معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها به شش درصد کسانی‌که مشمول دریافت خسارت خواب خودرو بوده‌اند، این خسارت را پرداخت کرده‌اند.

سعید تاجیک اظهار کرد: طبق آیین‌نامه فعلی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، در صورتی‌که خودروهای تحت گارانتی برای رفع عیب بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد برای رفع عیب خودرو، در تعمیرگاه متوقف شوند، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو ملزم به پرداخت روزشمار جریمه خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است.

 

 

وی با بیان اینکه علی‌رغم صراحت قانون در این زمینه، تقریبا هیچ یک از شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو این قانون را رعایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته، در حوزه خودروهای سبک تنها به شش درصد و در حوزه خودروهای سنگین تنها به چهار درصد مشمولان، این خسارت پرداخت شده است.

 

 

معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: این به این معنا است که از هر ۱۰۰۰ نفری که مشمول دریافت خسارت خواب خودرو بوده‌اند، در حوزه خودروهای سبک تنها ۶۰ نفر و در حوزه خودروهای سنگین، ۴۰ نفر از مشمولان این خسارت را دریافت کرده‌اند.

 

 

وی افزود: نکته قابل توجه این است که همین تعداد ناچیز خسارت خواب خودرو پرداخت شده از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو نیز مربوط به کسانی بوده که از قانون آگاهی داشته و برای دریافت خسارت خود شکایت کرده‌اند و شرکت مربوطه از این طریق ملزم به پرداخت آن شده است در حالیکه طبق قانون، شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم هستند به طور خودکار به تمام مشمولان این خسارت را پرداخت کنند.

 

 

تاجیک با بیان اینکه در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو این موضوع مطرح شد، تصریح کرد: در این زمینه دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ کرده که قانون پرداخت خسارت خواب خودرو باید تا پایان سال به طور کامل اجرایی شود.

منبع: ایسنا

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات