لرستان خبر گزارش می دهد

رکود، عدم تکنولوژی به روز، نبود بازار خارجی، مالیات بر ارزش‌افزوده و خام‌فروشی در واحدهای سنگ‌بری لرستان عظیم‌ترین ذخایر سنگ دنیا را زمین‌گیر کرده است.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان گنجینه‌ای از سنگ‌های نما و تزئینی را در اختیار دارد به‌طوری‌که با داشتن معادنی مانند سنگ چینی، سنگ گچ، فلدسپات، سنگ‌آهک، فرو سیلیس، تالک، نمک و سنگ لاشه مالون یک‌چهارم ذخایر سنگ‌های تزئینی کشور را به خود اختصاص داده است.

عظیم‌ترین ذخایر سنگ دنیا نیز در دل استان لرستان نهفته است، استانی که 27 درصد تولید سنگ ایران و 3 درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را در اختیار دارد اما این ظرفیت عظیم و صنعت اشتغال‌زا به دلیل مجموعه‌ای از مشکلات هنوز نتوانسته است رونقی برای اقتصاد استان باشد.

ازآنجاکه بخش عمده‌ای از صادرات سنگ لرستان به شکل خام از این استان خارج می‌شود عواید حاصل از فرآوری و عرضه سنگ نصیب دیگر استان‌ها می‌شود و هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

باوجوداینکه 36 درصد اشتغال حوزه صنعت لرستان به صنعت سنگ  اختصاص دارد اما این روزها سنگ‌برهای لرستان به دلیل پاره‌ای از مشکلات مانند نبود تکنولوژی مدرن، نبود نقدینگی، نبود بازار خارجی، مالیات بر ارزش‌افزوده، خام‌فروشی، بالا بودن ضایعات سنگ و بی‌توجهی به فرآوری سنگ دیگر رمقی برای تولید ندارد و سرانجام تعطیلی را برای خود رقم‌زده‌اند تا حدود سه هزار کارگر از سر سفره سنگ کنار بروند.

مجید کیانپور نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ظرفیت معادن سنگ لرستان اظهار داشت: استان لرستان به‌شرط اینکه خام فروشی را کنار بگذارد و از تکنولوژی روز دنیا استفاده کند می‌تواند قطب صنعت سنگ کشور تبدیل شود.

لزوم بازسازی خطوط تولید واحدهای سنگ‌بری در استان

وی به لزوم بازسازی خطوط تولید واحدهای سنگ‌بری در استان تأکید کرد و افزود: در بحث فرآوری سنگ باید به ابزارهای نوین روی بیاوریم تا بتوانیم صنعت سنگ را زنده کنیم چراکه با شرایط حاضر صنعت سنگ راه به‌جایی نمی‌برد و اکنون با تکنولوژی 50 سال پیش سنگ تولید می‌شود.

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ازآنجاکه سنگ‌بری‌های لرستان تکنولوژی به‌روزی ندارند به‌تبع نمی‌توانند بازار خوبی در اختیار بگیرند بنابراین اگر می‌خواهیم این واحدها بازار خوبی در اختیار بگیرند و در فضای کسب‌وکار بهبود ایجاد کنند باید با علم روز جلو بروند.

وی بیان کرد: اگر واحدهای سنگ‌بری لرستان بتوانند محصولی منطبق با استانداردهای روز دنیا تولید کنند و در کشورهای اطراف و حوزه خلیج‌فارس تبلیغات خوبی داشته باشند می‌توانیم چشم به بازار صادراتی داشته باشیم.

لزوم پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به واحدهای سنگبری

کیانپور تصریح کرد: برای اینکه واحدهای سنگ‌بری بتوانند روی پای خود بایستند لازم است دولت تسهیلات یارانه‌ای را به این بخش تزریق کند از طرفی دولت در ستاد تسهیل می‌تواند در بحث تسهیلات حمایتی مانند بیمه و مالیات پیگیری‌هایی انجام دهد.

وی گفت: استانداری، اداره کل صنعت معدن، تجارت استان، اداره کل امور مالیاتی و تأمین اجتماعی اقدامات خوبی برای واحدهای سنگ‌بری انجام اما باید گفت کافی نیست و باید کمک کنیم تا تک‌به‌تک واحدها در استان لرستان نوسازی و بازسازی شوند.

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنعت سنگ لرستان باید یک‌پوست اندازی تازه‌ای انجام دهد تا بتواند با یک رویکرد صادراتی وارد بازار شود و فضای مناسبی را برای کسب‌وکار خود ایجاد کند که لازمه این امر تنها کمک همه‌جانبه دولت است.

فعال بودن کمتر از 30 درصد واحدهای سنگبری دورود وازنا

وی در رابطه با وضعیت سنگ‌بری‌های شهرستان دورود وازنا نیز اظهار داشت: کمتر از 30 درصد واحدهای سنگ‌بری این شهرستان‌ها به‌صورت ویژه فعال، حدود 25 تا30 درصد نیمه فعال و مابقی تعطیل هستند.

محمدرضا صفی خانی رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: فعال‌سازی واحدهای سنگ‌بری استان منوط به مدرن شدن تکنولوژی این واحدها است تا بتوانند تولید قابل‌رقابتی داشته باشند.

وی افزود: اگر بتوانیم حمایت جدی از واحدهای مدرن داشته باشیم می‌توانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم چون تولید آن‌ها به‌طور یقین مشکلی در بازار ندارد و عمده مشکل آن‌ها نبود سرمایه در گردش است که این موضوع جزو اولویت‌های برنامه امسال است تا در سال اقتصاد مقاومتی تأمین شود.

رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان به وجود چند واحد سنگ‌بری با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد اشاره کرد و گفت: به‌طور یقین این واحدها امسال تعیین تکلیف و به بهره‌برداری می‌رسند.

پیگیری برای ایجاد پایانه صادراتی سنگ در لرستان

وی واحدهای سنگ‌بری را ظرفیت بسیار خوبی برای استان دانست و عنوان کرد: باید به واحدهای سنگ‌بری توجه بیشتری شود و مهم‌ترین اقدام در این زمینه ایجاد پایانه صادراتی سنگ در استان است که پیگیری‌هایی در حال انجام است.

صفی خانی با اشاره به اینکه طرح پایانه صادراتی سنگ آماده‌شده است، بیان کرد: در این راستا با انجمن سنگ ایران جلسات مختلفی برگزارشده است و دیر یا زود باید پایانه صادراتی سنگ در استان شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در استان پایانه صادراتی سنگ شکل بگیرد در کنار آن می‌توانیم نمایشگاه سنگ را داشته باشیم تا بازار فروش سنگ نیز سامان بگیرد.

رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان اظهارداشت: بیش از 500 واحد سنگ‌بری و 100 واحد معدنی در حوزه سنگ‌های ساختمانی در لرستان وجود که بیش از 10 هزار نفر اشتغالزایی در این بخش استان داشته‌ایم.

مطرح‌شدن مشکلات واحدهای سنگ‌بری در ستاد تسهیل

 محسن غیاثوند رئیس هیئت‌ مدیره کانون سنگ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: مشکلات واحدهای سنگ‌بری به‌صورت موردی در ستاد تسهیل مطرح می‌شود و در فرایند این ستاد کار در حد مقدور در حال انجام است.

وی افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی و پایلوت شدن لرستان تا حدودی شرایط بررسی مشکلات واحدهای سنگبری را بهتر کرده اما این بررسی‌ها موردی است و در ستاد تسهیل بحث کلی واحدهای سنگ‌بری مطرح نیست.

رئیس هیئت‌ مدیره کانون سنگ ایران عنوان کرد: بحث کلی مشکلات واحدهای سنگ‌بری را در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طرح موضوع کردیم و مقرر شد در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور مصوبه بگیرد تا نهایتاً در استان اجرایی شود.

رکود مطلق در صنعت ساختمان

وی بیان کرد: مقررشده در استان لرستان جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی برای صنعت سنگ تشکیل و خروجی آن به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارسال شود اما تاکنون این موضوع مطرح نشده و بنا است هفته آینده این جلسه در استان تشکیل شود که با تشکیل آن موضوع قابلیت طرح دارد و اقدامات بعدی انجام می‌شود.

غیاثوند با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به‌طور عام دچار رکود شده است، گفت: به‌صورت خاص نیز بحث عمران و صنعت ساختمان دچار رکود مطلق است و به‌طور یقین تا زمانی که وضعیت این‌گونه باشد نه‌تنها صنعت سنگ بلکه صنایع مرتبط با ساختمان به رونق قابل‌توجهی دست پیدا نمی‌کنند و ما هرروز شاهد وضعیت بدتر واحدهای سنگ‌بری هستیم.

وی خام فروشی را بلای جان صنعت سنگ دانست و افزود: همان‌طور که خام فروشی صنعت نفت را گرفته است سایر اقلام معدنی را نیز گرفته و ما همچنان تبعات آن را می‌بینیم.

رئیس هیئت‌ مدیره کانون سنگ ایران خام فروشی را یکی از مشکلات و چالش‌های حوزه سنگ دانست و اظهار داشت: مشکل صنعت سنگ فقط خام فروشی نیست چراکه خام فروشی تنها یکی از مشکلات است.

تنها راه نجات صنعت سنگ ورود به بازارهای خارجی

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه محصولات عمدتاً برای بازار داخل است تنها راه نجات صنعت سنگ ورود به بازارهای خارجی است و تنها راه ورود به بازار خارجی نیز ایجاد پایانه‌های صادراتی و شرکت‌های تخصصی بازرگانی در حوزه صنعت سنگ است که اگر این اتفاق نیفتد آینده روشنی را برای صنعت سنگ نمی‌بینم.

غیاثوند بابیان اینکه ایجاد پایانه صادراتی نخستین بار برای استان لرستان پیشنهاد کرده‌ایم، اظهار داشت: در دولت نهم و دهم موضوع ایجاد پایانه صادراتی سنگ موضوع مطرح و مصوبه هیئت دولت را گرفت اما عملاً اجرا نشد چون بخش خصوصی باید وارد کار می‌شد و ازآنجاکه کار زیرساختی بود و توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی نداشت، عملیاتی نشد بنابراین برای ایجاد پایانه صادراتی سنگ دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد تا بخش خصوصی بتواند آن را عملیاتی کند.

وی افزود: در استان لرستان بین 200 تا 250 واحد سنگ‌بری تعطیل‌شده است و مابقی نیز زیر 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

گزارش از سکینه بیرانوند

منبع:تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات