گزارش؛

باوجوداینکه فضای سبز نقش بسزایی در مبلمان شهری دارد اما کارگران فضای سبز شهر خرم‌آباد در قبال زحماتی که برای سرسبزی شهر می‌کشند حقوق دریافت نمی‌کنند.

به گزارش لرستان خبر، چشم‌انتظاری چندماهه کارگران فضای سبز برای دریافت معوقات روایتگر قصه تلخ و همیشگی است و دغدغه ماندگار این کارگران بر کسی پوشیده نیست؛ انتظاری طولانی برای گرفتن حداقل دستمزد و از طرفی پنبه به گوش زدن مسئولان و نشنیدن فریادهایی از جنس گرسنگی.

تلخی این قصه پر غصه وقتی پررنگ‌تر می‌شود که کارگران فضای سبز مدام بین شورای شهر، شهرداری و پیمانکار پاس‌کاری می‌شوند ولی مسئولان مربوطه برای اجرای برخی برنامه‌ها هزینه‌های میلیونی می‌کنند و برای اجرای بعضی پروژه‌ها هزینه‌های کلانی می‌پردازند اما زمانی که باید عرق ریزی کارگران را در گرمای تابستان و زیر آفتاب سوزان ببینند و پولی که حق کارگران است را پرداخت کنند چشمشان را روی زحمات این افراد می‌بندند و مهر خاموشی به لب می‌گیرند.

چشم‌پوشی مسئولان بر زحمات کارگران

باوجوداینکه سرسبزی و فضای سبز نقش بسزایی در مبلمان شهری دارد و کار کارگران فضای سبز بر سلامت روحی و روانی شهروندان تأثیرگذار است اهمیت وجود زحمتکشان این عرصه مهم‌تر می‌شود اما چه باید گفت که کار این افراد هیچ خریداری ندارد و همواره شاهد دغدغه و مشکلات معیشتی این کارگران هستیم.

از قدیم‌الایام این مشکل در حوزه شهرداری وجود داشته و حقوق کارگران به‌موقع پرداخت نمی‌شود و اگر دفتری از وعده مسئولان را که هر بار این وعده‌ها را تنها تمدید می‌کنند نه عملی، ورق بزنیم شاید حتی مسئولان مربوطه وعده‌های خود را نیز به خاطر نداشته باشند.

وعده‌های بی‌عمل

وعده‌هایی که بنا بود شهرداری برای رفع مشکل حقوق کارگران زمین‌هایی را به پیمانکاران بدهد تا از فروش آن‌ها طلب پیمانکاران پرداخت شود، وعده‌هایی که بنا بود شهرداری کارگران را تحت پوشش خود قرار دهد و واسطه پیمانکار را از بین ببرد، وعده‌هایی که بنا بود تا پایان سال 94 تمام معوقات کارگران پرداخت شود و خیلی دیگر از وعده‌ها که تاکنون هیچ‌کدام عملی ‌نشده و تنها گرسنگی کارگران است که ماندگار شده است.

معوقات 9 ماهه کارگران گواهی بر عملی نشدن وعده‌هاست و سبب شد بار دیگر به دغدغه‌های کارگران شهرداری خرم‌آباد بپردازیم، کارگرانی که دیگر چرخ زندگی آن‌ها نمی‌چرخد و تاکنون گرهی از مشکلاتشان باز نشده است؛ دغدغه برای دریافت حقوق ناچیز ماهیانه 700 الی 800 هزار تومان که در برابر فیش‌های حقوقی مسئولان رقم هنگفتی نیست و برای همین پول بخورونمیر کارگران شهرداری باید ماه‌ها انتظار دریافت حقوق بکشند ولی پس از تأخیری چندین ماهه تنها حقوق یک ماه آن‌ها پرداخت می‌شود که باید گفت مرهمی بر کدام زخم این قشر زحمت‌کش می‌تواند باشد.

پاس‌کاری کارگران فضای سبز

یکی از کارگران فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: چندین ماه است حقوق معوقات خود را دریافت نکرده‌ایم، پیمانکاران فقط امروز و فردا می‌کنند ولی هیچ خبری از پرداخت حقوق نیست.

وی افزود: به شورای شهر مراجعه می‌کنیم که می‌گویند وظیفه شهرداری است شهرداری بیان می‌کند مناطق و مناطق نیز پیمانکار این وسط کارگران به توپ فوتبالی تبدیل‌شده‌اند که فقط پاس‌کاری می‌شوند.

کارگر فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد عنوان کرد: شهرداری و پیمانکاران، کار خود را با این کارگران زحمت‌کش می‌چرخانند بدون اینکه مزدی به آن‌ها بدهند.

طلب یک‌میلیاردی پیمانکار منطقه سه به شهرداری

وی بیان کرد: 21 روز از مردادماه سال 94 طلب داریم که هنوز پرداخت‌نشده، سه ماه از کار پیمانکار قبلی گذشته است و یک میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد ولی پرداختی به وی نداشته‌اند.

کارگر فضای سبز تصریح کرد: از شهریورماه سال گذشته تاکنون فقط یک‌میلیون تومان از پیمانکار حقوق دریافت کرده‌ام و برای تأمین امرارمعاش زندگی مجبور شده‌ام از دیگران پول قرض بگیرم.

وی خاطرنشان کرد: از سال 79 تاکنون در فضای سبز کارکرده‌ام و حدود 10 سال بیمه دارم که ماندن و رفتنمان هر دو به ضرر ما است ولی برای اینکه حقمان ضایع نشود مجبوریم با این وضع بسازیم.

معوقه 9 ماهه کارگران فضای سبز

یکی دیگر از کارگر فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم بابیان اینکه حدود 9 ماه حقوق معوقه از دو پیمانکار شهرداری دارم اظهار داشت:  برای دریافت معوقات چندین بار اعتصاب کار و به استانداری نیز مراجعه کرده‌ایم ولی نتیجه‌ای نداشته و نتوانسته‌ایم معوقات خود را دریافت کنیم.

وی بابیان اینکه شهرداری پرداختی به پیمانکاران ندارد افزود: پیمانکار قبلی یک میلیارد تومان طلب از شهرداری دارد، حدود سه ماه است شهرداری چک 120 میلیونی به وی داده ولی تاکنون نتوانسته این مبلغ را نقد کند.

کارگر فضای سبز عنوان کرد: بیش از 200 نفر کارگر فعالیت دارند و در این سه ماه چشم‌انتظار این مبلغ هستند ولی تاکنون پاس نشده است.

چشم‌انتظاری کارگران برای دریافت حقوق

وی بیان کرد: شهرداری حداقل قانونی لحاظ کند که سه ماه یک‌بار حقوق کارگران پرداخت شود تا کارگران خیالشان راحت باشد بعد از سه ماه حقوق یک ماهشان را دریافت می‌کنند.

کارگر فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد تصریح کرد: اگر شهردار بیان می‌کند کارگران به‌درستی وظیفه خود را انجام نداده‌اند و چمن‌ها خشک‌شده این موضوع مربوط به منطقه دو است و به دلیل اقدامی بود که خود شهرداری انجام داد و کارگران فضای سبز را با چندین سال سابقه کار اخراج و کارگران تنظیف را جایگزین کرد و سبب شد چمن‌های این منطقه خشک شود.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه سه هیچ چمنی خشک نشده مگر در مکان‌هایی که آب نداشته باشد و یا اقدام به چمن یا گل‌کاری شود، شهرداری می‌تواند از منطقه سه بازدید کند و اگر مشکلی ازلحاظ خشکی چمن وجود داشت کارگری که در مکان مربوطه مشغول فعالیت است را جریمه کند.

تعهداتی که اجرایی نمی‌شود

حسن آذری رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مشکلات و پرداخت معوقات پیمانکاران و کارگران جزء وظایف شهرداری است.

وی افزود: زمانی شهرداری با پیمانکار قرارداد می‌بندد این شرط وجود دارد که پیمانکار توان پرداخت حقوق دو ماه اول کارگران را داشته باشد ولی این در حالی است که شهرداری حقوق هفت الی هشت ماه پیمانکاران را پرداخت نکرده است.

شهرداری موظف به پرداخت معوقات

وی بابیان اینکه شهرداری بدهکار و موظف است همان‌طور که خودشان حقوق به‌روز دریافت می‌کنند طلب پیمانکار و کارگران را پرداخت کند عنوان کرد: کارگران حقوق قانون کار که 700 الی 800 هزار تومان است را با تأخیر چندماهه دریافت می‌کنند که همین سبب شده برای امرارمعاش خود از افراد مختلف قرض کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان کرد: عدم پرداخت حقوق کارگران فضای سبز معضلی است که به آن توجه نمی‌کنند.

فضای سبز شهر خشک شد

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرداری با کارگران فضای سبز قرارداد ندارد بلکه قرارداد شهرداری با پیمانکاران است و کارگران با پیمانکاران قرارداد بسته‌اند.

وی بابیان اینکه پیمانکاران در مقابل کارفرما و بلعکس یک سری تعهدات دارند که این کار دوطرفه معمولاً مشکلاتی را نیز در پی دارد افزود: پیمانکارانی که با شهرداری قرارداد دارند به وظایف خود عمل‌نکرده‌اند و فضای سبز خشک‌شده است.

کارگران از پیمانکاران شکایت کنند

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه صورت‌حساب پیمانکاران را تا تعیین تکلیف این وضعیت پرداخت نمی‌کنیم عنوان کرد: بااین‌وجود شهرداری هرماه پرداختی به پیمانکاران دارد؛ پیمانکاران به کارگران متعهد هستند و کارگران باید در این تبادل تضامین لازم را بگیرند؛ ما تنها پیمانکار را می‌شناسیم و کوچک‌ترین ارتباط کاری با کارگران نداریم.

وی بیان کرد: کارگران می‌توانند از طریق اداره کار از کارفرما شکایت کنند، پیمانکاران معمولاً به تعهدات خود عمل می‌کنند اما ممکن است انجام این تعهدات چند ماهی تأخیر داشته باشد.

مشارکت کم مردم در پرداخت عوارضات

عیدی بیرانوند تصریح کرد: از طرفی مشارکت مردم در پرداخت عوارضات شهرداری هشت درصد است درصورتی‌که شهر خرم‌آباد با این وسعت و جمعیت هزینه نگهداری بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: کل عوارضی که مردم در راستای نوسازی پرداخت می‌کنند شش میلیارد تومان در سال است درصورتی‌که هزینه جمع‌آوری زباله شهر 16 میلیارد تومان و هزینه حفظ و نگهداری فضای سبز در سال 13 میلیارد تومان است، بااین‌وجود مردم نه پول نگهداری فضای سبز و نه پول جمع‌آوری زباله را پرداخت می‌کنند.

جور عدم پرداخت عوارضات مردمی بر دوش کارگران

بااین‌وجود پرداخت حقوق کارگران به عدم پرداخت عوارضات مردمی گره‌خورده است، شاید اگر مسئولان مربوطه در ذهن خود جای این کارگران زحمتکش قرار می‌گرفتند و تنها حقوق یک ماه خود را دریافت نمی‌کردند آیا می‌توانستند زندگی را به کام بچرخانند.

عرق کارگران فضای سبز هرروز بدون مزد خشک می‌شود

پیامبر(ص) می‌فرمایند مزد کارگر را باید قبل از آن‌که عرقش خشک شود پرداخت کرد اما جای هیچ سخنی نمی‌ماند که هرروز کارگرانی زحمتکش فضای سبز در گرمای طاقت‌فرسای تابستان عرق می‌ریزند ولی هرروز عرقشان بدون مزد خشک می‌شود.

گزارش از فاطمه بیرانوند/منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • خادم ملت

    احسنت به مدیر محترم لرستان خبر؛ پیگیری کار مظلومین نزد خدا بی پاداش نخواهد بود. مسئولین توجه نمایید همین کارگران و مظلومین به گفته ی امام و حضرت آقا صاحبان انقلابن و شما خدمتگزار این عزیزان باید باشید. کارهاتون با فرمایشات رهبری در تناقض هستن و این تناقض خوب نیست!!! امنیت کشور آسوده به دست نیامده که بعضی ها بخوان با سهل انگاریشون اون رو به مخاطره بندازن!! بنا بود مدیران ناکارآمد با فیش های نجومی پول های برداشته شده رو پس بدن ؛ بهتر نیست از همان پول ها حقوق اندک این بندگان خدا رو پرداخت کنید!! هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند!!

نظرات