گزارشی از اشتغال و بیکاری در بروجرد؛

امسال قرار است بیش از سه هزار شغل در بروجرد ایجاد شود اما با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که آمار بیکاری جوانان در بروجرد با ایجاد هزاران شغل متفاوت است و بیکاری کارگران، تعطیلی کارخانه ها و رونق دستفروشی از نشانه های گسترش بیکاری در شهر است.

به گزارش لرستان خبر، بیکاری در بین جوانان قصه ای است که همیشه تکرار می شود، جوانانی که از بیکاری و نبود شغل رنج می برند و در کنار آنها جوانانی هم هستند که شاغل بوده و بعد از سالها بیکار می شوند.

 کمتر شنیده می شود که از ایجاد کار و اشتغال جوانان صحبت شود چرا که در بیشتر مواقع خبرها مبنی بر بیکاری جوانان، اخراج کارگران، رکود و ... صحبت می شود و موج بیکاری هر روز گسترده تر می شود.

 امروزه در هر خانواده ای جوان بیکار وجود دارد، جوانانی که چند سال به امید یافتن شغل مورد نظر خود در دانشگاه تحصیل کرده و حالا باید در به در دنبال شغل باشند و گاهی وقتی از پیدا کردن کار در ادارات و کارخانه ها ناامید می شوند، در کنار خیابان بساطی پهن می کنند و دستفروشی را بر بیکاری ترجیح می دهند.

 این روزها در هر مکان و هر مجلسی صحبت از کار، اشتغال و جوانان است، اشتغال جوانان رویایی است که جوانان برای دسترسی به آن روزها را یک به یک می شمارند اما اینکه چه وقت شغلی نصیبشان شود، کسی نمی داند.

 مدتهاست در شهرستان بروجرد فقط و فقط خبراز تعطیلی کارخانه ها، نیمه جان شدن واحدهای تولیدی و کسادی بازار سخن گفته می شود و از طرف دیگر مسئولان شهرستان از ایجاد هزاران شغل خبر می دهند.

 جای سوال است که این هزاران شغل اگر ایجاد می شود، سهم چه کسانی است که آمار بیکاری در بروجرد هیچگاه تکان نمی خورد.

 رونق دستفروشی در بروجرد به حدی است که روزها جوابگوی دستفروشان نیست و بازار شب هم افتتاح شد و جمع کثیری از دستفروشان شبها هم به کار و تلاش مشغول هستند که همه این واقعیت ها نشان از افزایش آمار بیکاری در شهر است.

 کم نیستند جوانانی که با مدارک بالای تحصیلی دستفروشی می کنند که این نشان از علاقه و پشتکار جوانان دارد اما اگر کمی مسئولان به فکر اشتغال جوانان بودند قطعا موضوع به این صورت نبود.

 گرچه طی سالهای اخیر آمار درستی از بیکاری و نرخ بیکاری در بروجرد اعلام نشده و گاهی نرخ بیکاری 40 درصد و گاهی 14 درصد اعلام شده، اما بیکاری جوانان وضعیت خوبی از اشتغال را نشان نمی دهد.

 در این میان برخی از مسئولان از بیان واقیعت ها از آمار بیکاری و اشتغال واهمه دارند و سعی می کنند آمار را کمی پس و پیش کنند تا به قول خودشان ذهن مردم را درگیر نکنند اما بیکاری واقعیتی است که از روز روشنتر در شهر دیده می شود.

 تعطیلی 50 درصد صنایع بروجرد و بیکاری سالانه صدها کارگر از کارخانه ها تنها نمونه ای از روند رو به رشد بیکاری در شهر است، شکایت بیش از 900 کارگر ار کارفرما در کمتر ار 6 ماه، بیش از هزار کارگری که بیمه بیکاری می گیرند نیز نمونه های دیگری از وضعیت بیکاری در شهر هستند.

 در این میان جوانانی هم هستند که به دلیل ناامید شدن از یافتن شغل راهی شهری دیگری شده و مهاجرت می کنند تا شاید در شهری دیگر مشغول به کار شوند و از بیکاری رها گردند.

 کارخانه های بزرگ شهر ما که روزی تولید و فعالیشان زبانزد بود حالا مشکلات گریبانگیر آنها شده و نیمه جان کار می کنند.

 "کامران فرشید" رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: در سال 95 قرار است بیش از سه هزار و 400 شغل در بروجرد ایجاد شود که تا کنون کمتر از یکهزار شغل ایجاد شده است.

 وی اضافه کرد: برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باید همه دستگاه ها همکاری کنند تا مشکل بیکاری مرتفع گردد.

 به گفته وی احیای دوباره کارخانجات و کارگاه ها می تواند سبب رفع بیکاری شود که برای رفع این مشکلات اعتبارات باید به موقع تخصیص داده شود.

 پاسخ به این پرسش که چند درصد از این شغل های ایجاد شده مستقیم و غیر مستقیم هستند، بی پاسخ باقی ماند.

منبع: بازتاب بروجرد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • دلسوز هم استانی

    آن دسته از مدیران استانی که برای بقای ریاست خود آمار دروغین میدهند طبق فرمایشات مقام معظم رهبری گناه کبیره انجام میدهند متاسفانه چندین سال است که شاهد هستیم یا تمام قصورات را به گردن دولت قبل می اندازند و یا خودشان آمار کذب میدهند تا بر سر مسندهای خود بمانند...آمار خلاف واقع و فیشهای نجومی و بیکاری و تعطیلی کارخانجات و ابهامات سرانجام برجام و. ...میراث تدبیر به همراه امید برای ملت است!!!!؟؟؟نابودی کشاورزی و صنعت و فراری شدن نیروی جوان استان به شهرهای دیگر هدیه همین افرادی است که با ناکارآمدی خود استان خرم آباد را به ویرانه ای تبدیل کرده اند و متاسفانه کسی هم جلودارشان نیست.خداوند فقط به داد این مردم برسد.

نظرات