بررسی رشد اقتصادی در سال 95

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که چنانچه لغو تحریمها قطعی شده و موانع از سر راه اقتصاد کشور برداشته شود به شرط اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی می توان به سمت تولید حرکت کرد.

به گزارش لرستان خبر، به نقل از اقتصاد پرس، بسیاری از کارشناسان سال 95 را سال پرش اقتصاد ایران می دانند، چرا که لغو تحریمها تاثیر خود را در این سال نمایان کرده و می تواند سال خروج از رکود باشد.

بسیاری از کنشگران اقتصادی منتظر هستند تا در این سال به سوی بازسازی اقتصاد کشور برویم چرا که فرصت تامین نقدینگی، خروج از بن‌بست‌های اقتصادی و همراهی بانک‌ها فراهم خواهد شد.

در این رابطه کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که چنانچه لغو تحریمها قطعی شده و موانع از سر راه اقتصاد کشور برداشته شود به شرط اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی می توان به سمت تولید و نظام بخشیدن به حوزه توزیع حرکت کرد.

البته نباید انتظار داشت که در مدت زمان اندکی پس از لغو تحریم‌ها وضعیت اقتصاد به کلی دگرگون شود به همین جهت بعید است که رشد 6 درصدی که رییس جمهور در نشست خبری خود عنوان کردند محقق شود.

بیشترین تحول در اقتصاد کشور برای نیمه دوم سال آینده متصور است چرا که نتیجه حضور سرمایه‌گذاران خارجی، در اقتصاد کشور در بهترین حالت در نیمه دوم سال ۹۵ قابل لمس خواهد بود.

در این سال برای حل بخش بزرگی از مشکلات بازار کشور باید از تولیدکنندگان کوچک  که پشتوانه مالی مناسبی ندارند حمایت کرد.

به هر حال از این بازار نباید انتظار معجزه داشت چراکه در دوره تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های ما روی صنایع موفق نبوده است.

همچنین مسئولان کشور گامی عملی برای حذف قوانین دست و پاگیر تجاری برنداشته اند و اصلاح قوانین و  تسهیل کسب وکار در دستور کار دولت نبوده است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که تاثیر برجام بیشتر خارجی است و تاثیر چندانی در بازارهای داخلی ندارد، بیشترین تاثیر این رویداد در بخش صادرات خواهد بود.

برای بهبود اوضاع اقتصادی در سال آینده باید فاکتور نقدینگی مردم را نیز در نظر گرفت چرا که اگر قدرت خرید مردم بهبود نیابد نمی توان انتظار داشت بازارهایی که از تولید داخل منتفع می شوند رشد کنند.

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات