در خصوص علل انفجار پتروشیمی ماهشهر مطرح شد؛

همه این موارد را من اشکال از مدیریت سازمان ها می دانم. به دلیل اینکه مدیریت سازمان ها در ایران سیاست زده شده و شایسته سالاری نیز فراموش شده است...

به گزارش لرستان خبر، هدایت الله خادمی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص انفجار پتروشیمی بوعلی ماهشهر گفت : هر مشکلی که در یک واحد صنعتی پیش می آید یا سازمانی است equipment Failure یعنی اشکال از تجهیزات است یا Failure human یعنی نیروی انسانی است. در اتفاق ماهشهر طبق اطلاعاتی که تاکنون نشر دادند می گویند که یک وَلوی را برای تعمیر فرستاده بودند و بعد از تعمیر آن را بستند و بعد دیدند که نشتی دارد و این نشتی باعث خروج سیال شده و بعد از آن هم به دلیل بالا بودن دما آتش سوزی اتفاق افتاده است. اما نکته مهم این است که وَلو که نمی تواند خودش را تعمیر و برکار خود نظارت کند. بنابراین اگر ولوخوب کار کنند مدیریت خوب بوده و اگر بدکاربکنند و باعث حادثه شوند یعنی ما بدمدیریت کردیم. بنابراین تمام این اتفاقات به عهده نیروی انسانی و مدیریت است.

وی ادامه داد؛  تجهیزات و امکانات که هوشمند نیستند ، نیروی انسانی است که مدیریت و نگهداری ، تعمیرات ، بازرسی را انجام و اطمینان از درستی آنها حاصل می کند که این قطعه در شرایط مناسب کار می‌کند، بنابراین اگر همه این کار ها انجام شود حوادث بسیار کم و معدود می شود، نمی گوییم صفر می شود ولی بالاخره به سمت صفر پیش می رود. اگر انجام و مدیریت نشود همین اتفاق باز هم تکرار می شود.  سال گذشته مشابه همین اتفاق در پتروشیمی ماهشهر صورت گرفت در آنجا جوان فداکاری به نام آقای شهرام محمدی بود که جانش را فدا کرد و نگذاشت که حادثه بزرگی رخ دهد.

عضو کمسیون انرژی مجلس اظهار داشت: همه این موارد را من اشکال از مدیریت سازمان ها می دانم. به دلیل اینکه مدیریت سازمان ها در ایران سیاست زده شده و شایسته سالاری نیز  فراموش شده است همان چیزی که می گفتیم تعهدِ تخصص. این ها از بین رفته است. گاهی می بینیم وزیر یک سازمان، اطلاعاتی درباره سازمان مربوطه ندارد و می گویند ایرادی ندارد، بعد به همین ترتیب می‌بینیم که معاون وی، مدیرعامل و... هم بی اطلاع هستند، در اینصورت چگونه باید انتظار داشته باشیم که اتفاقی نیفتد؟! اینکه هر روز و هر لحظه اتفاقی نمی افتد خدا کمک می کند.

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری در پایان افزود؛ در بخش هایی از صنعت که  دارای سازمان و مدیران ضعیفی است ، هر لحظه باید امکان حادثه را در صنعت خود ببینیم. باید دانست که یک قطعه ، زمان تعمیرات و پیشگیری دارد، و در بازه های زمانی مشخص بازرسی و تست شود و اگر لازم باشد تعمیر شود و اگر تعمیرشدنی نیست تعویض شود این ها همه بر اساس ساعت و آن کتاب تعمیرات و پیشگیری اش وجود دارد. بالاخره این اتفاقات می افتد و من همه را تقصیر نیروی انسانی می بینیم درست است که شاید یک وَلو نشتی داشته است .

منبع: صابرنیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات