ظرفیت های کم نظیر در لرستان؛

سیب بروجرد شهرت زیادی دارد و ظرفیت بالای تولید سیب بروجرد عاملی برای تحقق اقصاد مقاومتی است و با حمایتها و افزایش تولید داخلی می توان در این راستا گام برداشت.

به گزارش لرستان خبر، داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز شهرستان بروجرد سبب شده تا همه ساله در این شهرستان میوه های مختلفی از جمله سیب، آلبالو، هلو و شلیل از سطح باغات تولید و برداشت شود.

سیب شهرستان بروجرد شهرت زیادی دارد و سطح باغات سیب در شهرستان دو هزار و 400 هکتاراست به طوری که سالانه بیش از 30هزار تن سیب گلاب و پاییزه در این شهرستان تولید می شود. میزان برداشت سیب به طور متوسط از هر هکتار حدود 30 تن است اما باغدار نمونه بروجردی موفق شده از هر هکتار 120 تن سیب برداشت نماید.

باغ سیب

 لطفا خود را معرفی و بفرمایید چند سال است به این کار مشغول هستید؟ 

"ابوالقاسم گودرزی" ساکن روستای شیخ میری سادات بروجرد هستم و بیش از 35 سال است به کار کشاورزی و تولید محصولات مختلف باغی از جمله سیب، هلو و شلیل مشغول هستم و آب و هوای مناسب این منطقه به همراه تلاش باعث شده تا میزان برداشت افزایش یابد.

 چه عواملی باعث شد به عنوان باغدار نمونه انتخاب شوید؟ 

کمک جهاد کشاورزی و رسیدگی به باغات سیب شد تا از هر هکتار بیش از 120 تن سیب برداشت شود به طوری که متوسط برداشت سیب از هر هکتار حدود 30 تن است.  سه سال به عنوان باغدار نمونه استانی و یک سال هم به عنوان باغدار نمونه کشوری معرفی شده ام. همیشه سعی می کنم در تولید محصولات باغی بهترین محصول را تولید و به دست مصرف کننده برسانم و برای فعالیت در این راستا از روش صنعتی و از کودهای ارگانیگ استفاده می کنم.

 تولید سیب باغات شما از چه نوعی است؟

 دو هکتار باغ سیب دارم که سیب های پاییزه زرد و قرمز از این باغات تولید می شود و علاوه بر این نیز چهارهکتار باغات شلیل و هلو دارم که این میوه ها نیز به میزانی بیشتر از میزان مورد نظر از سطح باغات تولید می شوند. در این روستا حدود هفت هزار تن سیب سالانه تولید می شود که مقدار کمی از آن در بروجرد و استان مصرف می شود و به کل کشور این محصول فرستاده و مورد مصرف قرار می گیرد.

 با این میزان تولید چند نفر مشغول به کار هستند؟ 

25 نفر برای تولید سیب به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی دارد و فرزندان من در تولید سیب و نگهداری باغات تلاش می کنند و روزانه بیش از 8 ساعت مشغول به کار هستیم. تاکنون هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکرده ام و در حال حاضر مهمترین مشکل باغداران تهیه کود ارگانیک است. وی به واردات میوه ها به کشور اشاره کرد و گفت: نباید میوه های خارجی وارد کشور شود تا میوه های داخلی با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسد و باغدار نیز با انگیزه بیشتری فعالیت نماید. مشکلات سردخانه ای مهمترین مشکل ماست چرا که بخشی از میوه های ما به صورت تازه به فروش می رسد و مقداری هم از آنها برای تامین میوه شب عید خریداری می شود.

 هدف از راه اندازی کارخانه بسته بندی میوه در بروجرد چیست؟ 

با توجه به این که حدود 25 درصد باغات استان در بروجرد وجود دارد ، کارخانه بسته بندی میوه های تازه برای اولین بار در استان در شهرستان بروجرد راه اندازی خواهد شد. این کارخانه در زمینی به مساحت 3000 متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومان در حال ساخت است که با راه اندازی این کارخانه همه میوه های تازه استان در بروجرد بسته بندی می شود. ساخت این کارخانه هم اکنون آغاز شده و برای دریافت اعتبار در نوبت قرار داریم. با راه اندازی این کارخانه زمینه اشتغال 14 نفر از جویندگان کار به صورت مستقیم فراهم می شود.

منبع: بازتاب بروجرد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات