بحران بیکاری در لفان؛

۲۴ واحد صنعتی تعطیل‌شده دلفان پس از گذشت ۱۷ سال همچنان در تملک بانک هستند و بی‌تکلیف رهاشده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، تعطیلی 17 ساله تنها ناحیه صنعتی دلفان زخم کهنه‌ای بر پیکره شهرستانی است که در بین دیگر شهرستان‌های استان رکورد دار بیکاری است و تاکنون مرهمی برای التیام آن پیدا نشده است.

ناحیه علی میرزایی دلفان که سال 76 بنا شد قطعات بدنه خودرو، ایزوگام، فرقان سازی، تولید فولاد، الکترود سازی، تولید طناب‌های دریایی، ریل لوکوموتیو، تولید میل‌گرد و پروفیل را در دل خود داشته باشد، دیری نپایید که صاحبان صنایع این واحدها را رها کرده و اکنون سال‌ها تجهیزات مستهلک آن در تملک بانک‌ است، درحالی‌که احیاء آن‌ها می‌توانست گوشه کوچکی از مشکلات بیکاری جوانان این شهر را حل کند.

بااین‌وجود وضعیت اشتغال جوانان دلفانی تا آن حد نگران‌کننده است که امام‌جمعه دلفان از بیکاری جوانان این دیار به‌عنوان «فاجعه» یاد می‌کند اما باید گفت فاجعه آنجاست که افراد غیربومی که روزی خوابی برای صنعتی کردن این شهر دیده بودند با گرفتن تسهیلات میلیاردی، صنعت راه‌اندازی نشده را رها کرده تا رؤیای صنعتی شدن این شهر همچنان بعد از گذشت 17 سال تعبیر نشود.

اما حکایت تلخ‌تر آمدورفت یک‌ساله جوانانی است که برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به هیچ رسیدند؛ جوانانی که سال گذشته مسئولان استان برای آن‌ها مصوب کرده بودند تا با گرفتن تسهیلات اشتغال‌زایی زمینه اشتغال خود و همنوعانشان را فراهم می‌کنند اما دریغ از اینکه تسهیلاتی به آن‌ها پرداخت شود.

تعطیلی شهرک علی میرزایی دلفان پیش‌ازاین نیز سبب شد تا در گزارشی با عنوان «صنعت در شهرستان دلفان به خواب رفت؛ تغییر کاربری یا تعطیلی دائم» به این موضوع بپردازیم و امروز نیز با رکود پابرجایی که در تنها ناحیه صنعتی وجود دارد بر خود لازم دانستیم تا بار دیگر به لزوم احیاء آن تأکید کنیم.

راکد بودن ناحیه صنعتی علی میرزایی دلفان

حجت‌الاسلام جعفر هاشمی نژاد امام‌جمعه شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با تعطیلی شهرک علی میرزایی دلفان اظهار داشت: سال‌ها پیش خیلی از افراد که عمدتاً غیربومی بودند برای احداث شهرک علی میرزایی تسهیلاتی از بانک گرفتند و بخشی از کار ساختمانی و تجهیزات آن را نیز انجام دادند اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت یا مسائل دیگر عملاً این شهرک صنعتی تعطیل شد تا امروز راکد بودن آن ادامه دارد.

وی افزود: بالای 20 واحد صنعتی در شهرک علی میرزایی وجود دارد اما هم‌اکنون تنها پنج واحد فعال است که با توجه به آمار بالای بیکاری در این شهرستان، اخذ تسهیلات از بیت‌المال و نام‌گذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل احیاء این شهرک یکی از درخواست‌های مسئولان شهرستان، مردم و به‌ویژه جوانان است.

احیاء و توسعه ناحیه صنعتی دلفان مطالبه مردم

امام‌جمعه شهرستان دلفان عنوان کرد: مردم و جوانان شهرستان دلفان نه‌تنها درخواست احیاء شهرک صنعتی علی میرزایی را دارند بلکه یکی از مطالبه آن‌ها توسعه این شهرک و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید است که می‌تواند به مسائل اقتصادی خیلی کمک کند.

وی وضعیت بیکاری شهرستان دلفان را بحرانی دانست و بیان کرد: علی‌رغم بیکاری بسیار زیاد در دلفان، متأسفانه در حق جوانان این شهرستان خیلی کم‌لطفی می‌شود به‌طوری‌که سال گذشته در کارگروه اشتغال مصوب شد تا دولت به چندین کارآفرین که طرح‌های خوبی ارائه داده بودند تسهیلاتی پرداخت کند اما این تصمیم عملی نشددرصورتی‌که تسهیلات به این کارآفرین‌ها داده می‌شد تعداد قابل‌توجهی مشغول به کار می‌شدند.

عدم تسهیلات اشتغال‌زایی به کارآفرینان دلفانی

وی تصریح کرد: سال گذشته کارگروه اشتغال شهرستان با حضور استاندار لرستان برگزار و  تصمیماتی برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی گرفته شد اما بانک‌ها حتی به یک نفر هم تسهیلات ندادند به‌طوری‌که امسال در جلسه کارگروه اشتغال شخص استاندار هم از این موضوع تعجب کرد ولی این تعجب‌ها دردی برای مردم این شهرستان دوا نمی‌کند.

امام‌جمعه شهرستان دلفان عدم پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی را فاجعه دانست و گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که از سوی خبرگزاری تسنیم و سایر رسانه‌ها انجام می‌شود مسئولان استان برای احیاء و توسعه شهرک علی میرزایی دلفان فکر و چاره‌اندیشی کنند.

عیسی زاده بخشدار خاوه دلفان در گفت‌وگو با تسنیم به تبدیل‌شدن ناحیه صنعتی علی میرزایی به شهرک صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: قبلاً 100 درصد واحدهای صنعتی این شهرک راکد بود اما اکنون حدود شش واحد فعال است.

لزوم تسریع احیاء و توسعه ناحیه صنعتی دلفان

وی افزود: با توجه به بیکاری بالا در این شهرستان لازم است بانک‌ها و شرکت شهرک صنعتی استان، این ناحیه صنعتی را به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های شهرستان از رکود و تعطیلی خارج و روند کار توسعه و ایجاد شهرک صنعتی را تسریع کنند.

بخشدار خاوه دلفان شهرک علی میرزایی دلفان را یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت شهرستان دلفان برشمرد عنوان کرد: از زمانی که شهرک علی میرزایی دلفان احداث‌شده، تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌های آن به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است.

فعالیت تنها 5 واحد صنعتی در دلفان

جعفر طولابی فرماندار دلفان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: درگذشته 26 واحد تولیدی برای شهرک علی میرزایی دلفان پیش‌بینی‌شده بود اما از این 26 واحد هم‌اکنون پنج واحد با کمتر از ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون دنبال احیاء این شهرک بودیم تا اینکه استاندار لرستان این موضوع را به ستاد احیاء ظرفیت‌های راکد ارائه کرد و متعاقباً در جلسه کارگروه اشتغال که 30 فروردین‌ماه در شهرستان برگزار شد همین موضوع به‌صورت ویژه محور اصلی احیاء واحدهای تعطیل‌شده بود.

فرماندار دلفان عنوان کرد: در ستاد تسهیل تولید نیز بنا شد بخشی از این واحدهای صنعتی که در تملیک بانک‌ها و به‌ویژه بانک‌های عامل است تعیین تکلیف شود.

عدم نقدینگی یکی از مشکلات واحدهای صنعتی دلفان

وی بابیان اینکه بخشی از واحدهای صنعتی شهرک علی میرزایی مشکل نقدینگی دارند، گفت: اگر بانک‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند بخشی از این واحدهای تولیدی که معوقه دارند می‌توانند به شکلی شروع به فعالیت کنند.

طولابی با اشاره به اینکه درصورت احیاء شهرک صنعتی علی میرزایی زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: احیاء این شهرک می‌تواند کمک بسیار خوبی در جهت اشتغال، تولید و رونق اقتصادی منطقه باشد.

وی شهرک علی میرزایی این شهرستان را قابل توسعه دانست و اظهار داشت: خواسته ما تبدیل ناحیه صنعتی به شهرک صنعتی است که البته در این زمینه مصوبه هیئت دولت نیز موجود است و برای توسعه آن نیز با شهرک شهرک‌های صنعتی استان هماهنگی‌هایی انجام‌شده است.

فرماندار دلفان افزود: توسعه ناحیه صنعتی علی میرزای نیازمند مساعدت مسئولان است بنابراین اگر توسعه پیدا کند ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی است.

گزارش از سکینه بیرانوند منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حمید

    مبارک است یک افتخار دیگر در کارنامه درخشان پنج ساله آقایان ... لرستان ا ضافه شد این است نتایج پشتیبانی و حمایت از افرادی که هیچ تخصصی در زمینه صنعت ندارند و فقط به سبب طایفه محترمشان بر این مسند تکیه زده اند و با بی تدبیری خود استان را به نابودی کشیده اند

    آقای استاندار محترم یعنی پنج سال برای امتحان فردی که این همه اشتباه و سو مدیریت دارد کافی نیست!!!؟؟

    دیگر باید این تیم منصوب چه کار کنند تا باورتان شود که صنعت استان در شهرکهای صنعتی نابود شده است و جوانان مستعد استان بیکار شده اند

    میدانید گناه تمامی بیکاری طلاق و اعتیاد و دربدری افراد در اثر بیکاری در استان برعهده کسانی است که باعث و حامی این افراد ناکارآمد هستند؟خدا را در نظر داشته باشید و کار جهادی و تصمیم جهادی با افراد متعهد و پاکدست و متخصص شروع کنید هرثانیه هم غنیمت است.

نظرات