پروژه‌ای که ۱۰ ساله شد؛

گلخانه «دیناروند» ۱۰ سال است روی مدار وعده‌های مسئولان لرستان می‌چرخد درحالی‌که متقاضیان و فارغ‌التحصیلان همچنان چشم‌انتظار ثمر دادن این پروژه هستند.

به گزارش لرستان خبر، کار احداث زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای دیناروند از سال ۸۴ آغازشده و باوجود آماده بودن واحدهای آن همچنان کار واگذاری گلخانه‌ به متقاضیان بلاتکلیف است تا فارغ‌التحصیلانی که ۱۰ سال عمر خود را در انتظار تحویل گرفتن واحدها گذرانده‌اند از فعالیت در این شهرک گلخانه‌ای مأیوس شوند.

ایجاد شهرک گلخانه‌ای دیناروند باهدف اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی لرستان و همچنین رونق کشت‌های گلخانه‌ای که امروزه در کشورهای توسعه‌یافته دنیا رواج یافته، در دستور کار مدیران استانی قرار گرفت، اهدافی که باگذشت ۱۰ سال از آغاز پروژه هنوز محقق نشده است.

جهاد کشاورزی استان لرستان در سال ۸۴ با تأمین زیرساخت‌های لازم فعالیت شهرک گلخانه‌ای ازجمله حصارکشی، جدول‌بندی، تأسیسات آب و برق و ... نسبت به فراخوان عمومی فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی اقدام کرد که درنهایت ۵۵ فارغ‌التحصیل واجد شرایط انتخاب و به شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی کشور(بانک زمین) برای دریافت تسهیلات معرفی شدند و این در حالی است که مشکلات مختلفی مانع آغاز فعالیت این گلخانه شده است.

وعده‌ای جدید برای گلخانه «دیناروند»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در حوزه گلخانه‌های استان اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: گلخانه کشت و صنعت لرستان در ۱۰ هکتار اول حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گلخانه کوهدشت نیز به سرمایه‌گذار واگذارشده است.

عبدالرضا بازدار در خصوص تعیین تکلیف گلخانه دیناروند خرم‌آباد گفت: سرمایه‌گذار اصلی این گلخانه که شرکت مهندسی آب‌وخاک بوده با نیروهایی که جهاد کشاورزی استان در اختیار آن قرار داده در حال کار کردن در این گلخانه است.

وی یادآور شد: ۵۰ درصد سهم گلخانه دیناروند متعلق به شرکت آب‌وخاک بوده و ۵۰ درصد دیگر مربوط به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان داشت: به ۲۸ فارغ‌التحصیلی که در این مجتمع سرمایه‌گذاری کرده‌اند زمان ۲۰ روزه‌ای داده‌شده است که با ارائه وثیقه‌های اعلام‌شده از سوی بانک کشاورزی نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند.

اگر ظرف ۲۰ روز قراردادی از سوی فارغ‌التحصیلان کشاورزی بسته نشود این واحد از آن‌ها گرفته‌شده و به سرمایه‌گذار دیگری داده خواهد شدبازدار افزود: اگر ظرف این ۲۰ روز قراردادی از سوی فارغ‌التحصیلان کشاورزی بسته نشود این واحد از آن‌ها گرفته‌شده و به سرمایه‌گذار دیگری داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: سه تا پنج واحد گلخانه‌ای در مجتمع گلخانه دیناروند خرم‌آباد برای کشت و نشاکاری آماده هستند و این گلخانه تا اول آبان ماه آماده راه‌اندازی است.

ضرب‌الاجل یک‌ماهه استاندار به جهاد کشاورزی لرستان

استاندار لرستان که در زمان‌های مختلف وعده احیاء و راه‌اندازی مجدد گلخانه دیناروند خرم‌آباد را به رسانه‌ها داده بود این بار برای اطمینان از زمان راه‌اندازی این پروژه در اواخر مهر و اوایل آبان ماه در جلسه اقتصاد مقاومتی از رئیس جهاد کشاورزی لرستان و مهرداد غضنفری معاون خود پرسید یعنی پایان مهرماه داستان ۱۰ سال تعطیلی این گلخانه به اتمام خواهد رسید؟

این گلخانه حدود ۹ سال راکد مانده که تاکنون برای احیاء این گلخانه جلسات متعددی برگزار و سرمایه‌گذاران متعددی معرفی‌شده‌اندهوشنگ بازوند در سخنانی احیاء گلخانه ۳۲ هکتاری دیناروند را  مطالبه جدی مردم خرم‌آباد دانست و اظهار داشت: این گلخانه حدود ۹ سال راکد مانده که تاکنون برای احیاء این گلخانه جلسات متعددی برگزار و سرمایه‌گذاران متعددی معرفی‌شده‌اند.

وی گلخانه دیناورند خرم‌آباد را یکی از طرح‌های معرفی‌شده در حوزه اقتصاد مقاومتی استان دانست و گفت: ۵۰ درصد از گلخانه دیناروند که متعلق به شرکت آب‌وخاک است باید توسط این شرکت شروع به کار شود و فارغ‌التحصیلان نیز در صورت داشتن تضمین به بانک رفته و کار خود را در این گلخانه آغاز کنند.

کنایه استاندار در مورد گلخانه «دیناروند»

استاندار لرستان گفت: یک ماه به سازمان جهاد کشاورزی لرستان فرصت می‌دهیم که این پروژه را تعیین تکلیف کند به‌طوری‌که ۲۰ آبان باید این مجتمع گلخانه‌ای راه‌اندازی شود.

بازوند با اشاره به اینکه پروژه گلخانه دیناروند به‌اندازه پروژه بزرگ کشور پیچیده شده است، عنوان کرد: به وزیر کشور قول داده‌ایم که این گلخانه ۳۲ هکتاری را راه‌اندازی کنیم و در زمان راه‌اندازی آن وزیر کشور حضور خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به استاندار لرستان گفت: گلخانه دیناروند مشکل خاصی نداشته و تا اول آبان راه‌اندازی خواهد شد.

زمان راه‌اندازی و احیاء گلخانه دیناروند در آبان ماه در حالی اعلام می‌شود که استاندار لرستان پیش از این در آخرین اظهار نظر خود در تاریخ ۱۳ مردادماه برای تعیین تکلیف و احیاء گلخانه دیناروند ۴۵ روز مهلت داده بود.

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات