به صدا در آمدن زنگ بحران

خشکسالی و تنش های آبی طی سال های اخیر برای لرستان چهار فصل با داشتن القابی همچون استان آبشارها ، خرم آباد شهر هزار چشمه و تونل برفی تابستانه ، رمقی نگذاشته و با وجود بارندگی های مطلوب سال زراعی گذشته ، همچنان استان و منابع آب آن را تهدید می کند.

به گزارش لرستان خبر، در لرستان که سال های گذشته خروش رودخانه هایش امکان عبور را می گرفت و طی کردن عرض رودخانه بدون وسیله ممکن نبود، امروز گذر از برخی رودخانه ها به یک بازی کودکانه بیشتر شباهت دارد.

اکنون به گفته کارشناسان سالیانه دو میلیارد و 593 میلیون مترمکعب آب در این استان مصرف می شود که از این میزان 72 درصد آب های سطحی و بقیه از منابع زیر زمینی برداشت می شود.

امسال در حالی سال آبی جدید از مهرماه آغاز شد که بنا بر گزارش وزارت نیرو 51 درصد حجم سدها خالی شده و ذخیره آب پشت سدهای کشور نیز 24 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب را نشان می دهد.

گرچه ورودی آب به مخازن سدها در سال جاری با افزایش روبرو بوده اما خروجی آب در این مخازن نیز نسبت به سال گذشته حدود 3 درصد افزایش داشته، به طوری که در سال جاری خروجی این مخازن در هفته اول مهرماه 540 میلیون مترمکعب بوده است.

کارشناسان و اندیشمندان معتقدند جنگ جهان بر سر آب آغاز شده و اهمیت آب از نفت پیشی گرفته که ضرورت استفاده درست از منابع آبی و لزوم مهار صحیح آب بیش از پیش آشکار می شود.

*** کاهش 580 میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی لرستان / هر سال 50 میلیون متر مکعب

مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه ای لرستان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از 12 سال گذشته تاکنون 580 میلیون متر مکعب از حجم آب های زیر زمینی استان کاهش یافته است.

مظفر زیودار با بیان اینکه هر سال به طور متوسط 50 میلیون مترمکعب از حجم آب زیرزمینی استان کم می شود که نخستین دلیل این کاهش تغییر شرایط اقلیمی است عنوان کرد: منبع اصلی تغذیه آب های زیرزمینی بارش برف بوده که نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری در استان داشته است.

وی گفت: امسال بارش های بسیاری خوبی در استان ثبت شد که اگر چه حجم بسیار بالای آن به صورت رواناب از استان خارج شد اما موجب کاهش برداشت آب به منظور استفاده کشاورزی شده است.

زیودار با بیان اینکه با آغاز فصل گرما دبی چشمه ها و رودخانه ها نیز کاهش می یابد افزود: افزایش دمای هوای متوسط استان از دیگر دلایل کاهش ذخیره سفره های آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: افزایش دمای هوا موجب تسریع در روند ذوب شدن برف ارتفاعات شده در حالی که هرچه روند ذوب شدن به آرامی صورت گیرد، حجم بیشتری از آن به صورت آب زیرزمینی ذخیره می شود.

به گفته مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه ای لرستان، بارندگی های گرم نیز از دیگر دلایل ذوب شدن سریع برف در ارتفاعات است که موجب بروز سیلاب و خروج رواناب از استان می شود.

*** پنج میلیارد متر مکعب حجم فعلی آب های زیرزمینی

زیودار گفت: در حال حاضر حجم ذخیره برآورد شده آب های زیرزمینی استان پنج میلیارد متر مکعب است.

وی اضافه کرد: سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از چشمه و قنات های استان خارج می شود که از این میزان 912 میلبون متر مکعب سهم شش هزار و 444 دهنه چشمه و مابقی مربوط به یکهزار و 322 رشته قنات است.

وی افزود: خروج آب منابع زیر زمینی استان با احتساب چشمه های حاشیه رودخانه ها که در آمار لحاظ نشده و چاههای آب در مجموع به دو میلیارد متر مکعب می رسد درحالی که متوسط تغذیه ناشی از بارندگی ها حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است.

***دو میلیارد و 593 میلیون متر مکعب آب در لرستان مصرف می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان به ایرنا گفت: سالیانه دو میلیارد و 593 میلیون متر مکعب آب در استان مصرف می شود.

علی امید سیفی افزود: از دو میلیارد و593 میلیون متر مکعب آب مصرفی استان 72 درصد سطحی و بقیه از منابع زیر زمینی برداشت می شود و از این مقدار 92 درصد مصارف کشاورزی دارد.

وی اظهار کرد: همچنین پنج درصد آب استان در زمینه شرب و مصارف بهداشتی و سه درصد در صنعت مصرف می شود.

سیفی با بیان اینکه برای پر کردن هر یک حلقه چاه 20 میلیون ریال اعتبار نیاز است تصریح کرد:برای پیشگیری از سرقت آب، نصب کنتورهای هوشمند در ازنا تکمیل شده و رومشکان و کوهدشت در اولویت بعدی هستند.

**106 میلون متر مکعب، پس انداز فعلی سدهای لرستان

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای لرستان نیز به ایرنا گفت: در حال حاضر، به جز سد ملی رودبار ، شش سد ایوشان، مروک، خان آباد، کزنار، حوضیان و هاله آبگیری شده اند.

احمد گودرزی افزود: تا پایان شهریور امسال مجموع آب موجود در این سدها 106 میلیون متر مکعب بود که انتظار می رود با آغاز بارندگی ها این میزان افزایش یابد.

***افزایش ذخیره سدهای لرستان به 2میلیارد متر مکعب با بهره برداری از طرح های در دست اجرا

گودرزی همچنین گفت: در صورت تامین اعتبار و بهره برداری از سدهای آبسرده، تاج امیر، زیبامحمد، عالی محمود، شهید بروجردی و معشوره، ظرفیت ذخیره سدهای استان از 222 میلیون متر مکعب به حدود 2 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: حجم قابل توجهی از آب سدهای استان مصرف کشاورزی دارد و با توجه به تامین آب شرب استان از سایر منابع، در حال حاضر مشکلی برای آب شهری و روستایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: انتظار می رود با شروع بارندگی ها ، اراضی کشاورزی استان آبیاری شده و کشاورزان نگرانی در این زمینه نداشته باشند چراکه بسیاری از شبکه سدهای استان برای آبیاری اراضی تاکنون بهره برداری نشده است.

منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات