عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مطرح کرد:

لایحه برنامه ششم توسعه در حالی در مجلس مطرح است که اعتراضات نسبت به این لایحه و نواقص آن هر لحظه در حال بیشتر شدن است. حتی عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند این لایحه مربوط به قانون برنامه ششم توسعه نیست و احتمال رد کلیات آن نیز وجود دارد.

به گزارش لرستان خبر، لایحه برنامه ششم توسعه در حالی در مجلس مطرح است که اعتراضات نسبت به این لایحه و نواقص آن هر لحظه در حال بیشتر شدن است. حتی عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند این لایحه مربوط به قانون برنامه ششم توسعه نیست و احتمال رد کلیات آن نیز وجود دارد. در همین زمینه گفتگویی را ترتیب دادیم با دکتر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی که متن آن به شرح ذیل است:

کافه حقوق: از اوایل ماه جاری لایحه ی قانون برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. این در حالیاست که بسیاری از نمایندگان مجلس این لایحه را متناسب با وزن برنامه ششم نمی دانند. نظر شما در این مورد چیست؟

افضلی: بنده به همراه همکارانم در کمیسیون کشاورزی در حال اصلاحیه زدن به مواد مربوط به کمیسیون هستیم. اما با این شرایط احتمال رد شدن کلیات لایحه نیز در مجلس وجود دارد. اگر اصلاحات کمیسیون کشاورزی رای آورد، ممکن است ما به لایحه رای مثبت بدهیم.

کافه حقوق: در لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیز مجلس شورای اسلامی با الحاق بیش از ۷۵ ماده به ۵۵ ماده، آن را پر حجم تر کرد. اما شورای نگهبان نسبت به خروج مجلس از لایحه اظهارنظر کرد و آن را به مجلس عودت داد. فکر نمی کنید این مشکل برای این لایحه نیز به وجود آید؟

افضلی: صحبت بر سر آن است که همین لایحه، با همین مواد هم ناقص و اشتباه است. در این لایحه اصلا بحثی در مورد شیلات انجام نشده است. در مورد دام نیز فقط یک کلمه آورده است. همین امسال یک بیماری حمله ی وحشتناکی به دام های ما کرد و دیده می شود که در این لایحه دولت نیز هیچ برنامه ریزی خاصی در این مورد ندارد. بحث ها در مورد شیر هم اشتباه است. مثلا در لایحه گفته سرانه تولید شیر باید کاهش یابد. این اشتباه است، باید دولت برنامه ریزی برای صادرات داشته باشد. ضمن اینکه همین الان سرانه سالانه ی مصرف شیر در ایران ۱۰۰ کیلوگرم است و متوسط سرانه ی جهانی آن ۳۰۰ کیلوگرم است. این برنامه جوهره ی لازم را ندارد و کارشناسی نیست.

کافه حقوق: فکر نمی کنید کاهش یک هشتمی این لایحه نسبت به قانون برنامه ششم توسعه موجبات کارشناسی نبودن آن را فراهم نکرده بود؟

افضلی: این اعتراض در مجلس حاکم است و حتی پیوست هایی که دولت مدعی است در این مورد موجود است نیز در اختیار نمایندگان مجلس قرار نداده است و ما اطلاعی از جزئیات برنامه ششم نداریم.

منبع: کافه حقوق

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات