لرستان خبر گزارش می دهد؛

واحدهای سنگ بری لرستان که ۳۸ درصد اشتغال لرستان را تشکیل داده‌اند در آستانه تعطیلی کامل بوده که با وعده معاون رئیس جمهور مشکلات این صنعت در جلسه هیئت دولت بررسی می‌شود.

 
به گزارش لرستان خبر، استان لرستان به عنوان قطب سنگ کشور ظرفیت بسیار بالایی در این صنعت دارد که می تواند سبب توسعه اقتصادی استان شود اما این ظرفیت تا حد زیادی بدون استفاده مانده است.

 

در استان لرستان بیش از 500 واحد سنگ بری وجود دارد که بیش از 10 هزار نفر که معادل 38 درصد اشتغال صنعت استان است در این واحدها اشتغال دارند اما در سال‌های اخیر به دلیل مختلف ازجمله فقدان برنامه، ضعف در سیاست‌گذاری و سوء مدیریت در حوزه صنعت و معدن و مالیات بر ارزش افزوده نه‌تنها امکان استفاده و بهره‌برداری از این مزیت فراهم نشده بلکه با تعطیلی پی‌درپی این واحدهای سنگ‌بری به بحران بیکاری استان به‌نوعی دامن زده است.

 

تعطیلی 500 واحد سنگ‌بری در لرستان

 

 

با اینکه این واحدهای سنگ بری سالانه حدود 17 میلیون مترمربع سنگ در لرستان تولید  و بیش از 15 میلیون دلار صادرات سنگ از لرستان انجام می‌شد اما در حال حاضر همه این 500 واحد سنگ‌بری تعطیل‌شده‌اند.

 

یکی از مهم ترین دلایل تعطیلی سنگ بری‌ها اخذ مالیات بر ارزش افزوده است که این واحدها را با چالش جدی روبه رو کرده است.

 

 

اخیرا استاندار لرستان در جمع تعدادی از مسولان واحدهای سنگ بری وعده حل مشکلات آن‌ها را داده و در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور نیز مشکلات این واحدها دوباره پیگیری شود.

 

38 درصد اشتغال لرستان از سنگ بری‌ها

 

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان که با حضور معاون اجرایی رییس‌جمهور برگزارشد اظهار داشت: 38 درصد اشتغال استان در حوزه صنعت و معدن به واحدهای سنگبری مربوط است.

 

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده گریبانگیر واحدهای سنگبری لرستان شده که با کمک اتاق خرم‌آباد راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات ارائه گردیده است.

 

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد به تأثیری که واحدهای سنگبری در اشتغال و تولید ناخالص استان دارند اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که وجود معادن ساختمانی و واحدهای سنگبری در لرستان می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی و فرصت تلقی شود و مشکلات لرستان را در حوزه‌ی اشتغال و توسعه‌یافتگی صنعتی مرتفع کند.

 

 

وی عنوان کرد: حیات واحدهای تولیدی سنگ، وابسته به بودجه‌های عمرانی و رونق ساخت و ساز در کشور است، کمااینکه در سال‌های اخیر، به واسطه مشکلات حاکم بر اقتصاد، از جمله تحریم‌ها و کمبود بودجه‌های عمرانی، فعالیت آن‌ها با مشکل مواجه شده است.

 

مالیات بر ارزش افزوده مشکل جدی واحدهای سنگبری

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی لرستان اشاره و تصریح کرد: در فاکتورهای خرید، مبلغ ارزش افزوده قید نمی‌شود که باید این مشکل مورد بررسی قرار گیرد. این چالش خطر تعطیلی واحدهای سنگبری و بیکاری کارکنان آنها را دو چندان کرده است.

 

سلاح‌ورزی گفت: یک‌سوم واحدهای صنعتی لرستان را واحدهای سنگبری تشکیل می‌دهند و به دلیل کهنه بودن تکنولوژی نیازمند خط اعتباری برای تأمین سرمایه‌ی ثابت، نوسازی خطوط تولید و همچنین نیازمند در نظر گرفتن مبلغی به عنوان سرمایه در گردش در کنار امهال و تقسیط مجدد بدهی‌ها هستیم تا بتوانیم از این بحران گذر کنیم.

 

وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده مشکل جدی واحدهای سنگبری است و راهکاری در این زمینه در نظر گرفته شده که در حوزه استانی با همکاری مجموعه مالیاتی استان می تواند موثر باشد ولی با توجه به قانون بودن مالیات بر ارزش افزوده در بحث حوزه ملی کمک مسئولان کشوری را نیازمند است.

 

 

بیکاری 20 هزار نفر در صنعت سنگ کشور

 

عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: در کشور حدود 160 هزار نفر در زمینه صنعت سنگ اشتغال‌زایی مستقیم دارند که طی دو سال 20 هزار نفر تعدیل می‌شود و روزبه‌روز ما را با یک بحران و معضل مواجه می‌کند.

 

وی بیان کرد: در استان لرستان حدود 500 کارخانه سنگ داریم که با مشکل جدی مواجه هستند و یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند که اگر مشکلات پیش رو برداشته شود حدود 10 تا 20 هزار فرصت شغلی در استان حفظ می‌شود و به اقتصاد استان نیز کمک می‌شود.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مشکل اساسی این کارخانه‌ها بحث امور مالیاتی است، الآن بحث مالیات بر ارزش‌افزوده مشکل ایجاد کرده به‌جای اینکه مصرف‌کننده هدف مالیات ارزش‌افزوده باشد تولیدکننده را هدف قرار داده‌اند.

 

قائد‌رحمت تصریح کرد: توافق شفاهی شده بود تا 10 درصد مالیات عملکردی را به‌ جای مالیات ارزش‌افزوده بگیرند که این اتفاق نیفتاد.

 

بررسی مشکلات واحدهای سنگ بری لرستان در جلسه هیئت دوات

 

محمد شریعت مداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مورد مشکلات واحدهای سنگ بری  گفت: مشکلات واحدهای سنگبری لرستان در جلسه هیئت دولت بررسی می‌‌شود.

 

شریعتمداری به مشکلات واحدهای سنگبری لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: ما مشکلات را درک می‌کنیم و متناسب با آن‌ها قدم برمی‌داریم.

 

 

وی ادامه داد: امور مالیاتی در بعضی موارد سختگیرانه برخورد می‌کند که باید این مورد مرتفع گردد. لازم است به سمت شفاف کردن درآمدها حرکت و اگر مالیات بر ارزش افزوده بالاست باید از طریق مجلس، مشکل را مطرح و قانون را اصلاح کنیم.

 

معاون اجرایی رییس‌جمهور خطاب به اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: فهرستی از مشکلات واحدهای سنگبری لرستان تهیه نمایید تا در جلسه‌ هیئت دولت بررسی شود.

 

کم شدن فشار مالیات در شرایط رکود

 

وی با بیان اینکه در شرایط رکود باید مالیات‌ها را کم کنیم، عنوان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا بخش‌های اقتصادی بتوانند با شرایط مطلوب‌تری کار خود را پیش ببرند و فشار آوردن به تولیدکنندگان برای اخذ مالیات بیشتر یکی از راه‌های تعمیق رکود است.

 

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید به قانون عمل شود، افزود: اگر در قانون اشتباهی است باید اصلاح شود, مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که در حدود هشت ماده در ابتدای دولت اصلاح شد و مجدد باید روی آن اصلاحاتی صورت بگیرد.

 

شریعتمداری با بیان این‌که در شرایط رکود باید فشار مالیات کم شود، تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود که بخش‌های اقتصادی بتوانند در وضعیت مطلوب‌تری کار خود را پیش ببرند.

 

وی گفت: از همکاران مالیاتی کشور این انتظار را داریم که افزایش سطح دریافت مالیات بر اساس تعداد مؤدیان مالیاتی و کسانی که باید مالیات خود را بپردازند، اما از لیست مالیات‌دهندگان خارج‌اند را در دستور کار قرار دهند.

 

 

معاون اجرایی رییس‌جمهور ادامه داد: در راستای اصلاح نظام جامع مالیاتی قدم‌های خوبی برداشته شده که شناسایی درآمدهای جدید، یکی از راه‌های کم کردن فشار به تولیدکنندگان است.

 

160 هزار نفر در سنگ‌بری‌های کشور در آستانه بیکاری هستند

 

‌پیش از این نیز خداداد غیاثوند دبیر کانون سنگ ایران در رابطه با وضعیت سنگ‌بری‌های کشور، اظهار داشت: بیش از پنج هزار واحد سنگ‌بری و بیش از هزار واحد معدنی (سنگ ساختمانی) در کشور وجود دارد که نزدیک 160 هزار نفر اشتغال مستقیم دارند.

 

وی بابیان اینکه در صنعت سنگ کشور بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده است، افزود: بیش از پنج درصد کل حمل‌ونقل کشور مربوط به صنعت سنگ است.

 

دبیر کانون سنگ ایران گفت: به‌واسطه عدم رفع مشکلات مالیاتی در رابطه با موضوع ارزش‌افزوده و سایر مشکلات تعطیلی پنج هزار واحد سنگ‌بری و بیکاری 160 هزار نفر کاملاً محتمل است ضمن اینکه تعداد زیادی از استان‌ها اقدام به تعطیلی واحدهای سنگ‌بری خودکرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته در این راستا بیش از 20 هزار نفر تعدیل نیرو داشتیم، گفت: اگر این روند این‌طور ادامه یابد صنعت سنگ‌های ساختمانی به‌طور یقین متوقف می‌شود.

 

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات