فیشها و اختلاسهای نجومی سلامت روان جامعه را تنزل داده است

ماجرای فیشهای حقوقی نجومی و اختلاسهای نجومی تر؛ یارانه هایی که به تعبیر وزیر اقتصاد برای دولت مصیبت عظما شده اما برای اقشار گسترده ای از مردم رگ حیات و آب باریکه ای است که برای امرار معششان به آن مهتاج هستند.

به گزارش لرستان خبر، زهرا چیذری؛ ماجرای فیشهای حقوقی نجومی و اختلاسهای نجومی تر؛ یارانه هایی که به تعبیر وزیر اقتصاد برای دولت مصیبت عظما شده اما برای اقشار گسترده ای از مردم رگ حیات و آب باریکه ای است که برای امرار معششان به آن مهتاجند و تورمی که در کالاهای اساسی و مواد خوراکی همچون اسب افسارگسیخته ای می تازد همه و همه موجب شده اند تا بنا به تاکید رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران شاخص بردباری اجتماعی 4 پله ای سقوط کند.

آمار و ارقام روایت خوبی از وضعیت روانی جامعه ندارند. 21.1 درصد مردم کشورمان اختلالات روانی دارند. مطالعات جدید نیز در بین مردم تهران نشانگر آن است که 34.2 درصد از تهرانی ها هم از اختلالات روانی رنج می‌برند. این درحالی است که به گفته کارشناسان نمودار بیماری های روانی درکشور ما روبه رشد است زیرا با استناد به تحقیقات انجام شده طی سال‌های 78 و87 میزان شیوع اختلال‌های روانی درمیان تهرانی ها درفاصله ۹ سال۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و به اندکی بیش از ۳۴ درصد رسیده است. یکی از عوامل این افزایش اختلالات روانی و خشونت در جامعه اما چالشهای سیاسی و عملکرد نامناسب مسئولان در حوزه های اقتصادی است به گونه ای که ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت هم تاکید کرد اخبار ناخوشایند و گزارش عملکردهای نامناسب مسئولان در درازمدت برسلامت روان و اجتماعی مردم اثر منفی می‌گذارد.

افت چهار پله ای در شاخص بردباری اجتماعی

خیلی هم نیازی به آمار و ارقام نیست. کافی است تا کمی دقیق تر در احوال و رفتار مردم و اطرافیانمان نگاه کنیم. از رانندگی گرفته تا سوار شدن بر اتوبوس و تاکسی و محل پارک ماشین همه اینها خیلی وقتها با خشونت و رفتارهایی همراه است که از کاهش صبوری مردم ما حکایت دارد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی در رابطه با عدم ارائه آمار دقیق از اختلالات روانی در کشور توسط سازمان نظام روان‌شناسی می گوید: متاسفانه از وضعیت روانی جامعه و بیماران روانی مطالعه‌ دقیقی نداریم و آمارهای ۲۰ تا ۳۰ درصدی که اعلام می‌شود بر اساس یک متدولوژی علمی و دقیق تحقیقاتی انجام نشده است اما عملا متوجه این هستیم که وضع روانی جامعه خوب نیست.

بنا به تاکید عباسعلی الهیاری آنچه که در جامعه شاهد هستیم؛ وضعیت عصبی مردم به هم ریخته و کاهش شاخص بردباری اجتماعی است به طوری که طبق آمارهای اعلام شده جهانی کشور ما ۴ رتبه در بین کشورهای جهان در شاخص بردباری اجتماعی افت کرده است.

استرس برای امرار معاش دغدغه 90 درصد مردم

ماجرای افزایش لحظه ای قیمت سکه و دلار و تب و تاب مردم برای سرمایه گذاری در دوران دولت دهم را خیلی ها یادشان هست. التهابی که با رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی در دولت یازدهم ادامه یافت و موجب تا در این بازار هیجانی و بی ثبات خیلی ها یک شبه ثروتمند شوند و خیلی ها هم یک شبه ثروتش بر باد برود. این در حالی است که مسائل اقتصادی و دغدغه معیشت یکی از مهم ترین عواملی است که موجب می شود سلامت روان افراد با چالش مواجه شود.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی با بیان اینکه شاخص رنج بشری در کشور ما طبق تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده، ۹۰ درصد اعلام شده است، تصریح می کند: این به معنی است که ۹۰ درصد مردم ما برای امرار معاش زندگی استرس دارند.

توجه 3 درصدی به سلامت روان!

الهیاری در ادامه با اشاره به توجه کم وزارت بهداشت به سلامت روان تصریح می کند: سلامت روان مردم قابل تعارف نیست که ۳ درصد بودجه برای آن قرار دهیم. افرادی که قدرت و بودجه در دست آنهاست باید متوجه این مسائل باشند.

به گفته وی در حال حاضر طرح تحول سلامتی که مدام از آن صحبت می‌شود، تنها به کاهش هزینه‌های درمان معطوف شده است ولی ما می‌گوییم در حوزه سلامت باید تغییر نگاه دهیم و از سلامت جسم به سلامت روان معطوف شویم.

الهیاری تاکید می کند: نمی‌توانیم یک دیوار دور سلامت جسمانی بکشیم و سلامت روانی را تاثیرگذار در سلامت جسم ندانیم و اگر قرار است برای سلامت جامعه فکر کنیم باید کلیت سلامت را مدنظر قرار دهیم.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی خاطر نشان میکند: نگران سلامت جامعه هستیم؛ برای سلامت روان باید همه کارگزاران و بخش‌ها دیده شوند، چرا که این مقوله فرابخشی و سازمانی است به طوری که در همه جای دنیا برای برنامه‌های مهم پیوست سلامت می‌زنند و در طرح‌ها و برنامه‌های کلان، سلامت روانی مردم را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

منبع: تهران پرس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات