دارد. صبح امروز علی ربیعی نخست باید در دادگاه حاضر شود و در مقابل شکایت سعید مرتضوی، مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی به دفاع از خود بپردازد و در ادامه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته و در مقابل نمایندگان مجلس به دفاع از عملکرد وزارتخانه متبوع خود و پاسخگویی به سوالات برخی از نمایندگان مجلس بپردازد. مایندگان طراح سوال نوک پیکان حملات خود را بر دو موضوع استوار کرده‌اند؛ نخست مشکلات موجود در صندوق‌های بازنشستگی و دوم تعداد نسبتاً چشمگیر حوادث شغلی در کشور. محوریت نمایندگان طراح سوال نیز بر عهده طیفی از نمایندگان مجلس است که شاید بتوان آنها را «حلقه کرمان» مجلس خواند.

ابتکار در گزارشی به راست آزمایی شایعات پیرامون تغییرات در کابینه و مدیران دولتی پرداخته و مساله را در بودن یا نبودن مدیران ناهمخوان رمزیابی کرده است: دولت در معرض تغییرات هست یا نیست؟ این سوالی است که هر چند از اواخر سال اول دولت یازدهم همواره گمانه‌زنی‌هایی درباره آن مطرح شده، اما تاکنون هیچ گاه اتفاق خاصی در این زمینه بروز نکرده است. گاه حرف از نارضایتی رئیس‌جمهوری از عملکرد برخی وزرا و استانداران و فرمانداران می‌شود و گاه فشارهای گروه‌های مختلف علیه یک چهره خاص گمانه‌زنی‌ها را افزایش می‌دهد. در این میان برخی حامیان دولت نیز معتقدند تعدادی از مدیران دولت همسو با نگاه و برنامه‌های اعتدالی‌ها نیستند و باید از قطار تدبیر و امید پیاده شوند.

روزنامه ابتکار در ادامه گزارش خود به تغییر فرماندار جهرم پرداخته که آن را حاوی نکات متناقضی دانسته که برای حامیان دولت تدبیر و امید پیش آمده است: با این حال قضایا به وزرای دولت و کابینه ختم نمی‌شود. موضوع استانداران و فرمانداران غیرهمسو با اعتدالگرایان و اغلب وابسته به دولت قبل نیز از موارد مورد انتقاد حامیان دولت تدبیر و امید قرار دارد. موضوع برکناری فرماندار جهرم و جانشینی یکی از مدیران زمان احمدی‌نژاد به جای وی، هرچند از سوی استاندار فارس بدون ارتباط به ماجراهایی مثل فشارهای یک نماینده عضو جبهه پایداری یا نقش مثبت و فعال فرماندار سابق در ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز عنوان شده است، اما به نظر می‌رسد که بی‌ارتباط هم نباشد. رضایی فرماندار جهرم اصلاح‌طلب بودن خود را پنهان نمی‌کند و عزل وی در حالی که همین چند ماه پیش برای ختم سریع چاقوزن سریالی جهرم از دست رئیس‌جمهوری تقدیرنامه دریافت کرده است، جای تعجب دارد. هرچند استاندار فارس با تاکید بر سرپرستی رضایی بر فرمانداری جهرم، امضانشدن حکم فرمانداری وی از سوی وزیر کشور را عامل تغییر وی معرفی می‌کند که در این صورت نیز باید دلیل این امر را از وزارت کشور جویا شد که چرا حکم مدیری را که مورد تقدیر قرار گرفته است امضا نمی‌کند و در مقابل سمتی مثل مدیریت روابط عمومی استانداری فارس را به وی پیشنهاد می‌دهند. ماجرای مدیران غیرهمسو با دولت یازدهم در ماجرایی مثل استقبال فرماندار یکی از شهرهای شمالی و استاندار یکی از استان‌ها از محمود احمدی‌نژاد در سفرهای انتخاباتی اخیرش وجود دارد و علامت سوال و تعجب را بالای سر حامیان تدبیر و امید نگاه داشته است.

روزنامه جوان در شماره امروز خود به مساله بیش از اندازه واردات کالاهای مصرفی به کشور پرداخته و نوک پیکان انتقاد خود را به سمت وزیر صنعت و معدن گرفته است: با روی کارآمدن دولت یازدهم اما قصه وارداتی تغییری نکرد که هیچ، «اسفناک تر» هم شد، به طوری که ورود کالاهای خارجی از سطح صنعتی تا سطح مصرفی تشدید شد و دلال‌ها همچنان در بهشت همیشگی خود باقی ماندند. این روند به طوری تشدید شده است که شرکت‌های ایرانی در حال ورشکستگی هستند و همه امیدها بایگانی شد. دولت همواره از عزم خود برای کاهش واردات به منظور کاهش نرخ اشتغال و رونق دادن به کسب و کار سخن گفت اما اتفاق خاصی رخ نداد به گونه‌ای که حتی در صنعت نفت، دلال‌ها موفق به جایگزینی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی شدند. هندی‌ها با نقش آفرینی دلال‌ها به میدان آمدند و موجب بیکاری ایرانی‌ها شدند و البته در شرف ورشکستگی قرار دارند. یک فعال خصوصی در این باره به «جوان» گفت: طی یک سال اخیر، جریانی خاص برای زمین زدن شرکت‌های ایرانی وارد گود شده و به هیچ عنوان به فکر اشتغال جوانان ایرانی نیست و از قضا از پشتیبانی خوبی نیز برخوردار است. هم اکنون بسیاری از قطعات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به راحتی توسط صنعتگران تولید می‌شود اما عزمی برای خرید آن وجود ندارد زیرا بخش خصوصی پولی برای پرداخت هزینه‌های جانبی در این وضعیت ندارد.

"امریکا به بهانه سپر دفاع موشکی شیوخ عرب را سرکیسه می‌کند" عنوان مطلبی است به قلم مصطفی پورصفا که به تاراج پول اعراب و به بهانه خرید تسلیحات نظامی توسط آمریکا پرداخته است: توان موشکی یکی از مهم‌ترین ابزارهای دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات خارجی به خصوص در مقابل امریکا و رژیم‌صهیونیستی است که در طول سال‌های اخیر توانسته به نوعی موازنه در برابر حضور نظامیان غربی در خاورمیانه و همچنین توان هسته‌ای قدرت‌های شرور در سطح منطقه ایجاد کند. میزان اهمیت این مسئله به گونه‌ای بوده است که در قوانین تحریمی ایالات متحده امریکا یکی از موارد مهم تحریمی بحث توان موشک‌های بالستیک ایرانی بوده است و تاکنون نیز بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص ایرانی و خارجی به ظن کمک به برنامه موشکی ایران مورد تحریم قرار گرفته‌اند. در مذاکرات هسته‌ای اخیر نیز امریکا و در پس پرده رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌کردند تا با ترفندهای گوناگون بحث موشک‌های بالستیک و پاسخ به دغدغه‌های آنان را وارد جریان مذاکرات کنند که با هشدار صریح رهبر معظم انقلاب و مقاومت مذاکره‌کنندگان ایران روبه رو شدند. با این حال امریکا تلاش کرده است، به شیوه‌های گوناگون بر مهار توان موشکی ایران متمرکز شود که از مهم‌ترین آنها ایجاد یک سپر دفاع موشکی در مقابله پرتاب موشک‌های احتمالی ایران بوده است.

سقوط شهر الرمادی عراق در حملات شبانه داعش به این منطقه نشان داد ارتش عراق کماکان دارای ضعف های ساختاری شدیدی است که بدون کمک نیروهای مردمی توان مبارزه با گروه های تروریستی را ندارد. جوان با تیتر " الرمادی منتظر«حشد الشعبی»" به موضوع اشغال الرمادی توسط داعش پرداخته و جنجال های رسانه ای غرب و دولت عراق را در به حاشیه راندن نیروهای بسیج مردمی در سقوط الرمادی دخیل دانسته است: پس از سقوط شهر الرمادی به دست داعش دولت عراق و مقامات محلی از نیروهای بسیج مردمی معروف به حشد الشعبی برای نجات مرکز استان الانبار درخواست کمک کرده‌اند، این در حالی است که پیش از این بعضی مقامات عراقی به همراه امریکایی‌ها با ایجاد جنجال رسانه‌ای علیه نیروهای مردمی که در طول یک سال گذشته نقش اصلی را در جنگ با داعش به عهده گرفته‌اند مانع از حضور آنان برای دفاع از شهر الرمادی شده بودند. به گزارش «جوان»، تروریست‌های داعش موفق شدند مرکز بزرگ‌ترین استان عراق را به کنترل خود درآورند. یک‌شنبه‌شب شبه‌نظامیان این گروه تروریستی با انجام حملات انتحاری به این شهر هجوم آوردند، در پی این هجوم نیروهای قبایل محلی و بعضی نیروهای واکنش سریع در استان الانبار مواضع خود را ترک کردند تا بعضی تجهیزات نظامی ساخت امریکایی به دست شبه‌نظامیان داعش بیفتد و صدها سرباز ارتش به محاصره تروریست‌ها دربیایند. همچنین یک سخنگوی استانداری الانبار به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که دست کم 500 نفر از مردم در الرمادی کشته و نزدیک به 8 هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

 

 

جوان در ادامه آورده: حشد الشعبی از نیروهای داوطلب مردمی تشکیل شده که عمدتاً شیعه هستند و باوجود اینکه نقش اصلی را در جنگ با داعش به عهده دارند اما تحت شدیدترین حملات رسانه‌های غربی قرار دارند. این رسانه‌ها این نیروها را متهم به حمایت از ایران و فرقه‌گرایی می‌کنند. فشارهای گسترده به دولت عراق و تبلیغات گسترده علیه این نیروهای مردمی باعث شده بود دولت مرکزی عراق به استقرار این نیروها در استان الانبار که ساکنان آن عمدتاً سنی‌هستند تردید داشته باشد اما هجوم داعش به این استان و فروپاشی سریع مواضع دفاعی قبایل محلی باعث شد بیش از پیش ضرورت حضور نیروهای حشد الشعبی در الانبار احساس شود و حتی کارشناسان تأکید دارند تنها نیرویی که در حال حاضر می‌تواند در مقابل تروریست‌ها بایستد حشد الشعبی است.

روزنامه شرق از حذف بی سرو صدای میلیون ها یارانه بگیر استقبال کرده و آن را به فال نیک گرفته است: از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تاکنون افراد بسیاری مشمول دریافت یارانه نقدی شده‌اند که مستحق دریافت آن نبوده‌اند. این اقدام نادرست موجب کسری شدید منابع در دولت گذشته، استقراض از نهادهای دولتی دیگر و فشار بر دولت شد. به‌این‌ترتیب با وجود درآمدهای بسیار هنگفت دولت دهم، این کسری شدید به دولت یازدهم به ارث رسید و سنگینی بار یارانه‌ها موجب تلاش دولت یازدهم در راستای حذف تدریجی یارانه‌ها در جهت جبران کسری بودجه و همچنین اجرای صحیح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها شد. حال با گذشت حدود دو سال از آغاز فعالیت دولت یازدهم، محمدباقر نوبخت، سخنگو و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اعلام کرده تاکنون چهار میلیون نفر از آغاز امسال از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و در تلاش برای ایجاد بانک‌های اطلاعاتی قوی هستیم تا تبعیضی به وجود نیاید. این اقدام دولت که در راستای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها صورت می‌گیرد، با توجه به نگرانی دولت از واکنش مردم در مقابل این حذف و تأخیری که به سبب آن تا به امروز رخ داده است، اقدامی مثبت قلمداد می‌شود و باید آن را به فال نیک گرفت.

 

 

 

 

"زنجانی گفت آدم چند وزارتخانه‌ام"، نقل قولی است از یک عضو کمیته پیگیری پرونده فساد بابک زنجانی: در اوج روزهایی که برخی در مجلس «بابک زنجانی» را «سرمایه‌دار کارآفرین» می‌خواندند، هشدار داده بود رمزوراز پیچیده‌ای در پسِ پرونده او پنهان مانده است و در قالب کمیته‌ای ویژه تلاش کرد گوشه و کنار زوایای مگوی پرونده زنجانی را آشکار کند. مدتی بعدتر با یکی، دو شکایت مواجه شد و به توصیه رئیس مجلس کمتر درباره موضوع پرونده گفت‌وگو کرد. بااین‌حال این‌روزها دوباره کاسه صبر امیرعباس سلطانی لبریز شده است و می‌گوید «در دوران جنگ یکی، دو بار تا سردخانه رفته‌ام. در پیگیری این پرونده نیز هیچ ترسی از کسی ندارم. مدتی است نمایندگان را در جریان روند پیگیری پرونده قرار نمی‌دهند و گنجینه ارزشمند فایل‌های صوتی ضبط‌شده زنجانی در آرشیو کمیسیون انرژی مجلس خاک می‌خورد».منظورش فایل‌های صوتی‌ای است که در روزهای پیش از دستگیری زنجانی در آمد و شد این فرد به کمیسیون انرژی مجلس ضبط شده است و به گفته او حاوی نکاتی کلیدی است؛ یکی از نکات ناگفته‌ای که سلطانی حالا در لابه‌لای حرف‌هایش به آن اشاره دارد این است که زنجانی در همان دیدارها خودش را آدم چند وزارتخانه معرفی کرده بود و اینکه او بی‌گناه است. البته سلطانی تأکید دارد صحت‌وسقم گفته‌های زنجانی هنوز تأیید نشده و باید دید منظورش از این حرف‌ها چه بوده است. گفت‌وگو با سلطانی در لابی ورودی مجلس انجام می‌شود. روی مبل‏های چرمی لابی نشسته و خستگی از چهره‌اش می‌بارد، از اینکه پرونده، بایکوت خبری شده است گله دارد و می‌گوید «نباید اجازه دهیم بابک زنجانی فراموش شود.»

 

 

 

روزنامه کیهان در تیتر نخست خود بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را با عنوان " آمریکا دشمن اسلام است چه شیعه چه سنی" کار کرده: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تقدیر از گرامیداشت یاد شهیدان پیشمرگان مسلمان کرد، به فداکاری و از جان‌گذشتگی این جوانان مؤمن و با اخلاص اشاره کردند و گفتند: پیشمرگان مسلمان کرد با حضور در میدان، هم جان خود را به خطر می‌انداختند و هم گروهک‌های ضد انقلاب آرامش خانواده‌های آنها را تهدید می‌کردند، اما این جوانان شجاع، حقاً و انصافاً امتحان بسیار خوبی دادند. رهبر انقلاب با اشاره به ناکام ماندن سیاست دشمن در استفاده از عناصر «قومیت» و «مذهب» برای نا امن کردن منطقه کردستان و تبدیل این منطقه به نقطه آسیب زننده به انقلاب افزودند: در سال‌های اول انقلاب، ضد انقلاب همه توان خود را به کار گرفت تا این منطقه را نا امن کند اما همت و دل مردم و علمای کرد همراه با انقلاب بود، و آن‌ها حتی برخی از علمای کرد را به شهادت رساندند، که در آخرین مورد چند سال قبل، شخصیت خالص و پاکی همچون مرحوم شیخ‌الاسلام را شهید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به این واقعیت که «دشمن آرام نمی‌نشیند و تا جایی که بتواند با استفاده از ابزارهای فراوان امنیتی، تبلیغاتی و مالی که در اختیار دارد، دشمنی خواهد کرد» خاطرنشان کردند: البته در ایران دشمن از تحریکات قومیتی در مورد کردها نمی‌تواند استفاده کند، اما یکی به دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی علیه یکدیگر هستند و عده‌ای نیز از روی غفلت بازیچه و اسیر این نقشه‌ها می‌شوند. رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت هوشیاری عناصر دلسوز و علاقمند در مقابل این توطئه، افزودند: هم آن کسی که در کسوت طرفداری از تسنن بنا به دشمنی و حمله کردن به شیعه می‌کند، در واقع علاقه‌ای به تسنن و اسلام ندارد و هم آن کسی که در شیعه محرک آتش تعصب بر ضد اهل‌تسنن است، هیچ گونه انگیزه دینی ندارد.

 

 

 

 

 

کیهان در بخش اخبار ویژه خود، به گزارشی از فارین پالسی پرداخته و تیتر "آمریکا نگران انفجار شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس است" را برای آن برگزیده است: یک نشریه آمریکایی اذعان کرد متحدان کاخ سفید در خلیج‌فارس در معرض انفجار داخلی قرار دارند. فارین پالیسی در مقاله‌ای به قلم جرمی شپیرو و ریچارد سوکولسکی به روابط آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس پرداخته و می‌نویسد: تصویر جرج بوش رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، دست‌ در دست ملک عبدالله پادشاه سالخورده عربستان سعودی، در باغ مزرعه‌اش در سال 2005 میلادی، به نشان و نماد روابط عربستان سعودی و آمریکا بدل شد. طی بیش از چهل سال، واشنگتن و ریاض دست در دست از میان بیشه‌زار بحران‌های خاورمیانه عبور کرده‌اند. یک بار دیگر در پس زمینه طبیعت روستایی، این بار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، چهاردهم ماه مه 2015 در کمپ دیوید، نشست ویژه‌ای با عربستان سعودی و شرکایش در شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار کرد تا آغازگر مرحله جدیدی از روابط باشد. اما، برای نخستین بار به نظر می‌رسد تصویر دست در دست جای خود را به حرف‌های سخت داده است.

 

 

سعدالله زارعی در یادداشت روز امروز کیهان به چرایی عدم حمله انصارالله یمن به عربستان پرداخته: چرا جنبش انقلابی انصارالله به حملات وحشیانه عربستان «پاسخی درخور» به گونه‌ای که بازدارنده باشد، نمی‌دهد؟ آیا این سبب تجری بیشتر رژیم متجاوز در حمله به مردم مظلوم یمن نمی‌شود؟ آیا این عدم واکنش متقابل این تلقی را ایجاد نمی‌کند که انصارالله دارای مشکل جدی در تسلیحات است؟ این سوالات در فضای ذهنی مردم منطقه به وجود آمده است. در این میان مردمی که شاهد فجایع ضدبشری رژیم بدوی آل‌سعود هستند، توقع جدی دارند که انصارالله ابتکار عمل را در تهاجمات نظامی بدست بگیرد.

 

 

زارعی با آوردن 5 دلیل به این سوالات پاسخ داده است: 1- پاسخ انصارالله به رژیم سعودی اگر در بالاترین سطح هم صورت گیرد در نهایت یک اقدام واکنشی است و بازی در میدانی است که دشمن آن را تنظیم کرده است براین اساس گروه‌های چریکی مشابه انصارالله هیچ‌گاه سطح عملیاتی خود را با عملیات آفندی دشمن تنظیم نکرده و خود به یک طراحی جدید استراتژیک روی می‌آورند. 2- در جنگ‌های چریکی، پارتیزانی و نامتقارن، نیروی مقاومت براساس «مدیریت صحنه» حرکت می‌کند. 3- در این جنگ انصارالله ناچار بود بین تمرکز بر پاکسازی داخل یمن از نیروهای وابسته به عربستان و تمرکز در پاسخ بر عملیات تجاوزکارانه دشمن، یکی را انتخاب نماید چرا که توزیع قدرت انصارالله در این صحنه هزینه‌های سنگینی را بر او تحمیل می‌کرد و باعث گسترش دامنه درگیری، شدت درگیری و طولانی شدن دوره درگیری می‌شد. 4- عربستان در این جنگ تلاش زیادی کرد تا به نام دفاع از سرزمین وحی و شهرهای مقدس مکه و مدینه و حرمین شریفین، یک جبهه ضد ایرانی و ضد یمنی را با مشارکت تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی پدید آورد.5 - اما به تعبیر ما «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است». اگر امروز عربستان به دلیل اینکه از بالاترین حربه خود که هجمه نظامی و بمباران بوده  علیه یمن استفاده کرده و لذا حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد، انصارالله به دلیل اینکه از حداقل حربه خویش یعنی پاسخ محدود و عشیره‌ای علیه عربستان استفاده کرده است، حرف زیادی برای گفتن دارد.

 

انتهای پیام

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات