داستان دنباله‌دار بندر خشک ادامه دارد؛

خرم آباد - داستان دنباله دار ایجاد بندر خشک لرستان سالها در حد وعده بود و پس از تبدیل به مصوبه ۱.۵ سالی است که روی کاغذ باقی مانده تا مشکل تامین نشدن زمین و معارضان این گره را کورتر کند.

به گزارش لرستان خبر، وشنگ بازوند استاندار لرستان شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با انتقاد از ایجاد نشدن بندر خشک در استان لرستان اظهار داشت: با توجه به اقدامات صورت گرفته ما در سال ۹۳ طی مدت زمان سه ماه توانستیم مجوز ایجاد بندر خشک برای استان لرستان را از شورای عالی آمایش اخذ کنیم.

معطلی ۱.۵ ساله بندر خشک لرستان

وی با بیان اینکه در گذشته این مجوز تنها به چهار استان کشور اختصاص یافته بود عنوان کرد: این در حالیست که بیش از ۱.۵ سال بعد از اخذ این مجوز برای لرستان هنوز نتوانسته ایم مشکل زمین آن را حل کنیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه از شهریور ماه سال ۹۳ که مجوز این بندر خشک برای لرستان اخذ شده تا کنون درگیر مشکل زمین آن هستیم ادامه داد: هنوز نتوانسته ایم مشکل معارضان زمین این بندر خشک در استان را رفع کنیم.

بازوند با اشاره به شرکت سرمایه گذاری و توسعه عمران که سرمایه گذار ایجاد این بندر خشک بوده است، گفت: سهام این شرکت متعلق به همه مردم بود چرا که شرکت سهامی عام بوده و باید اقدامات لازم برای ایجاد آن از سوی متولیان امر صورت گیرد.

سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیاردی برای ایجاد بندر خشک لرستان

وی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات ایجاد این بندر خشک با تشکیل جلسه ای به ریاست معاون عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: در این راستا تا ۱۵ اسفند ماه امسال باید مصوبه و مجوز تغییر کاربری کشاورزی زمین این بندر خشک به صنعتی تصویب شود.

استاندار لرستان میزان سرمایه گذاری بندر خشک در لرستان را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: همه این سرمایه گذاری باید از سوی بخش خصوصی تامین شود.

بازوند با تاکید بر لزوم تلاش جدی سرمایه گذار ایجاد بندر خشک در لرستان بیان داشت: اگر این سرمایه گذار نمی تواند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد باید این موضوع را اعلام کند تا جایگزینی برای آن در نظر بگیریم و یا اینکه دنبال شریک برای سرمایه گذار باشیم.

داستان بندر خشک لرستان امسال تمام شود

وی تاکید کرد: در صورت تلاش سرمایه گذار برای ایجاد بندر خشک در لرستان ما نیز به طور حتم حمایت لازم را در بحث پرداخت تسهیلات به وی خواهیم کرد.

استاندار لرستان همچنین بر لزوم پیگیری از سوی سرمایه گذار برای اخذ مجوز نهایی از وزارت راه و شهرسازی برای بندر خشک لرستان تاکید کرد و گفت: باید با اقدامات لازم داستان ایجاد بندر خشک لرستان را تا پایان امسال تمام کنیم.

این سخنان هوشنگ بازوند در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز در جلسه صادرات غیر نفتی لرستان که در تاریخ سوم دی ماه امسال برگزار شد استاندار از ایجاد نشدن بندر خشک در لرستان انتقاد کرده بود و گفته بود: گرفتن مجوز ایجاد بندر خشک در استان لرستان کار راحتی نبوده و خیلی انرژی گذاشته شده تا مجوز آن اخذ شود.

وی با بیان اینکه برای اخذ مجوز ایجاد بندر خشک در خرم آباد در شورای آمایش، در جلسات دولت و ... پیگیری های فراوانی صورت گرفته است عنوان کرد: با وجود اینکه ایجاد این بندر خشک می تواند در حوزه اشتغال و توسعه استان نقش موثری داشته باشد اما متولیان امر و بخش خصوصی اقدامات لازم را برای ایجاد آن انجام نمی دهند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه ادامه این روند به هیچ عنوان قابل قبول نیست گفت: در گذشته به اندازه کافی در استان فرصت سوزی صورت گرفته و ما نباید بندر خشک به را به عنوان یک فرصت برای توسعه استان از دست بدهیم.

مزایای ایجاد بندر خشک

بندر خشکی یا بندر داخلی به پایانه های ریلی یا لنجی که با خدمات حمل و نقل داخلی منظمی به پایانه دریایی مرتبط می شوند اطلاق می شود. بندر داخلی دارای سطحی از یکپارچگی با پایانه های دریایی بوده و پشتیبانی کننده دسترسی کالا به بازار داخلی در ترافیک های داخلی و خارجی است.

بنابر این گزارش مهم ترین مشکلی که امروزه بنادر ساحلی به علت رشد سریع استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی با آن مواجه هستند، فقدان فضای کافی به منظور انبارسازی و وجود نداشتن دسترسی مطلوب به مقاصد کالا به علت استفاده از شیوه های سنتی انتقال کالا است.

شیوه های سنتی انتقال کالا از بنادر تاکنون بدین گونه بوده اند که جریان انتقال کالا در بین بنادر و مقاصد مختلف کالا در تعداد زیادی جاده و چند خط راه آهن منتهی به بنادر وجود داشته است.

افزایش استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی از یک سو و رشد قابل توجه کشتی های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر و همچنین کمبود فضای مناسب به منظور تخلیه، بارگیری و انبارسازی کانتینرها شده است.

توسعه کارخانجات، صنایع جدید و افزایش میزان عرضه و تقاضای کالای مرتبط با حمل ونقل دریایی گسترش بندر و مسیرهای انتقال کالا به بنادر را ضروری می کند، که این امر خود باعث افزایش تردد کالا و کاهش فضا می شود و در نتیجه لزوم نوسازی در بنادر و ساختار دسترسی به پس کرانه احساس می شود.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام گرفته، پایانه جدید آرمانی علاوه بر خصوصیات فیزیکی مناسب باید دارای سازماندهی مناسب در ارائه خدمات مختلف و هماهنگ با خصوصیات فیزیکی آن باشد.

خصوصیات فیزیکی پایانه های جدید ممکن است در وضعیت های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد که وابسته به ارزش زمین، نزدیکی به بندر یا مراکز اصلی تولید و جذب کالا، موقعیت قرارگیری نسبت به زیرساخت های ریلی و همچنین میزان دسترسی به شبکه بزرگ راهی هستند.

قابلیت های لرستان برای ایجاد بندر خشک

این دیدگاه کل نگر و توسعه راهبردی پایانه های ترکیبی دلالت بر مفهوم جدیدی با عنوان «بندر خشک» دارد.

بندر خشک پایانه ای ترکیبی در پس کرانه است که به بندری ساحلی متصل است. تجهیزات لازم و کـافـی بـرای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته شده اند و مشتریان می توانند کالاهایشان را با استفاده از این شیوه های مختلف به آن ارسال کنند و یا از آن تحویل گیرند.

علاوه بر خدمات پایه ای که پایانه های سنتی کالا در پس کرانه ارائه می دهند، خدماتی نظیر انبارسازی کالا، نگهداری از کانتینرهای خالی، تعمیرات کانتینر، امور گمرکی و ترخیص و پشتیبانی کالا نیز در بنادر خشک ارائه می شوند.

با این اوصاف به نظر می رسد استان لرستان به دلیل قرارگیری در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و هم مرز بودن با استانهای صنعتی کشور دارای قابلیت و توانایی ایجاد بندر خشک را داشته باشد.

موقعیت منحصر به فرد استان لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطی از جمله مزایای این استان زرخیز است. لرستان از شمال به استان های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استان های کرمانشاه و ایلام محدود می شود.

موقعیت ویژه استان در بین استانهای یاد شده، لرستان را به عنوان شاهراه ترانزیتی برای ارتباط شمال - جنوب و شرق - غرب تبدیل کرده است.منبع مهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات