یک روزنامه آمریکایی از ترویج تجمل‌گرایی بالا در میان برخی طبقات در ایران به ویژه پس از توافق هسته‌ای ابراز شگفتی کرد.

به گزارش لرستان خبر، نیویورک‌تایمز می‌نویسد: بازار و جامعه ایران به سمت تجمل‌گرایی و مصرف محصولات با برند خارجی سوق داده شده است. ورود به این بازار جذاب و پر زرق و برق چندان هم برای تولیدکنندگان خارجی عاری از دشواری نیست.

این گزارش می‌نویسد: بازار صنعت لوکس و تجمل‌گرایی در ایران که برای دهه‌ها کنار زده شده بود طی 12 ماه گذشته کانون توجه «سنگین وزن‌های بازار تجملات گرانبهای جهان» قرار گرفته‌اند. 30 سال انزوا و ریاضت‌طلبی ایران سپری شد و ایران به یمن توافق هسته‌ای، به اقتصاد جهانی بازگشت.

«مرگان استنلی» صاحب تجارت مشهور و نامدار آمریکایی؛ این رویداد را بزرگ‌ترین واقعه برای اقتصاد جهان بعد از فرو ریختن «دیوار برلین» ارزیابی کرده است. ایران 80 میلیون نفری با اکثریت جمعیت تحصیلکرده و جمعیت رو به رشد لایه‌های میانی جامعه با درآمد متوسط که اکثر هم اشتهای وافری به مصرف کالاهای مصرفی به خصوص استفاده از تلفن همراه دارند، دریچه‌ای تابنده را به روی تمام برندهای غربی گشوده است(!) این برندها برای شکار فرصت‌ها و شاید هم مخاطرات حضور در ایران با هم مسابقه گذاشته‌اند و مترصدند شعباتی در ایران دایر کنند.

«روبرتو کاواللی» ‌Roberto cavalli  اولین برند قابل ملاحظه محصولات لوکس موجود در ایران است که در ماه فوریه یک باب فروشگاه بزرگ دو طبقه در محله مرفه‌نشین «زعفرانیه» تهران دایر کرد.

«رناتو سمه راری» مدیر عالم این شرکت در مورد بازار مصرف ایران می‌گوید: «مصرف‌کنندگان ایرانی به خصوص طبقه ثروتمند جامعه ایران که از مشتریان ثابت بازارهای استانبول و دوبی هستند، مسحور کیفیت؛ زرق و برق، رنگارنگی و زیبایی اجناس خارجی‌اند و همین نکته بر اهمیت سرمایه‌گذاری فوری در ایران دلالت می‌کند».

«سمه راری» می‌افزاید: ما هم با علم به این اشتیاق وافر در ایران؛ به سرعت وارد عمل شده و پیشتاز ورود اجناس لوکس به ایران شدیم؛ نه فقط به این دلیل که ایران دومین کشور ثروتمند منطقه بعد از عربستان است بلکه به این دلیل که پشت سر ما جمع زیادی از رقبای ما در انتظار ورود به ایران ایستاده‌اند. محصولات آرایشی، پیشتاز ورود برندهای خارجی به ایران است.

گفته می‌شود که محصولات آرایشی فرانسوی «سفورا» ‌Sephora  تا پایان امسال هفت فروشگاه زنجیره‌ای در ایران دایر خواهد کرد که البته این موضوع یقینا با اخم و ترش‌رویی‌هایی در داخل ایران مواجه شده است.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: با وجود بسیاری از موانع، به باور بسیاری از صاحب‌نظران امر تجارت، با عنایت به اشتیاق وافر ایرانی‌ها به محصولات خارجی، این کشور بیشتر از هر کشوری دیگر عرصه بسیار مناسبی برای عرضه برندهای خارجی است. با وجود همه مشکلات و موانع موجود؛ شمار انبوهی از برندهای لوکس غربی راه خود را به درون بازار مصرف ایران باز کرده‌اند.

با اعمال تحریم‌های ایران، امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران که سود سرشاری  را نیز برای آنها به همراه داشت ناممکن شد. اما مشخصه منحصر به فرد ایران در این است که حتی در دوران تحریم‌ها هم بازار واردات کالا در کشور گرم بود.

آنچه در گزارش نیویورک‌تایمز مستتر است این واقعیت است که کالای لوکس و پرتجمل در دوره تحریم‌های ضدایرانی، از تحریم‌ها استثنا بوده و ظاهرا تعمدی برای رواج تجمل‌گرایی از این طریق در میان بوده است.

منبع:افکار نیوز

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات