لرستان خبر گزارش می دهد

در گوشه و کنار شهر صحبت از بیکاری و سختی های پیش روی جوانان در ایجاد کسب و کار نقل محافل شده است؛ اما در این بین جوانان موفق و فعالی مانند حسین دالوند، جوان 23 ساله دورودی هستند که با وجود تمام سختی های پیش رو از هیچ کوششی برای کسب علم و موفقیت در بازار کار دریغ نکرده و امروز به عنوان جوان موفق مشوقی برای دیگر جوانان شهرش شده است.

به گزارش لرستان خبر، از مهمترین مشکلات کشور می توان به بیمار بودن اقتصاد اشاره کرد،که به طبع آن بیکاری جوانان بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در پی خواهد داشت.

از یک طرف نبود فرصت های شغلی برای ایجاد کسب و کار و از طرفی اشباع بودن بازار کار باعث شده است تا رشد بیکاری در جوانان روز به روز افزایش پیدا کند.

در این میان پر توقعی و فرهنگ غلط پشت میز نشینی جوانان هم بر افزایش آمار رشد بیکاری در کشور افزوده است،چرا که فارغ التحصیلان دانشگاهی تن به هر نوع شغلی نمی دهند و حق خود را مدیریت و پشت میز نشینی می دانند که با فراهم نبودن این فرصت،خانه نشین را ترجیح می دهند.

طرح‌های اشتغال‌زایی که در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح می شود از ظرفیت های خوبی برای کم کردن رشد بیکاری در جوانان برخوردار است به شرط آنکه این طرح ها مورد حمایت قرار گیرند.

حسین دالوند از آن دسته از کسانی است که به جای آرزو کردن،کمر همت را بر حرکت کردن به سوی جلو بسته است و هم اکنون دارای یک کارگاه صنعتی است که علاوه بر ایجاد شغل برای خود و برادرش توانسته است برای دیگر جوانان شهر خود اشتغال ایجاد کند.

حسین در خصوص تخصص و عدم ادامه تحصیل در دانشگاه می گوید: فوق دیپلم برق قدرت دارم و بعد از اتمام تحصیل به دلایل متعدد از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی خودداری کردم و مستقیم وارد بازار کار شدم؛ در گذشته ی نه چندان دور ورود به دانشگاه بسیار سخت بود ولی از طرفی بازدهی و سطح علمی دانشگاه ها فوق العاده بود به گونه ایی که خروجی مطلوبی داشت و نیروهای تحصیل کرده و کار بلدی وارد جامعه می شدند اما متأسفانه امروز به دلیل پذیرفته شدن همه ی داوطلب های شرکت کننده در کنکور حتی آنهایی که سر جلسه حضور نداشته اند موجب شده تا سطح کیفی دانشگاه ها به دلیل ازدیاد دانشجو به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و به طبع آن یادگیری علم هم به حداقل می رسد.

کارآفرین جوان دورود</span>

کارآفرین جوان با اشاره به پایین بودن سطح علمی دانشگاه های استان افزود: استاد شاهپور طاهونی از برجسته ترین اساتید در رشته ی عمران هستند و اکثر کتاب های این رشته به نویسندگی ایشان است، شخص استاد طاهونی در اکثر دانشگاه های کشور در حال تدریس است و برخی اساتید در استان ما تنها چند صفحه از کتاب ایشان را به عنوان جزوه به دانشجویان درس می دهند و واقعا مصداق "این کجا و آن کجا" در اینجا کاربرد دارد،هر دو دانشجو به یک میزان شهریه پرداخت می کنند ولی متأسفانه در شهرستان ها دانشجویان با اطلاعات کمی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند ولی در شهرهای بزرگ با بهره گیری از اساتید برجسته این چنین نیست.

حسین به کمک برادر و خانواده اش یک کارگاه صنعتی راه اندازی کرده است که در آن 10 کار را به صورت حرفه ایی انجام می دهد،تمام کارهای مربوط به برق صنعتی؛ شناورها،کف کش ها،تعمیر دستگاه های الکترونیکی،تعمیر لوازم خانگی،دستگاه های جوش صنعتی،مونتاژ تابلو های صنعتی،سیم پیچی الکترو موتورها،دستگاه های جوش الکترونیکی و ژنراتور ها از جمله کارهایی است که در کارگاه صنعتی حسین انجام می شود.

حسین 4 سال دوره آموزشی طی کرده است و دارای 16 مدرک فنی حرفه ای است،ولی استان لرستان با توجه به این همه توانایی وی برای او کار و اشتغالی ندارد، حسین می گوید: دوست من با داشتن تنها یکی از شانزده مدرک من در استان همجوار ما اصفهان،مشغول به کار است و حقوق میلیونی میگیرد.

کارآفرین جوان دورود</span>

بیش از 60 درصد از افرادی که جذب بازار کار شده و کسب و کاری برای خود راه انداخته‌اند از مهارتهای تخصصی برخوردار هستند و کارشناسان، راز موفقیت در بازار کار را مستلزم پیش نیازهایی می‌دانند که جوانان با داشتن این پیش‌نیازها مسیر راه اندازی یک کسب و کار را با موفقیت طی می‌کنند.

حسین در خصوص پیگیری هایی که برای اجرای شدن طرح آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان انجام داده است می گوید: یک سال پیش طرح آموزشی برای دانشجویان رشته برق آماده کردم تا در کنار آموزش های تئوری دانشجویان در دانشگاه در کلاس های آموزشی عملی کارگاه من شرکت کنند تا رشته ی مورد علاقیشان را به خوبی درک کنند و وقتی بازار کار شدند مشکلی نداشته باشند،ولی متأسفانه این کار عملی نشد و با مخالفت هایی همراه شد که دست آخر طرح در مرحله اجرایی ناکام ماند.

 

کارآفرین جوان دورود</span>

خروجی دانشگاه ها در حد تئوری باقی مانده است در صورتی که نیاز بازار کار توانایی عملی است

بعد از شکست خوردن طرح آموزشی ام در دبیرستان و دانشگاه، تصمیم گرفتم یک کارگاه ایجاد کنم تا از این طریق بتوانم دانش آموزانی که به کارهای فنی و صنعتی علاقمند هستند را بصورت تخصصی آموزش دهم که تا حدودی در این کار موفق بوده ام و چند نفر از کسانی که در کارگاه من آموزش دیده اند در کاشان مشغول کار هستند.

کارآفرین جوان دورود</span>

حسین با گذراندن 4 سال آموزش فنی در شهرهای مختلف کشور هم اکنون به عنوان جوان ترین برق صنعتی کار در شهرستان دورود مشغول به فعالیت است که از جمله دوره های آموزشی گذرانده شده وی می توان به مهندسی معکوس مقدماتی و پیشرفته تهران، تعمیر موتور های جوشکاری تهران ، اینورتورهای جوشکاری صنعتی اهواز ، برق صنعتی درجه یک 18 ماه در خرم آباد و درجه 2 در دورود ، سیم پیچی و برق درجه 2 در دورود، تعمیر لوازم خانگی در دورود، دوره پی ال سی در بروجرد و درجه 1 در زنجان ،الکترونیک مقدماتی اراک و پیشرفته در اصفهان، دوره ی پی ال سی مکانیک درجه 2، کارآفرینی درجه یک و2 پیشرفته اشاره کرد.

کارآفرین جوان دورود</span>

حسین در پایان می گوید: به صورت رایگان به دانش آموزان و دانشجوهای که قصد فراگیری علوم فنی را دارند آموزش می دهم و امیدوار هستم که حمایت و تشویق کارآفرینان در این زمینه مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا بتوانند در این زمینه موفق باشند.

منبع: بازتاب گهر 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد

    اگر آموزش هایت تحت نظر و امر مدیران استانی و پولی بود بهت کاری نخواهند داشت ولی چون پولی در کار نیست منتظر باش تا همین روزها یک چوبی لای چرخت بیندازند تا از حرکت باز بمونی.هیچ حمایتی هم در این مورد بهت نمیشه.

نظرات