لرستان خبر گزارش می‌دهد؛

با آبگیری سد حوضیان دو میلیون مترمکعب آب برای حوزه های صنعت و گردشگری تامین می شود که نوید بخش روزهایی خوش برای کشاورزان است.

به گزارش لرستان خبر،استان لرستان با وجود اینکه جزء مناطق بسیار پر باران کشور است اما به لحاظ تعداد سدهای موجود در رتبه های آخر کشور قرار دارد و این در حالی است که بعضی مناطق استان هم زمان از کم آبی و دیم کاری رنج می برند.

 

 

احداث و ساخت سد در لرستان علاوه بر جلوگیری از اتلاف آب های سطحی و خروج آن از استان، سبب توسعه گردشگری در  بکر زیست بوم بکر منطقه می شود که نتیجه آن اشتغال جوانان و پایین آمدن نرخ بیکاری است و در کنار آن می توان به رونق گرفتن پروژه های صنعتی امیدوار بود.

 

 

آبگیری، افتتاح و احداث سدهای همچون مروک، ایوشان، حوضیان  وسد معشوره و همچنین چند سد دیگر، توان ذخیره سازی آب را در استان و در آینده ای نزدیک، به 400 میلیون متر مکعب افزایش می دهد و افق های نو و جدیدی را در چشم انداز پیشرفت لرستان نوید می دهد.

 

 

نزدیک به یک دهه است که در استان فعالیت های برای ایجاد سد و جلوگیری از هدر رفت آب به شکل جدی صورت می گیرد اما موضوعی که اهمیت دارد این است که معدل زمانی ساخت یک سد در لرستان بالاست و حتی رئیس جمهور وقت در سال 86 خواستار کاهش زمان ساخت پروژه های عمرانی سد سازی شد.

 

 

مراسم آبگیری سد حوضیان در حالی توسط معاون اجرایی رئیس جمهور انجام شد که احداث رسمی سد حوضیان از سال 83 شروع  و شهریور سال 93 مراسم آبگیری رسمی آن توسط استاندار انجام شده بود و این نشان از آن دارد که پیشرفت سرعت ساخت سد در استان مطلوب نیست و گرنه چرا در یک بازه زمانی یک ساله دو بار مراسم آبگیری برای یک سد برگزار  شود.

 

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در حاشیه آبگیری سد حوضیان و در جمع خبرنگاران در مورد معدل پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی سد حوضیان الیگودرز نزدیک به 85 درصد است.

 

 

علی امید سیفی با اشاره به اعتبار اختصاصی سد حوضیان برای تکمیل و بهره برداری افزود: 40 میلیارد تومان برای تکمیل این سد در سال جاری اختصاص داده شده  و با احتساب بودجه ای که در گذشته صرف ساخت سد حوضیان شده، در کل نزدیک به 120 میلیارد تومان برای آن هزینه می شود.

 

وی با اشاره به میزان پوشش آب در پایین دست سد ادامه داد: شبکه پایاب سد حوضیان، سه هزار هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش قرار می دهد و قرار است در هفته دولت به بهره برداری رسد.

 

هدف از احداث این سد تامین ۳۱.۲ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی پایین دست است.

 

وی با بیان اینکه با احداث این سد سه هزار هکتار از اراضی پایین دست آبیاری می شوند، تصریح کرد: همچنین با آبگیری سد حوضیان دو میلیون مترمکعب آب برای حوزه های صنعت و گردشگری تامین می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با اشاره به اینکه تا کنون ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سد حوضیان هزینه شده است، گفت: برای احداث و بهره برداری از این سد ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

 

سیفی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهره برداری از سد حوضیان تخصیص پیدا کرده است، تصریح کرد: تا کنون نیز شش میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است.

 

وی یادآور شد: دبی این سد ۸۰ لیتر در ثانیه است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان افزود: پیمانکار این سد ۱۲ میلیارد تومان طلب دارد.

آبگیری و سد حوضیان این نوید را به مردم لرستان می دهد که عقب ماندگی تاریخی استان به آرامی و در مقایسه با دیگر استان ها در حال کم شدن است و امید واریم با بهره برداری کامل آز آن، بحران کم آبی و دیم کاری در منطقه کم تر شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات