زخم های کهنه صنعت لرستان؛

سال ۹۴ برای کارگران برخی صنایع لرستان با کابوس بیکاری و بی‌پولی همراه بود، حالا به نظر می‌رسد سال ۹۵ هم مصداق روز از نو و روزی از نو بوده و تعدیل نیرو بازهم سر زبان‌ها افتاده است

به گزارش لرستان خبر، حوزه صنعت و تولید به‌عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده، چالش‌هایی که هرکدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است.

صنعت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در هر جامعه‌ای تلقی شده و به‌طورقطع صنعت بانشاط و پویا می‌تواند نقش مؤثر و انکار نشدنی در فراهم آوردن شرایط توسعه‌یافتگی یک جامعه ایفا کند.

طی سال‌های گذشته مشکلات متعدد از تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها بخش صنعت و تولید کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد.

مشکلات ۹۴ به ۹۵ رسید

این در حالی است که صنعت لرستان طی دهه‌ها و سال‌های گذشته با واگذاری‌های اشتباه دچار مشکلات جدی شد و صدها کارگر بیکار را در دامن این استان به حال خود وا‌نهاد.

مدت‌ها صنایع راکد و نیمه تعطیل لرستان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در نزد دولتمردان و سایر مسئولان محسوب می‌شد به‌طوری‌که اعتراض‌های مکرر و تجمع پی‌درپی کارگران این صنایع در مکان‌های مختلف موجب چالشی جدی در این استان شده است.

این در حالی است که دغدغه‌ها و مطالبات مردم در طول سفرهای هیئت دولت به این استان و تصویب مصوباتی درزمینهٔ تعیین تکلیف صنایع بحران دار این استان خود نشان از عمق نگرانی مردم لرستان از وضعیت حاکم بر صنعت استان داشت، مصوباتی که بسیاری از آن‌ها تنها منجر به سنگین شدن بار بدهی برخی از این واحدها شد.

اما با آغاز سال ۹۵ به نظر می‌رسد بار مشکلات صنایع استان در سال گذشته همچنان به دوش سال جدید منتقل‌شده تا حکایت روز از نو روزی از نو برای صنایع این استان مصداق پیدا کند.

سایه تعدیل نیرو بر سر نساجی بروجرد

علی آشتاببا اشاره به وضعیت کارخانه نساجی بروجرد و موضوع تعدیل نیرو در این کارخانه اظهار داشت: طی سال گذشته این کارخانه هیچ‌گونه تعدیل نیرویی نداشته است.

وی بابیان اینکه در روزهای پایانی سال گذشته و طی امسال مدیریت کارخانه نساجی بروجرد تصمیم بر بازسازی دو خط تولیدی این کارخانه گرفته است عنوان کرد: این دو خط شامل خط‌های ریسندگی و همچنین رنگرزی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بابیان اینکه بر اساس اعلام مدیریت کارخانه نساجی بروجرد کار بازسازی این دو خط تولیدی کارخانه در یک بازه زمانی شش‌ماهه انجام می‌گیرد گفت: در این راستا بنا به گفته مدیریت این کارخانه تا پایان این مدت‌زمان کارگران کارخانه به سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی می‌شوند.

آشتاب بابیان اینکه بناشده که این کارگران بعد از دوره محدودی دوباره در کارخانه نساجی بروجرد مشغول به کار شوند عنوان کرد: بااین‌حال ما خواسته‌ایم که این موضوع در کمیته استانی مطرح و درصورتی‌که در این کمیته تائید شد این کارگران به سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شوند.

وی بابیان اینکه این امر نیز در صورتی محقق می‌شود که از سوی سازمان تأمین اجتماعی مورد تأیید قرار گیرد گفت: بااین‌وجود باید این موضوع در کمیته استانی موردبررسی قرار گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بابیان اینکه تعدادی از کارگران کارخانه نساجی بروجرد قراردادی بوده‌اند گفت: قرارداد این کارگران تا پایان اسفندماه سال گذشته بوده و بعدازآن قرارداد آن‌ها تمام می‌شود.

آشتاب بیان داشت: اگر تعدیل نیرویی در کارخانه نساجی بروجرد صورت گیرد احتمالاً از میان این نیروها و کارگران قراردادی خواهد بود.

مشکل فنی و اجتماعی در پارسیلون

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در رابطه با وضعیت کارخانه پارسیلون لرستان و همچنین مشکلات کارگران آن اظهار داشت: ما در کارخانه پارسیلون شاهد مشکلات فنی و همچنین اجتماعی هستیم.

وی بابیان اینکه کارگران این کارخانه قبل از عید به دلیل پرداخت نشدن حقوق آن‌ها اعتراضاتی داشتند و این اعتراض خود را با حضور در استانداری اعلام کردند گفت: ما برای رفع مشکلات کارخانه پارسیلون جلسات زیادی برگزار کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای طی روزهای گذشته با حضور معاون اقتصادی استاندار لرستان، مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مدیرعامل شرکت پارسیلون بیان داشت: در این جلسه مقررشده که کمیته‌ای با حضور نماینده استاندار لرستان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تأمین اجتماعی و ... راه‌اندازی و مشکلات کارگری این کارخانه بررسی و راهکاری در این رابطه اندیشیده شود.

صفی خانی بابیان اینکه همچنین ما از مدیرعامل شرکت پارسیلون خواسته‌ایم که اقدامات مالی، فنی و ... را که تاکنون انجام داده به‌صورت شفاف در اختیار ما قرار دهد گفت: مردم و مسئولان انتظار دارند که این اقدامات به‌صورت شفاف اعلام شوند.

وی بابیان اینکه هیئت‌مدیره شرکت پارسیلون برای ادامه فعالیت این کارخانه تصمیم گرفته‌اند که طرح جدیدی را ارائه بدهند گفت: در این راستا طی هفته آینده کمیته‌ای که مقررشده راه‌اندازی و تشکیل جلسه خواهد داد و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات کارگران این واحد اقتصادی اتخاذ خواهد شد.

به‌هرروی پیکر صنعت لرستان در هر گوشه‌ای با زخم‌های کهنه‌ای درگیر است، زخم‌هایی که درمان آن‌ها نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی جدی بوده و هرروز تأخیر در مداوای این بیمار محتضر می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در بخش اشتغال و تولید به دنبال داشته باشد.

منبع:مهر

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات