لرستان خبر گزارش می‌دهد؛

50 روستای لرستان در صورت تهیه طرح جامع، قابلیت های گردشگری ویژه ای دارند که می توانند محل اسکان گردشگر و قطب جذب توریست باشند

 به گزارش لرستان خبر، هم اکنون بودجه و در آمد جاری بسیاری از کشورهای جهان به جای تکیه بر ذخایر زمینی و معدنی و یا تولیدات فناورانه و تجاری بر روی گزاره گردشگری و ژئوتوریسم متکی است.

 

 

گردشگری از دهه‌ شصت توسط اقتصاددانان، در ردیف صنعت قرار گرفت و به عنوان صنعت توریسم در سطح جهان مطرح شد و در میان کشورهای جهان همان طور مورد توجه قرار گرفت که در کشور ما نفت مورد توجه قرار گرفت , و در حال حاضر کار به جایی رسیده است که درآمد گردشگری برای کشورهای جهان سالیانه به عدد باور نکردنی600 میلیارد دلار رسیده است.

 

 

 

قرار گرفتن آثار باستانی و تاریخی ارزشمند و ویژگی های طبیعی کشور ایران، سبب شده است که سازمان فرهنگی یونسکو، ایران را جزء 10 کشور اول جهان در زمینه داشتن ظرفیت های گردشگری رتبه بندی کند.

 

 

استان لرستان با داشتن10 هزار سال میراث مصور و تاریخی و نیز اقلیم 4 فصل و روئیایی  یکی از ظرفیت های ویژه گردشگری کشور ایران است و علاوه بر میراث ملموس ارزشمند، دارای ویژگی های فرهنگی و غنی ناملموس نیز می باشد.

 

 

یکی از ویژگی های بالقوه  لرستان، قرار گیری روستاهایی با ظرفیت گردشگری ویژه است که در معادلات اقتصادی استان، نقش آن چنانی برای آن ها در نظر گرفته نشده حال آن که در آمد گردشگری در جهان به سمت روستاها متمایل شده است.

 

unnamed

 

استانی مانند یزد با احیا و حفظ بافت سنتی و تکیه بر فرهنگ بومی منطقه در همه جهات از جمله پوشش، معماری، اسکان و غذا، علاوه بر اشتغال زایی در بطن روستا، سالانه میلیاردها تومان سود نصیب بخش گردشگری و اقتصادش می شود.

 

29542_350

 

تجربه موفق استان یزد در جذب و میزبانی گردشگران در داخل روستاها، قابل تسریع به استان لرستان است، جایی که قابلیت های طبیعی آن به مراتب از استان یزد بالاتر است، و اگر روستاهای کویری استان یزد توان جذب گردشگر را دارند، چرا روستاهای زیبای لرستان با داشتن هوای مطبوع و چشم انداز های کم نظیر، چنین نقشی را نداشته باشند.

 

behrozhazhas_18092645

 

بر طبق برآوردهای انجام شده توسط بیناد مسکن لرستان 50 روستا در استان قابلیت قطب گردشگری روستایی را دارند و اگر مسولان استان، طرح های گردشگری نیمی از این تعداد را مصوب و اجرایی کنند می توان امیدوار بود که تحولی بزرگ در اشتغال و اقتصاد منطقه رخ دهد.

 

 

مهندس جعفری معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان در مورد تهیه طرح های جامع گردشگری روستاهای لرستان اظهار داشت: برای نخستین بار در استان لرستان، طرح گردشگری روستای بیشه در سال 92 تهیه و مصوب شد و این طرح در سال 93 با هزینه 600 میلیون تومان آغاز و هم اکنون روند اجرای آن ادامه دارد.

 

 

وی در مورد تهیه طرح های جامع گردشگری دیگر روستاهای استان ادامه داد: سال 94 طرح گردشگری روستای ولیعصر پلدختر و امامزاده قاسم ازنا توسط بنیاد مسکن لرستان تهیه می‌شود و نیز طرح گردشگری روستاهای ونایی بروجرد و چنار گریت خرم آباد مورد توجه قرار می گیرد.

 

روستای سراب سیاه پوش لرستان

 

موضوعی که در تهیه طرح های گردشگری باید نقشه راه باشد استفاده حداکثری از ظرفیت های اقلیمی، طبیعی، ملموس و ناملموس روستاهای استان است و در کنار این طرح های گردشگری روستایی، می توان به دیگر میراث های ناملموس لرستان همچون کوچ عشایر در معادلات گردشگری روستایی، نقش داد.

 

c405ac767db86bcae5e9fc6d7bfdc5ee

 

مسئله ای دیگری که در طرح های گردشگری روستایی مورد اهمیت قرار دارد این است که ویژگی های معماری، زیست بوم و فرهنگ منطقه باید احیا شود نه اینکه زدوده شود، متاسفانه در بسیاری از طرح های عمران روستایی لرستان به جای احیای بافت سنتی و اصیل روستا، کلیت بافت تخریب و نوسازی می شود و بناهای بی اصالتی همچون خانه های شهری احداث و ساخته می شود که به هیچ وجه همخوانی با محیط روستا ندارد.

 

 

امید است با تهیه طرح های بومی و اصیل گردشگری روستایی، تمامی ظرفیت بالقوه لرستان در موضوع اقتصاد گردشگری به بالفعل تبدیل شود.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات