کلالی قاچاق بلای جان تولید

صنایع شهرستان بروجرد این روزها حال‌وروز اقتصادی نامساعدی را تجربه می‌کنند و در نتیجه گاه با توقف از حرکت، چرخ اقتصادی آنها از حرکت بازمانده و در این میان اصناف و بازاریان که نبض بازار را دردست دارند دچار رکود در تبادلات روزانه خود شده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، بازاریان و اصناف مختلف همواره از مهم‌ترین پایگاه‌های اقتصادی تبادل کالا و خدمات و درنتیجه مکانی برای رشد و توسعه هر جامعه است که به‌گونه‌ای می‌توان از آن‌ها به‌عنوان شاهرگ اقتصاد کشور یادکرد که انقباض و انبساط آن تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم می‌گذارد.

از منظر اقتصادی بازار نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از تولید داخلی و درنتیجه حمایت از برنامه‌های عمرانی و اقتصادی دولت دارد چراکه بخش عمده‌ای از نیازهای روزانه مردم توسط اصناف و به‌واسطه آن‌ها تأمین می‌شود و در بازار در اختیار مردم قرار می‌گیرد که این امر به معنی آسان کردن کار دولت در بخش توزیع در نقاط مختلف کشور است.

رکود در بازار بروجرد درنتیجه رکود صنایع

در سال‌های اخیر با شدت گرفتن تحریم‌های خارجی صنایع شهرستان بروجرد همچون دیگر صنایع کشور حال‌وروز اقتصادی نامساعدی را تجربه کرده و درنتیجه گاه با توقف از حرکت، چرخ اقتصادی در این شهرستان که روزگاری از شهرهای صنعتی غرب کشور محسوب می‌شد، از ادامه راه متوقف‌شده و از این رهگذر اصناف و بازاریان که نبض بازار را در دست دارند دچار رکود در تبادلات روزانه خود شده‌اند و این روند همچنان در بازار این شهرستان به‌عنوان یکی از مشکلات عدیده اصناف و بازاریان این شهرستان مشارکت فعال در حوزه اصناف را به سردی گراییده است.

از مشکلات عمده بازاریان و اصناف این شهرستان همچون دیگر نقاط کشور می‌توان به رکود و اعمال مالیات‌های سنگین و عوارض پرداختی، عدم وجود نظام بانکی کارآمد به‌منظور پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید، نبود حمایت از تولید داخلی، بالا بودن قیمت مواد اولیه و مشکلات ورود آن از مبادی خارجی و نداشتن بیمه تأمین اجتماعی و نبود سرمایه در گردش به دلیل رکود محسوس در بازار تبادلات اقتصادی اشاره کرد.

درگذشته‌ای نه‌چندان دور بازار تبادلات اقتصادی تولیدات صنایع شهرستان بروجرد در همین شهرستان و توسط فعالان اقتصادی برپا بود که این امر سبب توسعه و رونق بازار و ورود خریداران و سرمایه‌گذاران بسیاری به این شهرستان و درنتیجه رشد و شکوفایی اقتصادی آن شده بود اما با اعمال سیاست‌های نادرست اقتصادی در مجموعه استان لرستان رونق تولید در این شهرستان با افت محسوسی در سال‌های اخیر مواجه شد و همین امر دست تبادل اقتصادی در میان بازاریان و اصناف را بست.

ظهر امروز به مناسبت روز بسیج اصناف و بازاریان همایشی با این عنوان در سپاه ناحیه بروجرد با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و اصناف و بازاریان این شهرستان برگزار شد تا بازهم در فضایی نه‌چندان کارشناسانه به بررسی دلایل عدم وجود توازن در بازار بروجرد توسط سخنرانان پرداخته شود.

محمدرضا علوی زاده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد در این همایش با اشاره به نقش مهم بازاریان و اصناف در تأمین نیازهای مردم گفت: مدیریت شبکه توزیع کالا و خدمات در سطح خرد به عهده بازاریان و اصناف است که این قشر از فعالان اقتصادی نقشی مهم در بدنه دولت و حمایت از تولیدات داخلی دارند.

فعالیت 12 هزار واحد صنفی در بروجرد

وی با اشاره به فعالیت مؤثر و گسترده بازاریان و اصناف بروجرد عنوان کرد: در شهرستان بروجرد حدود 12 هزار واحد صنفی مشغول ارائه خدمات و کالاهای مختلف هستند و یکی زا مهم‌ترین مشکلات آن‌ها در شرایط کنونی عدم وجود مواد اولیه در تولید کالا است که واحدهای صنفی را با مشکل عرضه مواجه کرده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد با اشاره به تأثیر رکود حاکم بر بازار بر روی کسبه و بازاریان خرد افزود: این رکود در سال‌های اخیر نمودار آماری فروش بازاریان و کسبه را با کاهش مواجه کرده و سبب برخی بی‌تدبیری‌ها توسط دلالان در عرضه کالا و خدمات شده است.

وی بیان کرد: ازجمله مشکلات به وجود آمده درنتیجه رکود بازار اعمال سودهای غیرقانونی توسط برخی سودجویان در بازار است که به‌هیچ‌وجه خواسته و عملکرد بازاریان و کسبه حقیقی نبوده است.

علوی زاده با تأکید بر اینکه کسبه و بازاریان باید به درصد سود قانونی در شرایط مختلف بازار قانع باشند، تصریح کرد: بازاریان نباید با اقدامات نادرست زمینه را برای ورود کالاهای بی‌کیفیت خارجی به بازار فراهم کرده و مردم را دچار تنگی معیشت کنند.

نیاز واحدهای صنفی بروجرد به اخذ تسهیلات جاری و سرمایه در گردش

وی با اشاره به نیاز واحدهای صنفی و صنعتی این شهرستان به اخذ تسهیلات جاری و سرمایه در گردش، خاطرنشان کرد: دولت و بانک‌های عامل باید با تسهیل درروند پرداخت تسهیلات، این واحدها را در راستای رونق اقتصادی و شکوفایی تولید داخلی یاری رسانند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد حمایت از تولید داخلی را زمینه‌ساز رسیدن به خودکفایی دانست و افزود: مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف که متوجه تمامی مصرف‌کنندگان داخلی می‌شود می‌تواند زمینه بروز استعداد و شکوفایی صنایع را فراهم کند.

وی بابیان اینکه هدف از اجرای الزامات اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد در میان آحاد جامعه است، گفت: اصناف و بازاریان زنجیره توزیع توسعه پایدار هستند و می‌توانند با ارتباط دوسویه با تولیدکنندگان زمینه فروش تولیدات با کفیت داخلی در بازارهای هدف را فراهم کرده و مانع رکود در بازار شوند.

ضعف مدیریت داخلی مانع توسعه

در ادامه محمد پاپی نژاد فرمانده سپاه بروجرد با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ بازاریان و اصناف این شهرستان در دوران دفاع مقدس از رزمندگان اظهار داشت: تجربه سال‌های دفاع مقدس نشان داده است تحریم‌های خارجی هیچ‌گاه در هیچ زمینه‌ای نمی‌تواند مانع حرکت روبه‌جلوی مردم شود بلکه ضعف مدیریت داخلی موانع توسعه را افزایش داده است.

وی مدیریت صحیح کارخانجات و منابع تولیدی را عامل خنثی‌سازی تحریم‌های خارجی برشمرد و افزود: تحریم‌ها علیه ایران از سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده و تا هنگامی‌که در نگرش دینی و انقلابی خود تغییری حاصل نکنیم همچنان خواهد بود بنابراین نمی‌توان صرف وجود تحریم در کشور منابع و تولیدات داخلی را متأثر از آن دانست و از ادامه تلاش برای رونق اقتصادی خودداری کرد.

کالای قاچاق عامل رکود بازار

فرمانده سپاه بروجرد ورود کانتینرهای بزرگ کالاهای قاچاق به کشور را از موانع رونق تولیدات داخلی دانست و بیان کرد: در شرایط رکود حاکم بر صنایع با ورود این حجم عظیم کالای قاچاق به کشور زمینه نابودی صنعت را با دست خود فراهم می‌کنیم.

وی افزود: ورود این حجم از کالای قاچاق به کشور بسیار سازمان‌دهی شده و توسط کشورهای خارجی در راستای به‌زانو درآوردن صنایع کشور انجام می‌شود.

پاپی نژاد با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از تولیدات داخلی در کشور عنوان کرد: درگذشته مردم شهرستان بروجرد بسیاری از مایحتاج خود نظیر نان، لبنیات و انواع صنایع‌دستی را خود تولید می‌کردند اما متأسفانه امروز حتی روستائیان نیز مصرف‌کننده شده‌اند که این امر به تولید و بازار لطمه وارد می‌کند.

حضور و مشارکت منظم بازاریان برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی از عوامل اصلی توسعه پایدار است و این حضور و مشارکت تنها با تهیه کالاهای مرغوب و ارزشمند ایرانی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به وجود می‌آید. منبع: تسنیم

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات