لرستان خبر گزارش می دهد

صنایع تبدیلی یکی از حلقه‌های مفقود چرخه کشاورزی و صنعت در شهرستان دورود به شمار می‌رود که کشاورزان را مجبور به فروش محصولات خود به دلالان با نازل‌ترین قیمت و سود نامناسب کرده است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان دورود با دارا بودن طبیعتی بکر به پایتخت طبیعت ایران معروف است به طوری که به خاطر تنوع و گوناگونی گونه‌های مختلف محصولات زراعی و باغی در شرق استان لرستان مشهور است.

پیوستن دو سرشاخه رود دز یکی از شمال و دیگری از شرق در این شهرستان، دورود را به یکی از مراکز عمده و اصلی تولید و پرورش محصولات زراعی، باغی و دامی تبدیل کرده است.

این شهرستان از جمله شهرهای مستعد کشاورزی و دامپروری است که سالانه ده‌ها هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود، اما گسترش و توسعه کشاورزی و باغداری در این شهرستان به دلیل ضریب نفوذ پایین صنایع تبدیلی و تکمیلی نتوانسته است جایگاه خود را در کشور به‌ درستی پیدا کند.

گر چه توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیدگاه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما تاکنون اقدامی جدی و درخور توجه در زمینه تقویت، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات کشاورزی در مجموعه استان لرستان و به‌ ویژه شهرستان دورود انجام نگرفته و اهمیت این امر با نگاهی به میزان ضایعات محصولات کشاورزی در این شهرستان نمود بیشتری پیدا می‌کند.

افزایش ضایعات محصولات کشاورزی در سایه نبود صنایع تبدیلی

در تبادلات کشاورزی گفته می‌شود 30 درصد از محصولات کشاورزی در زمان انتقال از مزرعه تا بازار فروش به ضایعات تبدیل می‌شود اما میزان ضایعات محصولات کشاورزی و باغی پس از انتقال به بازار فروش ادامه یافته و امروزه این موضوع به معضلی بزرگ در کشاورزی استان لرستان و به‌ تبع آن شهرستان دورود تبدیل‌شده است.

به نظر می‌رسد تنها راه علاج فوری کاهش ضایعات محصولات باغی و زراعی افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی است که علاوه بر کاهش میزان ضایعات محصولات کشاورزی، رونق قابل‌ملاحظه‌ای در این بخش نصیب تولیدکنندگان می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود در این رابطه اظهار داشت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان دورود، مرغوب‌ترین تولیدات زراعی، باغی و دامی این شهرستان با قیمت‌های نازل خریداری‌ شده و در دیگر شهرهای کشور بسته‌بندی و به بازار فروش عرضه می‌شود.

برداشت 37 هزار تن گندم از اراضی شهرستان دورود

وی با بیان اینکه 4.7 دهم اراضی کشاورزی استان لرستان در شهرستان دورود قرار دارد، افزود: شهرستان دورود در مجموع 10 درصد کل تولیدات زراعی، باغی و دامی استان لرستان را به خود اختصاص داده که این امر نشان‌ دهنده زمینه مساعد کشاورزی، باغداری و دامپروری در این شهرستان است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود به زمینه‌های مساعد کشت محصول استراتژیک گندم در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شش هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیر کشت گندم آبی و به همین میزان زیر کشت گندم دیم بوده که از این میزان از اراضی زیر کشت در سال زراعی گذشته 37 هزار تن گندم برداشت‌ شده است که پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات امسال حداقل با 10 درصد افزایش سیر صعودی داشته باشد.

عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در عرصه ایجاد صنایع تبدیلی دورود

وی عدم استقبال سرمایه‌گذاران در احداث صنایع تبدیلی را از علل بی‌رونق بودن این صنعت در شهرستان دورود دانست و عنوان کرد: کمبود و یا نبود نقدینگی کافی و عدم رغبت کافی در جذب سرمایه‌گذار در این عرصه احداث صنایع تبدیلی در شهرستان دورود را با چالش جدی مواجه کرده است.

قائد رحمت بیان کرد: شهرستان دورود زمینه‌ای بسیار مناسب برای تولید انواع حبوبات دارد حال‌ آنکه حبوبات تولیدی کشاورزان این شهرستان پس از خرید بدون بسته‌بندی به دیگر شهرهای کشور ارسال‌ شده و در آنجا این حبوبات مرغوب با بسته‌بندی شهرستان میزبان به بازارهای هدف با نشان شرکت‌های فعال در این زمینه عرضه می‌شود.

برنج مرغوب دورود در بازارهای خارجی

وی به برداشت سالانه بیش از هفت هزار تن برنج سفید از سطح دو هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان دورود اشاره و تصریح کرد: شهرستان دورود با تولید سالانه نزدیک به 9 هزار تن شلتوک و نزدیک به هفت هزار تن برنج در کل کشور علاوه بر میزان تولید در مرغوبیت این محصول نیز نمونه و شاخص است به‌گونه‌ای که به جرأت می‌توان گفت برنج تولیدی این شهرستان در کل کشور نظیر ندارد اما با این‌حال به دلیل نبود صنایع بسته‌بندی برنج برداشت‌ شده بدون هیچ‌گونه مشخصاتی در کیسه‌های معمولی به خریداران عرضه‌ شده و یا به شهرهای دیگر برای فروش در بازارهای خارجی نظیر بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس با نشان تجاری شهرهای مهم کشور صادر می‌شود.

زردآلوی دورود با نشان تجاری دیگر شهرهای کشور

مدیر جهاد کشاورزی دورود وجود بزرگ‌ترین سایت تولید زردآلو در این شهرستان را از دیگر قابلیت‌های باغداری در دورود خواند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه 12 هزار تن زردآلوی مرغوب از سطح پنج هزار هکتار از باغات این شهرستان برداشت‌ شده که با توجه به مرغوبیت، این محصول به کشورهای حوزه خلیج‌فارس با نشان شرکت‌های تجاری در این زمینه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در حوزه محصولات باغی باغداران این شهرستان را در فروش محصولات خود با مشکل مواجه کرده است، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم جهاد کشاورزی استان لرستان تبدیل و بسته‌بندی فرآورده‌های دامی، زراعی و باغی لرستان با نشان شهرستان‌های استان است که نقش مهمی در توانمندی کشاورزان و افزایش محصولات آن‌ها دارد.

نبود صنایع تبدیلی مشکل بخش کشاورزی دورود

در حالی جای خالی صنایع تبدیلی در شهرستان دورود به‌ عنوان معضلی در نگهداری تولیدات باغی و کشاورزی مطرح می‌شود که ماشاءالله نعمتی فرماندار این شهرستان در تازه‌ترین اظهارات خود نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی را یکی از مشکلات بخش کشاورزی دورود دانست و گفت: نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی یکی از مشکلات بخش کشاورزی در شهرستان دورود است که کشاورزان را مجبور به فروش محصولات خود به دلالان با نازل‌ترین قیمت و سود نامناسب کرده است.

وی با بیان اینکه دشت سیلاخور به ‌عنوان یکی از مناطق مستعد برای کشاورزی در استان لرستان محسوب می‌شود اظهار داشت: بیش از 27 درصد معادل با 43 هزار هکتار از مساحت شهرستان دورود را اراضی کشاورزی تشکیل داده‌اند که از این میزان 24 هزار هکتار آبی و مابقی به‌صورت دیم کشت می‌شود.

فرماندار دورود با اشاره به اینکه حدود 55 درصد از اراضی شهرستان دورود به‌ صورت آبی کشت می‌شود، افزود: با توجه به گستردگی کشت آبی در این منطقه، شهرستان دورود تنها شهرستانی از استان لرستان است که میزان اراضی آبی آن از اراضی دیم بیشتر است.

برداشت سالانه 7 هزار تن برنج سفید از اراضی دورود

وی با اشاره به صادرات گسترده محصولات کشاورزی و باغی از این شهرستان به دیگر نقاط کشور، عنوان کرد: در سایه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی سالانه حدود هفت هزار تن برنج سفید مرغوب برداشت‌ شده از اراضی شهرستان دورود به خارج از استان صادر می‌شود در حالی‌ که با داشتن صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این میزان از تولیدات زراعی با سود بالایی که از فروش آن عاید کشاورزان می‌شد، چرخ کشاورزی را به گردش درمی‌آورد.

با توجه به اینکه بخش عمده تولیدات کشاورزان، باغداران و دامداران شهرستان دورود به‌ صورت خام به نقاط مختلف کشور و یا حتی خارج از کشور صادر می‌شود وجود صنایع تبدیلی مرتبط در منطقه می‌تواند به تنظیم بازار، اشتغال‌زایی، تولید مواد غذایی باکیفیت مرغوب و جلوگیری از افزایش ضایعات برداشت محصولات کمک کند.

این در حالی‌ که است که توجه و تجهیز مناطق کشاورزی شهرستان دورود به صنایع تبدیلی وابسته می‌تواند علاوه بر ایجاد رشد و رونق کم‌نظیر در بخش کشاورزی به توازن و توزیع عادلانه صنایع کشاورزی در این مناطق کمک به‌سزایی کند اما به نظر می‌رسد معضل کمبود صنایع تبدیلی در استان لرستان همچنان به‌ عنوان زنجیره‌ای گم‌ شده در چرخه کشاورزی این استان مجال بروز استعدادهای بالقوه در این زمینه را از متولیان امر گرفته است.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات