انبار شدن ۱۸ ماهه ۴۳۰۰ تن برنج آلوده در لرستان،

۴۳۰۰ تن برنج وارداتی تاریخ مصرف گذشته از ۱۸ ماه پیش در انبارهای غله لرستان توقیف شده و اکنون پیگیری برای فروش و تعیین تکلیف شدن این برنج‌ها ادامه دارد.

به گزارش لرستان خبر، هجده ماه پیش بود که بیش از چهار هزار تن برنج وارداتی که سال 91 از کشورهای آرژانتین، اروگوئه و آمریکا در انبارهای غله لرستان انبارشده بود توقیف شد؛ برنج‌های تاریخ‌مصرف گذشته‌ای که اکنون ماه‌ها گوشه انبارهای استان جا خوش کرده‌اند و برخی از مسئولان مدعی فاسد و غیرقابل‌مصرف بودن و برخی مدعی سالم بودن و توزیع آن بین مردم هستند.

مجید کیان پور نماینده مردم دورود وازنا در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با  وضعیت برنج وارداتی در انبار غله استان لرستان اظهار داشت: 200 هزار تن برنج در سال‌های 2011 تا 2012 وارد کشور وارد شد که 12 هزار تن از آن به  استان لرستان اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته حدود 12 هزار تن برنج وارداتی به استان وارد شد که سال گذشته حدود  هفت هزار و 700 تن از  آن توزیع و چهار هزار و 300 تن در انبارهای سازمان غله لرستان بلاتکلیف باقی ماند.

بلاتکلیفی 4300 تن برنج وارداتی در انبارهای لرستان

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای تعیین تکلیف چهار هزار و 300 تن برنج توقیف‌شده علوم پزشکی و سازمان استاندارد باید ورود مناسبی داشته باشد تا اگر تاریخ گذشته هستند به مصرف انسان نرسند.

وی بیان کرد: در صوت غیرقابل‌مصرف بودن این برنج‌ها برای انسان می‌توان از آن‌ها برای خوراک دام استفاده کرد و درنهایت اگر برای دام نیز قابل‌استفاده نبود باید بررسی شود که در صورت امکان در بخش صنعت مورداستفاده  قرار گیرند اما آنچه مسلم است این است که وقتی تاریخ انقضا کالایی به اتمام می‌رسد کیفیت آن از دست می‌رود و ممکن است برای انسان قابل مصرف نباشد.

کیان پور به لزوم تعیین تکلیف چهار هزار و 300 تن برنج  در انبارهای غله استان تأکید کرد و گفت: هر چه سریع‌تر باید وضعیت این برنج‌ها تعیین تکلیف شود تا اگر تاریخ گذشته باشد یا خیر نوع مصرف آن مشخص شود بنابراین از مسئولان استانی و کشوری تقاضا می‌شود نسبت به تعیین تکلیف این برنج‌های وارداتی اقدام لازم را انجام دهند.

لزوم تعیین تکلیف برنج‌های توقیف شده

وی تصریح کرد: شایسته نیست برنج‌های وارداتی در انبارهای لرستان بدون تکلیف بمانند زیرا ضرر این موضوع درنهایت متعلق به بیت‌المال است و هرچه سریع‌تر  باید وضعیت برنج‌ها تعیین  تکلیف شود.

مهدی ملکی مدیرکل شرکت غله استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با توقیف برنج‌های وارداتی در انبار غله لرستان اظهار داشت: سال 91 برای تنظیم و کنترل بازار برنج‌های زیادی وارد کشور شد که بخشی از آن از طریق بخش خصوصی و یک‌سوم آن از طریق دولت وارد شد.

وی افزود: سال 91 نزدیک به سه میلیون تن برنج وارد کشور شد که تقریباً 12 هزار تن آن به انبارهای استان لرستان وارد شد.

مدیرکل غله استان لرستان بیان کرد: از 12 هزار تن برنجی که از اروگوئه، آرژانتین و آمریکا وارد استان شد حدود هشت هزار تن به فروش رفت و مابقی در انبار ماند.

تاریخ گذشته بودن 4300 تن برنج در انبارهای لرستان

وی با اشاره به اینکه تاریخ برنج‌های وارداتی موجود در انبار استان سر رفته است، گفت: بهداشت بر تاریخ گذشته بودن برنج‌ها تأکید دارد درحالی‌که با دلیل مستند مطرح کردیم که تاریخ‌مصرف ملاک نیست و اگر شرایط انبار و نگهداری خوب باشد، تاریخ‌مصرف زیاد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ملکی تصریح کرد: با توجه به مباحث مطرح‌شده ناچارا برای اینکه برنج‌ها مشکلی نداشته باشند نمونه‌گیری انجام شد و ازآنجاکه معاونت غذا و داروی استان دستگاه انجام این آزمایش را نداشت نمونه به  استان کرمانشاه ارسال شد.

وی اظهار داشت: پس از انجام آزمایش در استان کرمانشاه درنهایت تائید شد که برنج در بحث فلزات سنگین مشکلی ندارد اما مجدداً در خردادماه سال 94 مجدد نمونه‌گیری آن در تهران انجام شد و در شهریورماه اعلام کردند که آرسنیک این برنج‌ها بالا است.

بالا بودن آرسنیک برنج‌های وارداتی در انبار غله لرستان

مدیرکل غله استان لرستان افزود: شهریورماه سال گذشته برای تعیین تکلیف این برنج‌ها پیگیری‌های زیادی انجام شد اما متأسفانه برخی همکاری لازم را نداشتند و این مسائل سبب شد تا برنج‌ها به مرحله توقیف برسند.

وی عنوان کرد: پس از کشیده شدن این موضوع به مقامات قضایی مکاتبات زیادی انجام شد چراکه دلیل مستند داشتیم که این برنج‌ها واقعاً سالم هستند و هیچ‌گونه مشکلی ندارند‌‌.

ملکی با اشاره به اینکه آرسنیک مربوط به زمین و آب است و چون برنج نیز یکی از مواد غذایی است و از آب‌وخاک استفاده می‌شود دارای آرسنیک است، بیان کرد: اگر آرسنیک بالا باشد قابل‌حل است چون حدود 60 درصد آن با پخت‌وپز از بین می‌رود از طرفی نیز می‌توان با مخلوط کردن این برنج‌ها با برنج کم آرسنیک این موضوع را حل کرد اما متأسفانه هنوز اقدامی انجام‌نشده است.

وی گفت: خردادماه امسال به دستور دادستان، اداره کل استاندارد برنج‌های انبارشده را آزمایش کرد که خوشبختانه آرسنیک آن‌ها در حد استاندارد بود اما متأسفانه معاونت غذا و داروی استان قبول نکرد.

پیگیری برای انجام نمونه‌گیری مجدد از برنج های وارداتی

مدیرکل شرکت غله استان لرستان اظهار داشت: برای انجام نمونه‌گیری و آزمایش مجدد این برنج‌ها اخیراً با دادستانی جلسه‌ای برگزار شد تا اگر واقعاً مصرف انسانی ندارند به مصرف دام یا صنعت برسند و خسارتی به بیت‌المال وارد نشود.

وی افزود: 100 هزار کیسه برنج 50 کیلوگرمی در انبارهای استان توقیف‌شده و این دلیل نمی‌شود که با نمونه‌گیری از 10 کیسه مابقی برنج‌ها خراب شود.

رضا سپهوند معاون غذا و دارو استان لرستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: یک سال و شش ماه از توقیف چهار هزار و 500 تن برنج در انبارهای غله لرستان می‌گذرد اما آنچه مسلم است این است که برنج‌های انبارشده مشکل‌دارند.

غیر قابل مصرف بودن برنج های وارداتی در انبارهای لرستان

وی افزود: آزمایشگاه مرجع کشور اعلام کرد که آرسنیک این برنج‌ها از حد استاندارد بالاتر است به همین دلیل غیرقابل‌مصرف انسان است و به دستور دادستان خرم‌آباد توقیف‌شده‌اند.

معاون غذا و دارو استان لرستان عنوان کرد: آنچه مسلم است این برنج‌ها آلودگی و آرسنیک دارند اما با توجه به اصرار و درخواست مدیر غله، درصورتی‌که سازمان غذا دارو بپذیرد آزمایش مجدد انجام می‌شود.

وی در رابطه با وضعیت برنج‌های انبارشده به لزوم حفظ سلامت مردم تأکید کرد و گفت: برای تعیین تکلیف این برنج‌ها دو راه‌حل وجود دارد نخست اینکه به مصرف دام یا صنعت برسد و یا درصورتی‌که قابل‌مصرف بودن با برنج سالم‌تر مخلوط شوند که در این زمنیه نیز باید آزمایشات لازم انجام شود.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات