به نقش روستاها در تولید ملی توجه شود

تولیدات در روستا ها تنها منوط به کشاورزی نیست و ظرفیت های بالایی در روستا ها نهفته است.

غلامحسین شیری علی آبادی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر نقش روستا ها در تولید ملی، گفت: توجه به روستا ها عامل شکوفایی اقتصاد  مقاومتی است.  اقتصاد مقاومتی بدون در نظر گرفتن روستا ها و روستاییان و عشایر محترم و همچنین تولیدات آنها معنی پیدا نخواهد کرد. از سوی دیگر برای تحقق اقتصاد مقاومتی، وزارت صنایع و معادن و اداره گمرک باید از ورود کالاهای مشابه و بی کیفیت جلوگیری کند.

 

شیری علی آبادی، تولید ملی را لازمه دستیابی به استقلال اقتصادی دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم در برابر دشمنان و تحریم ها مقاومت کنیم، باید تولید را از روستا ها شروع کنیم.  سنگ بنای تمدن بشری در روستا ها گذشته شده و بی توجهی به روستا هر چه قدر که بیشتر شود نیاز ما به کشور های بیگانه بیشتر خواهد بود. در رژیم گذشته وقتی که اصلاحات ارضی انجام شد کشور با مشکلات فراوانی مواجه گردید. انتظار ما از دولت تدبیر و امید این است تا به تولیدات و کارگاه های روستایی که با سرمایه کم و راندمان بیشتر فعال بوده و هزاران حسنی که روستا ها دارند  و  می توانند نیاز شهر ها را برطرف کنند، توجه بیشتری داشته باشد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه، اظهار کرد: تولیدات در روستا ها تنها منوط به کشاورزی نیست و ظرفیت های بالایی در روستا ها نهفته است. سرمایه کم و هزینه های پایین تولید در روستا ها باعث شده تا آنها ظرفیت خوبی در زمینه ها و صنایع مختلف داشته باشند که امیدواریم در فرایند تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد.

 

شیری علی آبادی با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری، خاطر نشان کرد: حضرت آقا همواره به تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه داشته اند و مسئولان باید با برنامه ریزی سعی در برطرف نمودن موانع موجود نمایند. در ارتباط با اقتصاد مقاومتی امروز کشور ما نیازمند افزایش تولید است که بسیاری از درد های فعلی  را می تواند درمان کند. با افزایش تولید ما به خود کفایی خواهیم رسید. ما  خیلی از کالا ها را در داخل داریم و نیاز به واردات نیست و نه تنها باید آنها را در داخل تولید کنیم بلکه باید به جایی برسیم که به صادرات غیر نفتی  دست یابیم.    

 

وی یکی دیگر از اثرات تولید ملی را ایجاد اشتغال دانست و افزود: گرفتاری که کشور ما را فرا گرفته و متاسفانه برخی از مسئولان هم به راحتی از کنار آن می گذرند، بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیل کرده است. بیکاری درد نیست اما عامل دردهای بسیار است، جرم نیست اما جرم آفرین است و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی از همین بیکاری سرچشمه می گیرد. بنابر این افزایش تولید باعث اشتغال جوانان شده و بسیاری از این مشکلات را علاج می کند.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر با افزایش تولید، تورم پایین آمده و با افزایش بهره وری مواجه خواهیم شد. بهره وری باعث شده  که ما هزینه کمتر و راندمان بیشتری داشته باشم و کالا ها را ارزان تر تولید و به دست مردم برسانیم.  ما اگر بتوانیم کالاهای اساسی مردم را در داخل تولید کنیم،  محتاج دیگران نخواهیم بود و نیازی نیست که دست خود را به سوی قدرت ها و کشور های دیگر دراز کنیم و آنها هم از این موضوع سوءاستفاده کنند. به هر حال اکسیر درمان بسیاری از مشکلات کشور افزایش تولید در زمینه های مختلف از جمله تولیدات کشاورزی، صنعتی و ... است.

 

شیری علی آبادی از دولت خواست تا توجه  و کنترل بیشتری به واردات کالاهای خارجی داشته باشد و تصریح کرد: وزارت صنعت و معدن و گمرک ما باید از ورود کالاهای بنجل و مشابه  جلوگیری کنند. خیلی از این مغازه ها تبدیل به فروشگاه کالاهای بنجل شده و مردم هم از این ها خرید کرده و استفاده می کنند. باید از ورود این کالا ها جلوگیری شود و اول از همه دولت و بعد از آن اتحادیه ها، صنوف، اتاق اصناف و بارزگانی باید به یک جمع بندی برسند و جلوی این نوع واردات را بگیرند. البته ما نمی گوییم که هیچ کالایی نباید وارد شود در دنیای امروز مردم و کشور ها به هم محتاج اند و باید مبادلات تجاری باشد.

اما در همه زمینه ها خیر بلکه در جاهایی که ما نمی توانیم تولید کنیم و یا تولید به صرفه نیست.

 

وی همچنین  به قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: قاچاق کشور را به ورشکستگی می کشاند. صنعت پوشاک ما در سنوات مختلف بر اثر قاچاق کالا و ورود کالاهای ارزان قیمت با ورشکستگی مواجه شده است. باید بطور جدی و قاطع با قاچاق کالا برخورد شود تا خدایی ناکرده تولید کننده ی داخلی با بحران و ورشکستگی رو به رو نشود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای ترغیب مردم در استفاده از کالاهای داخلی وجود دارد، بیان کرد: برای این کار باید کار فرهنگی انجام شود. متاسفانه از یک دوره ای مصرف  کالاهای خارجی به نوعی مد شد و افراد برای هم کلاس می گذارند. ما باید این را فرهنگ سازی کنیم که مصرف کالاهای خارجی نشان از برتری و یک امتیاز نیست. مردم باید به جایی برسند که مصرف کالاهای خارجی را عار بدانند نه اینکه آن را یک امتیاز، عاملی برای  فخر فروشی و... بدانند.

 

باید گفت که هر قدر شما کالای خارجی مصرف کنید مساوی با بیکاری جوانان خودتان است. البته کیفیت کالا ها از سوی تولید کنندگان نیز باید مورد توجه قرار گرفته و استاندارد ها را جدی بگیریم. نباید اجازه دهیم که کالاهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین از چشم مردم بیافتد. باید به تولید کنندمان  یاد بدهیم که کالاهایی  با کیفیت تولید کند که مصرف کننده از آن خوشنود باشد و به دیگران هم توصیه کند. پس در واقع یک بخش مربوط به صنعتگران و بخش دیگر مربوط  به مردم است.

منبع:

 

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات