آخرین اخبار پشت‌پرده از روضه خریم، کاخ پادشاه محتضر ۸۰ ساله سعودی حکایت از آن دارد که دسته‌بندی‌های نهایی جنگ قدرت در رأس این خاندان متشتت شکل گرفته و۲ طرف حتی خود را برای برخورد نظامی با یکدیگر آماده می‌کنند.

به گزارش لرستان خبر، صدامک، شاهزاده مجنون سعودی برای جنگ داخلی آماده می‌شود. آخرین اخبار پشت‌پرده از روضه خریم، کاخ پادشاه محتضر ۸۰ ساله سعودی حکایت از آن دارد که دسته‌بندی‌های نهایی جنگ قدرت در رأس این خاندان متشتت شکل گرفته و۲ طرف حتی خود را برای برخورد نظامی با یکدیگر آماده می‌کنند.

 

به فاصله کوتاهی پس از درز اطلاعاتی از ریاض مبنی بر اینکه محمدبن نایف - ولیعهد و وزیر کشور – و متعب بن عبدالله - پسر شاه پیشین و وزیر گارد ملی -  اتحادی را برای جلوگیری از تصاحب قدرت و برکناری خود توسط محمد بن سلمان - پسر شاه فعلی و وزیر دفاع  و ولی ولیعهد – تشکیل داده‌اند، حال خبر می‌رسد که پسر جاه‌طلب پادشاه این ائتلاف را تهدیدی جدی علیه خود پنداشته و با جمع کردن نیرویی شامل مزدوران شرکت آمریکایی بلک واتر به پیشواز جنگ داخلی رفته است. محمد بن سلمان ۳۱ ساله که می‌داند پدرش بر اثر بیماری زوال عقل بزودی شرایط حضور عام و طبیعتا ادامه پادشاهی را از دست خواهد داد، همه تلاشش را می‌کند تا پیش از این اتفاق – و احتمالا در تابستان-  تابوی سلسله‌مراتب خاندانی را شکسته و با دور زدن ولیعدی که دست‌کم ۲۰ سال از او بزرگ‌تر است مستقیما جانشین پدرش شود. حتی سلمان به برادرانش گفته است که ثبات عربستان نیازمند تغییر است و او قصد دارد ضمن برکناری محمد بن‌نایف ولیعهد کنونی، حکومت را به پسرش منتقل کند.

صدامک در این راه از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند و حتی برای کسب حمایت واشنگتن و غرب در حال فروش سهام بزرگ‌ترین کارتل اقتصادی سرزمین حجاز یعنی شرکت نفتی عظیم آرامکو- بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان – به هلدینگ‌های بزرگ آمریکایی-انگلیسی است.

 

مجتهد، افشاگر مشهور سعودی که منشأ مهم‌ترین اخبار داخل خاندان سعودی است، یکشنبه گذشته در یک پیام توئیتری  نوشته بود: «محمد بن‌نایف، ولیعهد سعودی و متعب بن‌عبدالله عهد بسته‌اند که اگر محمد بن‌سلمان قصد مقابله با هر یک را داشت، با یکدیگر متحد باشند. این ۲ نفر به این نتیجه رسیده‌اند که محمد بن‌سلمان قصد کنار زدن آنها را دارد. در حالی که محمد بن‌نایف بر قدرت‌های غربی و آمریکا تکیه داشت اما دریافته است که غربی‌ها محمد بن‌سلمان را شخص اول آل‌سعود می‌دانند. محمد بن‌نایف به اشتباه محاسباتی و ارزیابی خود از بن‌سلمان که وی را کودن و بی‌باک می‌خواند، پی برده و اکنون به این نتیجه رسیده است که بن‌سلمان فرد زیرکی است که توانسته است او را به حاشیه براند و به همین سبب وی(بن‌نایف) با متعب بن‌عبدالله توافق کرده است که هر یک از آنها از قدرت و نفوذ خود از جمله نفوذ نظامی برای حمایت از یکدیگر در صورتی که فرمان برکناری آنها صادر شد، استفاده کنند».

 

با آنکه به نظر می‌رسد هنوز صحبت از یک رویارویی علنی نظامی نظیر کودتا از سوی هر یک از ۲ طرف جنگ قدرت سعودی زود باشد اما این به معنای آن نیست که پسران نایف و عبدالله از یک طرف و پسرعموی جاه‌طلب‌شان موسوم به صدامک، صف‌بندی نیروهای نظامی، امنیتی، قبیله‌ای و حتی تروریستی (نظیر داعش و القاعده شبه‌جزیره عربی) وفادار به خود را به تاخیر خواهند انداخت.

نشانه‌اش آنکه مجتهد تنها ۲ روز پس از انتشار خبر ائتلاف بن نایف و بن سلمان با طیف برادران ناتنی مخالف شاه مثل عبدالعزیز علیه بن سلمان، از تحولی مهم خبر می‌دهد و در تازه‌ترین افشاگری خود، تکاپوی پسر شاه  برای جلب مزدور برای روز مبادا را برملا می‌کند.

 

بر این اساس «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی که در عمل با توجه به کهولت سن پدرش، پادشاه امارات  محسوب می‌شود، در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن واسطه آشنایی محمد بن سلمان با رئیس شرکت آمریکایی بلک‌واتر را فراهم آورده است. بن زاید به‌خاطر رفاقتش با «اریک پرنس» تلاش می‌کند که بن سلمان را قانع کند تا با شرکت بلک‌واتر برای جلب مزدوران چندملیتی تحت پوشش حمایت از تاسیسات شرکت آرامکو قرارداد ببندد تا در صورت جنگ داخلی با ولیعهد، محمد بن نایف  بتواند اوضاع را کنترل کند.

 

ایده استفاده از پوشش آرامکو بدین خاطر برای  صدامک حیاتی است که او عملا در جایگاه رئیس هیأت‌مدیره غول نفتی حجاز نشسته است و این موقعیت هم به او امکان جلب نظر آمریکایی‌ها به سوی خود را فراهم می‌آورد و هم ضعف او را در نداشتن ارتباط مناسب با نهادهای امنیتی  داخلی و نیروهای وفادار گارد ملی که در دست رقبایش است جبران می‌کند.

 

البته به گفته فعال مشهور توئیتری، هم‌اکنون مذاکرات در سایه تردیدهای بن‌سلمان آغاز شده است زیرا تاسیسات آرامکو از ۳ لایه محافظتی برخوردار است و توجیه کردن جلب مزدوران برای حفاظت از آن دشوار است. بن زاید به بن سلمان پیشنهاد کرده است که مزدوران را تحت عنوان فراهم کردن حمایت‌های لجستیک جلب کند، اما به نظر می‌رسد که بن سلمان هوشیار‌تر از این باشد که ایده‌ای را مطرح کند که نتواند حمایت‌های داخلی آن را جلب کند بویژه که به راه انداختن لشکری از مزدوران خارجی - عمدتا از آمریکایی لاتین و آفریقا- تحت پوشش آرامکو کاملا جلب توجه کرده و باعث تحریک بن نایف و ائتلاف شاهزادگان ناراضی به کودتا علیه سلمان می‌شود. به عقیده مجتهد، مشکل بن زاید این است که فکر می‌کند عربستان نسخه‌ای از شیخ‌نشین کوچک امارات است و می‌تواند ایده‌هایش را بی‌‌هیچگونه مانعی عملی کند. اما این امر به معنای از بین رفتن ایده جلب مزدور برای عربستان نیست و بالاخره بن زاید و بن سلمان راهی دیگر غیر از آرامکو برای جلب مزدوران خواهند یافت، زیرا نیازشان به این مزدوران مبرم است. تجربه جنگ ناکام در یمن  به وزیر دفاع خام نشان داد که  از ارتش سعودی - که بخش بزرگی از آن را سربازان وظیفه عربستانی و مزدوران آسیایی بدون انگیزه و مهارت لازم تشکیل می‌دهند- در هیچ جنگی آبی برای او گرم نمی‌شود.

 

البته در طرف مقابل هم بن نایف و بن عبدالله هنوز کاملا آماده جنگ داخلی نیستند. به همین دلیل همان‌طور که مجتهد چند روز پیش گفته بود شکاف قدرت در داخل خاندان سلطنتی هنوز به شکل رویارویی و برخورد نظامی نیست.

 

شرط‌بندی و تکیه محمد بن نایف بر حمایت آمریکا رنگ باخته است، چرا که آمریکا و غرب با بن سلمان به عنوان مسؤول نخست عربستان به عنوان یک واقعیت تعامل می‌کنند. همچنین کسانی که از ماهیت و جایگاه وزارت کشور و گارد ملی سعودی اطلاع دارند، می‌گویند افسران و اعضای این ۲ نهاد برای دست زدن به تحرک علیه بن‌سلمان آمادگی ندارند، حتی اگر این مساله به شکل نمادین از سوی شخص پادشاه صورت گیرد و به همین سبب بن‌نایف و متعب ممکن است مجبور شوند از ۵ عموی دیگر ناراضی خود یعنی دیگر فرزندان عبدالعزیز کمک بگیرند تا از آنها در مقابل بن‌سلمان حمایت کنند.منبع:وطن امروز

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات