معاون سازمان بازرسی کشور در خرم آباد :

معاون سازمان بازرسی کشور گفت: با روش ما و نظام‌های سنتی نمی‌توان به مبارزه با فساد برویم بنابراین تا وقتی‌که امضاءهای طلایی در سیستم ما وجود دارد وعوامل انسانی در تصمیمات تأثیرگذار نمی‌شود با فساد مبارزه کرد.

به گزارش لرستان خبر، ابراهیم شاهرخیان دهکردی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بازرسی استان لرستان که در سالن جلسات دادگستری لرستان برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بحث فساد مالی یکی از بیماری‌های مزمن یا به عبارتی کهن‌ترین جراحت نظام اداری در دنیا است که همزاد با دولت‌ها وحاکمیت‌ها شکل‌گرفته است.

 

وی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه ما دولتمردان در عرصه‌های مختلف اتخاذ راهکارهای مناسب مبارزه با فساد بوده، افزود: چه‌بسا کشورها و دولتمردانی این امر توانستند موفق و مورد رضایت مردم واقع شوند.

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی عنوان کرد: حساسیت موضوع فساد مالی برای کشور ما مضاعف است چراکه نظام بر پایه ارزش ما و باورهای مذهبی بناشده بنابراین برخورد با این پدیده برای ما باید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

 

وی بحث فساد مالی را به ویروس تشبیه کرد و گفت: علی‌رغم پیشرفت‌های گسترده علوم پزشکی هم از جهت علم وتجهیزات هنوز نتوانستیم ویروس را ریشه‌کن کنیم چراکه ویروس به‌سرعت می‌تواند خود را به شرایط تطبیق دهد بنابراین فساد هم پدیده‌ای پیچیده و چندوجهی است که بدون توقف در زمان و مکان به‌سرعت می‌تواند خودش را به شرایط روز تطبیق دهد

.

اثرات منفی فساد بر رشد ناخالص ملی

 

شاهرخیان دهکردی بابیان اینکه امروزه فساد از ترتیبات ملی به ترتیبات منطقه‌ای و شبکه‌های  فساد پیچیده بین‌المللی تبدیل‌شده، تصریح کرد: اثرات مخرب فساد برکسی پوشیده نیست کما اینکه بی‌اعتمادی مردم به دولت مهم‌ترین اثر مخرب فساد است.

 

وی یکی از مضرات فساد را متوقف شدن سرمایه‌گذاری برشمرد و اظهارداشت: سرمایه‌گذار با دیدن رانت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی عنوان کرد: تأثیر منفی بر رشد ناخالص ملی یکی دیگر از مضرات فساد است که سبب هدر رفتن منابع ارزشمند دولت‌ها می‌شود تا نتوانند به اهداف وبرنامه‌های ترسیم‌شده خود برسند.

 

شاهرخیان دهکردی بابیان اینکه درنهایت فساد سبب نابرابری و بی‌عدالتی ما می‌شود، گفت: برخورد با فساد نیاز به سازوکار بسیار گسترده وهماهنگی بین همه قوای تبینی، اجرایی وقضایی دارد بنابراین با ایجاد یک بستر می‌توان در جهت مبارزه با فساد هماهنگ برخورد کرد.

 

امضاهای طلایی مانع مبارزه با فساد

 

وی با اشاره به اینکه دشمن اصلی فساد شفافیت است، افزود: اثر بخشی شفافیت وقتی مؤثر است که بتواند با اتخاذ به‌کارگیری در سیستم‌هایی حداکثر شفافیت را در نظام‌های اداری به دنبال داشته باشد.

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی تصریح کرد: در امر مبارزه با فساد ونظام سلامت اداری تجربه کشورهای موفق آن‌ها حاکی از این است که در کنار برخورد قاطع، جدی ومحکم با مفاسد فساد با علل ومبانی فساد برخورد کرده‌اند.

 

وی بابیان اینکه نقطه مقابل فساد شفافیت است، عنوان کرد: شفافیت وقتی به وجود می‌آید که بتوانیم ساختارها و سیستم نظام اداری را اصلاح کنیم.

 

شاهرخیان دهکردی با شاره به اینکه با ساختار و سیستم‌های موجود اداری نمی‌شود با فساد مبارزه کرد، گفت: با روش ما و نظام‌های سنتی نمی‌توان به مبارزه با فساد برویم بنابراین تا  وقتی‌که امضاءهای طلایی در سیستم ما وجود دارد وعوامل انسانی در تصمیمات تأثیرگذار نمی‌شود با فساد مبارزه کرد.

 

عدم مسولیت پذیری مسولان در برخورد با فساد

 

وی اظهار داشت: در دنیا ساختارها و سیستم ما را طوری تعبیه‌شده که نقش عوامل انسانی در انجام کارها به حداقل رسیده و در  اگر قرار است عوامل انسانی تأثیرگذار باشد شفافیتی در همه‌جا مشخص‌شده است.

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی تصریح کرد: ممکن است در خیلی از جاها ممکن در دستور کار داشته باشیم اما این سازوکارها چون هوشمند و سیستمی نیست با یک تصمیم همه آن‌ها کنار می‌رود.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث مبارزه با فساد مسئولیت‌پذیری و بالا بردن هزینه انتخاب فساد توسط مسئولان، پرسنل وکارمندان است باید موردتوجه قرار گیرد.

 

شاهرخیان دهکردی بیان کرد: در خارج از کشور اگر یک اتفاق برمبنای یا قصور یا اشتباه انجام شود  بالاترین مقام اجرایی استعفا وعذر خواهی می‌کند که این یعنی بالا رفتن هزینه ارتکاب با این اوصاف آیا واقعاً در کشور ما همین‌طور است؟

 

وی افزود: آیا در کشور ما فساد در هر نقطه‌ای که به وقوع می‌پیوندد بالاترین مقام آن دستگاه مسئولیت این اتفاق را می‌پذیرد؟ که درواقع این‌طور نیست.

 

فرار مالیاتی 100 هزار میلیارد تومانی در کشور

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی تصریح کرد:  در برخورد با فساد و در کنار سازوکار و ساختارهای مناسب در امر مبارزه با فساد باید نقش عوامل انسانی را به حداقل برسانیم.

 

وی عنوان کرد: در دستگاه‌های دولتی یک ارباب‌رجوع زمانی پیشنهاد رشوه می‌دهد که بداند کارمندی کاری از دستش برمی‌آید و کاری غیرقانونی انجام می‌دهد بنابراین اگر سیستم و ساختار طوری طراحی شود که کارمند نتواند این کار را انجام دهد آیا واقعاً فساد شکل می‌گیرد؟

 

شاهرخیان دهکردی بیان کرد: در کشور ما ایجاد بانک‌های اطلاعاتی یا وجود ندارد یا در صورت وجود دستگاه‌های متولی حاضر نیستند به اشتراک بگذارند.

 

وی تصریح کرد: چرا باید فرار مالیاتی در کشور بالای 100هزار میلیارد تومان شود که این چند برابر اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی است.

 

عدم واریز شدن مالیات بر ارزش افزوده به خزانه کشور

 

وی گفت: در بحث نظام مالیاتی آمار صنفی مانند طلافروشی  نشان می‌دهد که در ماه یک تا یک ونیم میلیون تومان مالیات پرداخت می‌شود که این آمار به این دلیل است که بانک اطلاعتی نداریم و ساختارها و سیستم ما شکل نگرفته بنابراین اگر شکل بگیرد آن موقع می‌شود به‌راحتی با فساد مبارزه کرد.

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی گفت: در بحث مالیات بر ارزش‌افزوده جالب بدانید که در خیلی از استان‌ها کشور این مبلغ از من و شما دریافت می‌شود ولی به خزانه واریز نمی‌شود.

 

وی افزود: این امر مستمسکی برای برخی از افراد شده که رقم را از افراد دریافت می‌کنند ولی به خاطر ساختار  وعدم صندوق الکترونیکی خیلی از این مقادیر به خزانه واریز نمی‌شود بنابراین در مبارزه با فساد در کنار برخورد قاطع وجدی با مصادیق فساد باید ساختارها را اصلاح کنیم.

 

شاهرخیان دهکردی عنوان کرد: وقتی فساد در یکجایی به‌صورت  سیستمی و ریلی گذاری یک مجموعه را به سمت فساد می‌برد، بنابراین جا به جا کردن آن لوکوموتیوران چاره کار نیست بلکه باید  ریل را اصلاح کرد.

 

دولت الکترونیک گامی موثر در مبارزه با فساد

 

وی عنوان کرد: در بحث دولت الکترونیک دستگاه ما مکلف‌اند خدماتشان را در فضاهای الکترونیکی ارائه  دهند آیا این اتفاق افتاده و ما این عزم جدی را در ایجاد دولت الکترونیک داشتیم؟

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی گفت: در بحث دولت الکترونیک متأسفانه در خیلی از دستگاه ما در ابتدای آن قرار داریم و آنجایی هم که اقدام شده این بانک ما ارتباط و پیوستگی لازم با همدیگر ندارند و حداکثر به سمت اتوماسیون اداری رفته‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: تا وقتی دولت الکترونیک ایجاد نشود نمی‌توان انتظار داشت که با فساد به‌صورت جدی و ریشه‌های برخورد شود.

 

شاهرخیان دهکردی تصریح کرد: امسال مهم‌ترین محورها و رویکردهای حاکم بر نظام برنامه‌ریزی سازمان بازرسی کشوربحث توجه جدی به امر نظارت وپیشگیری به‌جای بازرسی است منتها سعی می‌کنیم که این نظارت به هنگام باشد.

 

وی بیان کرد: امسال سعی می‌شود نظارت به‌صورت استفاده از بانک‌های اطلاعاتی انجام شود تا بتوانیم شاخصه‌های حیاتی هر دستگاه را تعریف و به‌طور آنلاین رصد شوند.

 

تاثیر ویرانگر موسسات مالی غیرمجاز بر اقتصاد کشور

 

معاون برنامه‌ریزی امور مجلس سازمان بازرسی گفت: در برخی از دستگاه‌هایی تقریباً دولت الکترونیک  شده و در ایجاد بانک‌های اطلاعاتی پیش‌قدم هستند بنابراین یکی از اولویت‌های سال 94 این است که این برنامه را اجرایی کنیم.

 

وی  بابیان اینکه در بحث نظارت، برنامه دولت در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: بعد از ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، شورای اقتصاد به نمایندگی از دولت اقدام به تدوین برنامه‌های اجرایی دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی کرده است.

 

بیان کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما بحث رصد کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته است.

 

شاهرخیان دهکردی با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد بازارهای غیر متشکل بومی استان ما انجام می‌شود، گفت: مؤسسات مالی غیرمجازی واقعاً تأثیر بسیار ویرانگری بر اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند.

 

وی اظهار داشت: نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات و وصول مطالبات بانکی، نظارت بر نظام مالیاتی هم در رابطه با فرار مالیاتی و اخذ مالیات و ارزش‌افزوده در حوزه مالیاتی سازمان در دست اقدام است.

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات