سرپرست اداره صنعت بروجرد گفت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عمده‌ترین مشکل صنایع بروجرد بوده و امید است با آزادسازی درآمدهای بلوکه‌ شده خارجی و تزریق آن به بازار مشکلات صنایع این شهرستان برطرف شود.

به گزارش لرستان خبر، در روزگاری نه‌ چندان دور سهم شهرستان بروجرد از صنعت استان لرستان به بیش از 40 درصد می‌رسید که این ظرفیت اکنون با توسعه دیگر شهرهای استان و نیز با توجه به توازنی که در رونق صنعتی شهرهای دیگر لرستان ایجاد شد این میزان به کمتر از گذشته رسیده است.

وضعیت صنایع شهرستان بروجرد در حال حاضر به‌گونه‌ای است که مسئولان امر ترجیح می‌دهند خبر یا درصد و رقمی از میزان فعالیت آن‌ها ارائه نداده و به‌صورت چراغ خاموش به مشکلات حاد صنایع این شهرستان رسیدگی کنند حال‌ آنکه فراز و فرود فعالیت‌های تجاری صنایع بروجرد در سال‌های اخیر خود گواهی بر رکود بیش از 60 درصدی و ظرفیت‌های تعطیل و یا نیمه راکد آن‌ها است.

با این‌ حال مسئولان این شهرستان نیز همچون دیگر مدیران کشوری گناه رکود را بر گردن تحریم‌ها انداخته و در انتظار پرتویی از آفتاب تابان برجام روزگار به سر می‌کنند تا در زمانی که وعده‌های برجام محقق شود رونق اقتصادی هم شامل مجموعه صنایع و تجارت این شهرستان شود.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عمده‌ترین مشکل صنایع بروجرد

محمدرضا علوی‌زاده سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را عمده‌ترین مشکل صنایع بروجرد خواند و گفت: واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد در سال‌های گذشته با دارا بودن میزانی از سرمایه در گردش اقدام به صادرات محصولات خود به داخل و خارج از کشور می‌کردند که با تشدید تحریم‌ها عملاً این فرصت سلب شده و واحدهای صنعتی را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه کرد.

وی افزود: در حالی‌که واحدهای صنعتی بروجرد با این مشکل دست‌ به‌گریبان بودند به‌ ناچار دست به تعدیل نیرو در صنایع خود زدند که نمونه بارز آن مشکلات به وجود آمده در سامان کاشی، کاشی جم و نساجی بروجرد است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد با ابراز امیدواری از نتایج آزادسازی درآمدهای بلوکه‌ شده خارجی و تزریق آن به بازار در راستای رفع مشکلات صنایع این شهرستان عنوان کرد: دپوی تولیدات کارخانجات مهم این شهرستان هم‌چون نساجی و محدودیت صادرات آن‌ها مشکلاتی را در تأمین هزینه‌های لازم به‌کارگیری نیروهای مشغول به فعالیت در آن‌ها به وجود آورد که تعدیل نیرو نتیجه این بحران‌های مالی شد.

وی با اشاره به لزوم شناسایی واحدهای دارای مشکل و نوع آن بیان کرد: این واحدها پس از بررسی نوع مشکل آن‌ها به‌منظور رفع بحران‌های موجود به مرکز استان معرفی‌شده و در نهایت برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور رفع مشکلات واحدهای قطب صنعت لرستان انجام می‌شود.

علوی زاده ایجاد اشتغال را راهی به‌ سوی تولید پایدار خواند و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی حداکثرسازی ارزش‌افزوده و ثروت آفرینی از تمامی ظرفیت‌های کشور از جمله نیروی انسانی باید مورد هدف قرار گیرد که پیامد این امر ایجاد ثبات پایدار در بازار است.

وی از تشکیل 216 فقره پرونده تخلفاتی به ارزش بیش از 546 میلیون تومان در یک‌ ماهه گذشته برای واحدهای صنفی متخلف خبر داد و گفت: برگزاری 42 مورد گشت مشترک با قریب به 14 دستگاه مرتبط، رفع معضلات ناشی از سد معبر و ارائه تذکر و یا پلمب واحدهای صنفی متخلف از جمله فعالیت‌های شکل‌گرفته در راستای بهبود وضعیت فعالیت صنوف این شهرستان بوده است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد با بیان اینکه مهم‌ترین معادن این شهرستان شن و ماسه و سنگ است اظهار داشت: با انجام سرکشی‌هایی از معادن این شهرستان تذکرات لازم به معدن‌دارانی که اقدام به برداشت‌های بدون مجوز قانونی کرده‌اند داده‌ شده تا بتوان از ظرفیت معادن این شهرستان در راستای ارتقا بهره‌وری آن‌ها استفاده مطلوب کرد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات