لرستان خبر گزارش می دهد

تجمع زنان در قسمتی از میدان شهر برای پیدا کردن کار، چیزی نیست که هر وجدان بیداری به سادگی بتواند از کنار آن عبور کند.

به گزارش لرستان خبر، پیش از این، هر گاه سخن از کارگر به میان می آمد، اولین تصویری که در ذهن تجسم می شد، تصویر مردانی بود که در میدان اصلی شهر نورآباد به ردیف ایستاده یا نشسته بودند تا شاید صاحب کاری از راه برسد و آنها را با خود ببرد و دست به کار کند، بلکه نانی درآورند و شرمنده خانواده نشوند.

کارگران نورآباد-دلفان

تصویر دیگری که به ذهن مجسم می شد، اتوبوس هایی بود که هر شب به مقصد تهران راه می افتادند و عمده مسافر آنها هم بیکاران شهر بودند.

اما این روزها، تصویر دردناک تری از کارگر و بیکار در ذهن نقش می بندد؛ تصویری که بیش از هر چیز دیگری، قوه غیرت را تحریک می کند و می آزارد.

تجمع زنان در قسمتی از میدان شهر برای پیدا کردن کار، چیزی نیست که هر وجدان بیداری به سادگی بتواند از کنار آن عبور کند.

دیگر علاوه بر برادران و پدران و شوهران، باید شاهد مادرانی باشیم که به دنبال کار می گردند.

عکس زنان کارگر دلفان-نورآباد

میدانی که حتی نمی تواند نوید بخش کار مطمئنی برای مردان باشد اینک به محل تجمع زنان کار تبدیل شده است ، به امید اینکه  با انجام دادن آن ، لقمه نانی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند . کاری که هیچ گاه  برای استخوان بندی و ظرافت ساختاری یک زن خلق نشده است ، اما بین مرگ و زندگی مجبورند برای زنده ماندن مشقت و سختی آن را تحمل کنند .   

مادری که بهشت زیر پای اوست و باید گرمابخش کانون خانواده، مظهر ظرافت و جمال منزل و تأمین کننده عاطفه اهل خانه باشد، باید در میدان اصلی شهر به انتظار کار صف بکشد.

و سوزناک تر اینکه بیشتر این زنان برای کار در مزارع و گاهأ کار در منازل راهی شهرستان های مجاور می شوند.

می گویند از روی ابزار کار و وسایل تولیدی گذشتگان می توان به درجه ی تمدن و فرهنگ آنان پی برد ؛ زیرا ابزار تولید در علوم اجتماعی ، همان نقشی را ایفاء می کنند که سنگواره ها و فسیل ها در علوم طبیعی انجام می دهند ، و به کمک این آثار می توان روابط سیاسی، اجتماعی ، و طرز تفکر آن جامعه را دریافت کرد . به راستی اگر نقش و نگار زنانی را که این روزها به حکم فقر و محرومیت ، از بازیگری  در نقش مادرانه خود ، به بازیگری در نقش یک پدر سخت کوش ، روی آورده اند ؛ مانند گذشتگان بر روی دیوار یک غار حک شود و یا در کتابی به تصویر کشیده شود ، آیندگان در مورد روابط اجتماعی و سیاسی ، و نوع نگاه آن جامعه به  زنانشان، چگونه قضاوت خواهند کرد؟!

عکس زنان کارگر دلفان-نورآباد

 آیا نخواهند گفت که مراودات اجتماعی جامعه ای که زنانشان از سر ضعف و ناچاری برای قاپیدن لقمه نانی وظیفه ی زنانگی و مادرانه خود را رها کرده و به کارگری روی آورده اند ، محصول اقتصاد ، سیاست و فرهنگ بهره کشی از زنان بوده است ؟!

 اخیراً یکی از مدیران ارشد دولتی  با انتقاد از برخی رسانه ها فرموده است : « عده ای طوری صحبت می کنند که گویی گرد مرگ بر سر واحدهای تولیدی پاشیده شده و تولید و کار در کشور رو به موت است ... .»

 در پاسخ به این عزیز باید گفت : که در این شهر نه تنها تولید و کار رو به موت است ، بلکه بسیاری از خانواده ها به دلیل نداشتن منبع درآمد و کار، در حال احتضارند و بین حیات و ممات دست و پا می زنند،  درست مانند غریقی که گاهی زیر آب رود و گاه دستش را به علامت کمک و زنده بودن تکان دهد، اگراین واقعیت تلخ قابل انکار است ، حضور و تجمع عده ای از بانوان و مادران برای اجیر شدن به هر قیمتی ، روایتگر احتضار اقتصادی خانواده ها  و وخیم بودن حال عمومی آنها نیست؟!!

عکس زنان کارگر دلفان-نورآباد

 در روزهایی که خبر حقوق های چند صد میلیونی برخی از مدیران ارشد دولتی ، عواطف و احساسات مردم  را سخت خراش می دهد و شاهد بالا کشیدن دامن دامن پول بیت المال توسط مرفهان بی درد هستند ، مرفهانی  که آب آسایش و بی دردی و لذت و فراغت و رفاه در زیر پوست آنها دویده شده است ، سخن گفتن از بهشت بی دردی و رفاه و کاهش تورم ، برای کسانی که زنده ماندن را به جای زندگی برگزیده اند ، به تعبیر حضرت مولانا چیزی جز نوشاندن جهنم بحران ها و حادثه ها  به آنان نمی باشد .

می دانیم  از یک طرف هنر کسانی را که به نحوی مسئول رسیدگی به این پدیده ی شوم اجتماعی هستند ، در این است که به جای رسیدگی یه مشکلات مردم و چاره اندیشی برای کاهش ابتلائات آنان ،  یا برای کسانی که به نمایندگی از مردمی که دستشان به جایی بند نیست فریاد بر می آورند و خطاهای اجتماعی را برملا می کنند ، تقاضای اشد مجازات می کنند ، و یا مانع حضور دوباره زنان در میعادگاه کار می شوند و به این ترتیب  ساده ترین راه ممکن را برای  پاک نمودن صورت مسأله و فرار از پاسخگویی انتخاب می کنند.

اما از طرف دیگر اینگونه پدیده ها زخم هایی هستند  که بر پیکره ی  نظام اجتماعی  این شهر نقش بسته است ، و موجب خدشه دار شدن جایگاه والای زن و به تبع آن جایگاه و شخصیت اجتماعی این منطقه نیز می شود ، اما وظیفه ی کسانی که به نحوی به رسیدگی به این امور گره خورده است ، چیزی جز ترمیم و پانسمان این زخم ها نیست ، و اگر به دنبال ارتقای جایگاه  و شخصیت اجتماعی  شهرمان هستیم ، راهی جز ارتقای شخصیت زنان نیست .

عکس زنان کارگر دلفان-نورآباد

و بی تفاوتی  در برابر این موضوع ، در واقع  کمک به زوال و نابودی شأن اجتماعی خودمان خواهد بود.

حال چه باید کرد؟ و به راستی نظر مسئولان ما در خصوص این تصاویر چیست؟

منبع: دلفان امروز

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • مهدی

    از علی (ع) خجالت باید کشید کسی که وقتی خلخال از پای زن یهودی کندن گفت : اگر مرد مسلمان از غصه بمیرد رواست

  • ناشناس

    چکار کنن لابد مجبورن واسه سیر کردن شکم خودشون و بچه هاشون کار کنن.
    شرمنده های واقعی از دیدن این تصاویر باید مسئولان باشن......

  • کوهدشت

    شرمنده واقعی ما هستیم که این صحنه های دلخراش و هزاران صحنه مثل این رو میبینیم و مسءولین و باعث و بانی فقر و اینطور صحنه هایی رو سنگسار نمیکنیم.مردان لرستانی برن بمیرن بهترهستش

  • ناشناس

    این مشت نمونه خروار لرستان است! اینها را ببینید و ماشینهای لوکس رئیس و روسا و دکوراسیون و رابطه بازی و فامیل گرایی و سیاسی کاری آنها را هم ببینید!! اینها دنبال کارند تا هزینه زندگی و پول شهریه دانشگاه آزاد فرزندانشان را تهیه کنند! دانشگاه آزاد را هم با حقوق کلان مسئولان، استخدامهای فامیلی، هزاران فساد و ظلم در حق مردم ببینید!!! فردا هم که بچه هاشان فارغ التحصيل شدند چون کسی ندارند بیکاران جامعه اند، دسترنج اینها برای آقازاده ها است! !! خدایا! پناه بر تو

  • محمد

    خواهرم! صبر کن، امیدوار باش!! 180 فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس دولت تدبیر و امید در راهند تا با آمدنشان موجب آبروی کشور باشند!!!!!!!!!!! فعلا اولویت با آنهاست و قشری که از آنها استفاده میکند ، تو غیور باش و صبور!!!!!!!!! و منتظر سرمایه گذاران خارجی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، دبی و امارات و. ....

  • به بانو

    غیرت مثل عفت ، راستگویی ،صبر و ..زن و مرد نداره، این غیرت مردانه(نه از نگاه جنسیت) یا بهتر بگم جوانمردانه اوج مادری یک زنه ،هیچ زنی دوست نداره دستان زنانه خودش رو از بین گلهای لطیف توی گلخونه در بیاره و به جنگ با علفهای هرزی که در مزارع حتی مردان رو هم به ستوه آورده بره..مگه اینکه:سفره خالی از نان و نحیف شدن روز به روز بچه هاش و مریضی دختر بزرگ و شهریه چند ترم پسر وسطی و ...اونو به کارگری مزارع و کلفتی خونه ها بکشونه که تعدادشونم کم نیست،یکی از دوستان نظر گذاشته مردان لرستانی برن بمیرن ، نه چرا بمیرن ؟!اگه مرد هستید قدمی بردارید حداقل به تعداد همین چند نفر، اینکه دورادور غصه بخورید و ائمه رو صدا بزنید دردی رو از این مادران و شازنان دوا نمیکنه،لرستان خبر غیرت به خرج بده و رسالت خودت رو تمام و کمال اجرا کن ، با درج یک خبر قضیه رو تموم نکنید شما پیگیر باشید مطمئن باشید خواهران و برادران غیرتمند لر اجازه تکرار چنین صحنه ای رو نمیدن ..فکر کنید ..طرح بدید و این عده رو سامان بدید..از مسئولین مطالبه گری و از مردم کمک بخواید..غیرتی ها بسم الله

  • مهدی

    مادرم اشکم جاری شده ولی کاری ازدستم برنمی اید چون من هم دستم خالیه قلب هر انسان ازاده وابرومندی به درد می اید خدا به فریادمان برسد ناراحت نباش تحریمها از بین رفته تورم پایین امده عزت به پاسپرتمون برگشته بابی تدبیری عده ای ناامیدانه فقط زندها یم

  • ناشناس

    افرین به شرف این زنان متولیان استان خجالت بکشند ودست از یاوه گویی برداشته وفکری به حال مردم لرستان بکنند

  • دریکوند

    آره باید اینطوری باشه وقتی مدیر استانی که 300میلیون وام بدون بهره می گیرد باید زنان بدبخت ما برون تهران برای کارگری.

  • ناشناس

    بله . این نتیجه ی طبیعی سالها مزدوری سیاسی مسیولین استان برای سیاستمداران پایتخت است . نو هر منو گالو جافر...

  • ناشناس

    ای بانوی ایرانی شرمنده ام

  • الف

    البته کارکردن وتامین معاش در راه حلال عیب نیست . لابد بندگان خدا برای رفتن به مزارع نخود وچیدن آن که در لرستان بیشتر کار زنان است .آماده شده اند. آفرین بر غیرت آنان که بجای کارهای .... رو به کار حلال آورده اند.

  • علی حسنی زاده

    سلام اقای فرمانداروشهردارمحترم توراخدایه نگاهی هم به این بدبخت بیچارها بکنید چندلخظه خودتان جای اینابزارید حداقل به فکرابروی شهرمان باشیم امیداست اقدام فرمایید

نظرات