لرستان خبر گزارش می دهد

در حال حاضر حجم بالایی از طرح های نیمه کاره شهرستان ازنا در حوزه صنعت بوده به طوریکه به دلیل نبودن بودجه کافی بسیاری از صنایع قبل از راه اندازی متوقف شده است.

به گزارش لرستان خبر، در حال حاضر حجم بالایی از طرح های نیمه کاره شهرستان ازنا در حوزه صنعت بوده به طوریکه به دلیل نبودن بودجه کافی  بسیاری از صنایع قبل از راه اندازی متوقف شده است. 

از طرح های راکد در ازنا میتوان به شرکت بزرگ ذوب آهن ازنا،فاز دوم داروسازی بایر افلاک،گمرم و سد کمندان اشاره کرد که هیچ تغییری در آن احساس نمیشود.

هر روزه خبرهایی از زمان افتتاح فولاد و فاز دوم کارخانه داروسازی به گوش می‌رسد و بسیاری منتظر افتتاح آن هستند، اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری مسئولان استان و عدم حمایت آن‌ها از سرمایه‌گذار این پروژه، اعتبارات لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری از آن پرداخت نشده و به احتمال زیاد این پروژه عظیم که امید مردم و جوانان جویای کار ازنا است، نیمه کاره رها شود.

فولاد و ذوب آهن ازنا

مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۵ آغاز شده اما همچنان این واحد صنعتی با وجود اعطای تسهیلات و پیگیری های مختلف هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

این کارخانه که یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان در این حوزه محسوب می شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

فولاد و ذوب آهن ازنا

این پروژه بزرگ که این روزها در آستانه ۱4 سالگی قرار دارد از این قرار است تاکنون دوبار دچار توقف طولانی مدت شده و دوباره با تزریق تسهیلات احیا شده است.

فولاد ازنا در سال ۹۰ به رغم دارا بودن پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد تا پس از سه سال رکود در سال ۹۳ مجدد فعال شود، هر چند این فعالیت کج دار و مریز تاکنون تنها منجر به افزایش ۲۰ درصدی پیشرفت فیزیکی شده است.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای مردمان شهرستان ازنا ارزشمند است که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استانهای کشور ایجاد کرده و به طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر نان آور باشد.

از سوی دیگر مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

 داروسازی بایر افلاک ازنا

این کارخانه در 7 خط با تولید داروهای دامی تیرماه 1393 با خط ویال تزریقی پنی‎سیلین کار خود را آغاز کرد.

چند سالی هست که در  هر مناسبتی قول افتتاح فاز دوم این کارخانه از زبان مسئولین شهر و استانی و همچنین مدیران کارخانه داده می شود، و هر بار به بهانه های مختلف و یا بدون هیچگونه دلیلی، این افتتاح انجام نمی شود .

 داروسازی بایر افلاک ازنا

مسئولین زیادی برای درمان معضلات داروسازی بایرافلاک ازنا به این کارخانه آمدند و جلسات فراوانی گذاشتند،وعده هایی دادند،ازجمله سه استاندار قبلی لرستان، نماینده مردم ازناودورود در مجلس، معاون وزیر و خیلی دیگر که متاسفانه به هنوز هیچکدام سرانجام خاصی نرسیده است.

سد کمندان

سد کمندان که نزدیک به 11 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد همچنان با کمبود اعتبارات مواجه است و به نظر می‌رسد با استمرار این وضعیت همچنان باید در حسرت آبگیری باقی بماند. سد مخزنی کمندان از پروژه‌های آبی استان لرستان است که در مقایسه با پروژه‌های مشابه در دیگر استانهای کشور روند تکمیل و بهره‌برداری از آن بسیار طولانی شده است تا این موضوع منجر به انتقادات مردم شود.

این سد با هدف ذخیره‌سازی جریانهای سطحی توأم با مهار سیلابهای رودخانه «ماربره» به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاورزی دشت پایین دست و تأمین آب شرب مورد نیاز شهرستانهای ازنا و الیگودرز در 15 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا و در فاصله حدود دو کیلومتری شمال روستای کمندان در دست احداث است. عملیات اجرایی این سد از سال 1384 آغاز شده و پیش بینی شده بود که در صورت تامین اعتبار طی سالجاری به بهره برداری برسد که این امر همچنان محقق نشده است و به نظر می‌رسد با استمرار این وضعیت شاهد بهره برداری این پروژه طی امسال هم نباشیم. سد کمندان از نوع خاکی با هسته رسی و با مساحت حوضه آبریز 76.47 کیلومترمربع است. حجم بدنه این سد را چهار میلیون و 400 هزار مترمکعب و حجم مخزن سد 28 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم سد مخزنی کمندان سالانه 72 میلیون مترمکعب است.

 

سد کمندان

طرح سد کمندان از دو بخش تونلهای انحراف آب و سد مخزنی و جاده جایگزین کمندان تشکیل شده که در طول یک دهه گذشته همچنان این پروژه آماده بهره برداری نشده است. این طرح حدود 11 سال است که آغاز شده و اگر این روند ادامه داشته باشد تا 10 سال آینده نیز بهره برداری نمی‌شود.

وضعیت طولانی شدن این پروژه‌ها در شهرستان به گونه ای است که نه تنها به عنوان یک مطالبه اقتصادی بلکه به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.

گمرک

گمرک شهرستان ازنا که در هفت کیلومتری این شهرستان واقع شده است و نقش مهمی در پویایی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان دارد علی رغم اینکه با حضور مسولین استان افتتاح شد همچنان در تعطیلی به سر می برد.

منطقه ویژه اقتصادی ازنا می تواند به اندازه تمام اقتصاد لرستان در زندگی مردم استان موثر باشد چرا که این منطقه ویژه زمینه سرمایه گذاری کلان در لرستان را فراهم خواهد کرد." که این اظهار نظر خود گویای نقش مهم منطقه ویژه اقتصادی و گمرک ازنا در توسعه اقتصادی لرستان است.

اما در این میان مسئله ای که حائز اهمیت است این است که به نظر می رسد از یک طرف افتتاح طرحی که هنوز زیرساخت های لازم آن فراهم نشده آن هم با حضور مدیران استانی قابل توجیه نیست، و از سوی دیگر نیز در طول این مدت نیز عزم جدی برای تامین زیر ساخت ها در این گمرک مشاهده نشده است.

گمرک ازنا

هم اکنون بیش از 80 درصد صادرات استان از منطقه دشت سیلاخور که شامل شهرستانهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد است انجام می شود و همین امر ضرورت راه اندازی گمرکی پویا را در این منطقه را روشن تر می سازد.

 این در حالیست که راه اندازی گمرک باعث رونق منطقه ویژه اقتصادی ازنا به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی استان لرستان نیز خواهد شد چرا که که در حال حاضر 12 واحد صنعتی با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد تومان در این منطقه فعال هستند و ظرفیت راه اندازی 15 واحد صنعتی بزرگ دیگر نیز در این منطقه وجود دارد.

همچنین در صورت راه اندازی کمرگ و راه اندازی کامل صنایع در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی لرستان، برای حدود دو هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که می تواند بخش عمده ای از مشکل بیکاری در شهرستان ازنا را رفع کند.

امید می رود با توجه به اینکه مجید کیان پور نماینده جدید منتخب ازنا و دورود در مجلس اولویت اول و دوم خود در این دو حوزه را اشتغال و سرمایه گذاری عنوان کرده است شاهد نگاه ویژه وی به صنایع نیمه کاره و راکد در این شهرستان باشیم چرا که در صورت آغاز به کار هم به جذب سرمایه گذاران منجر خواهد شد و هم باعث ایجاد اشتغال می شود.
منبع: ازناخبر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمود

    تا وقتی که خانه تکانی اساسی درسطح مدیرعامل شهرک صنعتی لرستان و معاونین او رخ ندهد فاتحه صنعت در استان را باید خواند

    ....با پشتوانه پنهانی خود تمام بودجه های مرتبط با راه اندازی چرخ صنعت را با هزاران ترفند میان شرکتهای خصوصی خود هزینه و تقسیم می کنند....

    آقای استاندار به داد این صنعت و بیکاری استان برسید و نفراتی متعهد و متخصص و دارای پیشینه کاری موفق و البته دست پاک را بر این پستها منصوب کنید .

    به توصیه های حضرت علی ع در نهج البلا غه در مضمون عزل و نصب ها عمل کنید..یا علی

  • شیرمحمد

    اگر مشتری عرب یا هلندی پیدابشه راه میفته .....یک روزی میرسه که تمام صنایع استان را به اجنبی ها میفروشند و در شهر خودمان هم راهمان نمی دهند حالا ببین کی گفتم...فعلا چند نمونه فروخته شده ...منتظر بعدی ها باشید

نظرات