در حالی که عربستان تولید نفت را افزایش و قیمت نفت را به شدت کاهش داد، کاهش هزینه تولید شیل نقشه سعودی‌ها را نقش بر آب کرد و اکنون هزینه تولید نفت شیل و غیر شیل برابر شده است.

به گزارش لرستان خبر، از حدود یک سال پیش تاکنون اتفاقات غیر منتظره‌ای در صنعت نفت جهان رخ داده است که چشم اندازهای آینده این صنعت را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

توسعه فنآوری شکست هیدرولیک به استخراج نفت شیل در آمریکا و کانادا منجر شد و به این کشورها امکان دسترسی به منابع نفتی عظیم شیل را که تا پیش از این نمی توانستند از آن‌ها استفاده کنند را داد.

به دلیل اینکه فنآوری شکست هیدرولیک در استخراج شیل بر خلاف روش متعارف استخراج نفت از نظر حجم تولید بسیار منعطف است این فنآوری به سرعت باعث افزایش تولید نفت در آمریکای شمالی شد به گونه‌ای که در حال حاضر آمریکا با تولید ۹.۶ میلیون بشکه روزانه نفت به بالاترین میزان تولید نفت خود در ۴۳ سال گذشته دست یافته است.

این فنآوری باعث شده است که آمریکا صادرات نفت خود به بازارهای جهانی را به شدت افزایش دهد.

ورود نفت شیل مازاد عرضه قابل توجهی را نسبت به ثابت ماندن و حتی کاهش تقاضای نفت در جهان را در بازار رقم زد که به کاهش بسیار شدید قیمت نفت در بازار بین‌المللی منجر شد، به گونه ای که قیمت هر بشکه نفت در مدت کوتاهی از حدود ۱۱۰ دلار به محدوده ۴۰ دلار سقوط کرد.

با سقوط قیمت نفت، عربستان با تصور بالا بودن هزینه تولید نفت شیل و اینکه کاهش قیمت تولید آن را از محدوده صرفه اقتصادی خارج خواهد کرد، اقدام به تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت روزانه کرد و صادرات خود به بازار جهانی را به میزان چشمگیری افزایش داد.

این اقدام عربستان از سوی دولت این کشور با توجیه تلاش برای حفظ سهم خود در کنار شکست نفت شیل صورت گرفت.

تلاش های کشورهایی مانند ایران نیز نتوانست سقف تولید نفت اوپک را به دلیل مخالفت عربستان کاهش دهد.

غافل از اینکه شرکت های آمریکایی تحت فشار قیمت‌های پایین نفت، اقدام به بهینه سازی تجهیزات خود کرده و هزینه استخراج نفت شیل را به شدت کاهش دادند.

به گزارش فایننشیال پست، جان هس، رئیس شرکت هس کورپوریشن، یکی از شرکت های فعال در حوزه نفت شیل آمریکا، اعلام کرده است که ما توانستیم هزینه های تولید نفت شیل را به نصف کاهش دهیم و این امکان وجود دارد که هزینه تولید این نفت غیر متعارف را ۳۰ درصد دیگر نیز کاهش یابد.

این بدان معناست که برخلاف تصور قبلی که هزینه تولید نفت شیل دو تا سه برابر هزینه نفت متعارف در نظر گرفته می شد، با این کاهش ۶۵ درصدی هزینه های تولید نفت شیل، هزینه های تولید هر دو نفت متعارف و نامتعارف در حال حاضر به یکدیگر بسیار نزدیک شده و معادلات در بازار نفت کاملا توازن خود را از دست داده اند.منبع:فارس

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات