عضو هیات علمی دانشگاه علامه:

مهدی تقوی گفت: طبق بندی از مصوبه مجلس باید افرادی که سالانه بیش از ۳۵ میلیون درآمد دارند از دریافت یارانه حذف شوند. این درحالی است که در شهرهایی مانند تهران درآمد ماهیانه ۳ میلیون تومان برای یک خانواده تقریبا خط فقر محسوب می شود لذا بهتر است این تقسیم بندی ها بر اساس شهر و موقعیت جغرافیایی خانوارها صورت بگیرد.

به گزارش لرستان خبر، مهدی تقوی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه ضمن مخالفت با دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی به خبرنگار تراز گفت: دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی در شرایط فعلی مناسب نبوده و باعث فرار سپرده های بانکی و کاهش انگیزه سپرده گذاران خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت کاهش سپرده های بانکی، تسهیلات دهی بانک ها نیز کاهش یافته که این موضوع  روی تولید تاثیر منفی خواهد داشت.

 

 تقوی خاطرنشان کرد: زمانی که تورم ۴۰ درصد اما سود سپرده های بانکی ۲۰ درصد باشد یعنی سپرده های بانکی با کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید مواجه است اما در شرایط فعلی که تورم ۱۳ درصد است نرخ سود ۱۸ درصدی برای سپرده ها مناسب به نظر می رسد.

وی درباره دریافت مالیات از سود سپرده های در سایر اقتصادهای دنیا تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا  اگر سود سپرده ها در مجموع درآمدها محاسبه شود شامل مالیات خواهد شد که البته قوانین مالیاتی کشورها ثابت نبوده و هر کشور قوانین خاص خودش را دارد.

این اقتصاددان ضمن غلط دانستن این نظر که سپرده ها در صورت خروج از بانک ها به سمت تولید خواهند رفت افزود: به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد چرا که اکثر سپرده گذاران کشور سپرده گذاران خرد بوده و با سرمایه های خرد خود توان حرکت به سمت تولید را ندارند.

 

تقوی افزود: دریافت مالیات از سپرده ها باعث خروج سپرده های کلان از بانک ها خواهد شد، لذا قطعا وجود سپرده ها در بانک و اعطای این سپرده ها به صورت تسهیلات به تولیدکنندگان مناسب تر است.

وی درباره اثرات مثبت دریافت مالیات از سپرده های بانکی به خصوص شفاف سازی در اقتصاد، به تراز گفت: در دنیا می بینیم تبهکاری مانند آل کاپون با آن همه تبهکاری به واسطه زیرکی های خود از محاکمه فرار می کند اما در نهایت او،  نه به دلیل قتل، آدم کشی، آدم ربایی و سرقت سازمان یافته بلکه به دلیل فرار مالیاتی و تجارت غیر قانونی به ۱۱ سال حبس محکوم می شود.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: یکی از جرم هایی که آل کاپون برای آن دستگیر و محاکمه شد عدم پرداخت مالیات برای سود سپرده های بانکی خود بود.

وی با اشاره به حساس بودن دریافت یا عدم دریافت مالیات از سپرده های بانکی اظهار داشت: باید گروهی از اقتصاددانان با انجام یک کار تحقیقاتی و تحلیلی مشخص کنند در صورت اخذ مالیات از سپرده های بانکی، چه میزانی از این سپرده ها از بانک ها خارج شده و آیا سیستم بانکی ما با یک چالش جدی مواجه خواهد شد یا نه؟ 

تقوی در خاتمه درباره حذف ۳ دهک از دریافت یارانه نقدی طبق مصوبه اخیر مجلس خاطرنشان کرد: قطعا این کار، اقدامی درست و مطلوب بوده اما باید تقسیم بندی دهک های درآمدی کشور بر اساس شهر و موقعیت جغرافیایی افراد متفاوت باشد.

 

این اقتصاددان در توضیح این موضوع تصریح کرد: طبق بندی از مصوبه مجلس باید افرادی که سالانه بیش از ۳۵ میلیون درآمد دارند از دریافت یارانه حذف شوند. وی افزود: این درحالی است که در شهرهایی مانند تهران درآمد ماهیانه ۳ میلیون تومان برای یک خانواده تقریبا خط فقر محسوب می شود لذا بهتر است این تقسیم بندی ها بر اساس شهر و موقعیت جغرافیایی خانوارها صورت بگیرد.

 
منبع: پایگاه تراز
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات