گزارش

حامد والی‌زاده مرادی زنبوردار نمونه لرستانی برای نخستین بار در استان موفق به تولید ۱۲ تن عسل، ۳۰ کیلوگرم ژله رویال، تولید زهر زنبورعسل و انجام تلقیح مصنوعی ملکه شده است.

به گزارش لرستان خبر، حامد والی‌زاده مرادی، متولد 1361، اهل خرم‌آباد و زنبوردار نمونه استان لرستان است که برای اولین بار در استان موفق به تولید 12 تن عسل، 30 کیلوگرم ژله رویال، تولید زهر زنبورعسل و انجام تلقیح مصنوعی ملکه شده است.

وی که تحصیلات خود را درزمینه مهندسی الکترونیک گذرانده، تا سال‌های گذشته در سازمان فنی و حرفه‌ای مشغول تدریس رشته الکترونیک بوده تا اینکه به‌واسطه آشنایی با یکی از دوستان خود که مدیر آموزشگاه سبز ایران بود، یک دوره زنبورداری را گذراند، پس‌ازآن به‌طورجدی حرفه زنبورداری را دنبال و دوره‌های تخصصی و آموزشی مربوط به این رشته را با جدیت طی کرد تا جایی که امروز در استان و حتی در سطح ملی نیز حرف برای گفتن دارد.

والی‌زاده مرادی با سرمایه اندک و بدون هیچ تسهیلاتی فعالیت خود را آغاز و ضمن اشتغال‌زایی مناسبی که برای خود فراهم کرده، کارآفرینی برای 15 نفر نیز ایجاد کرده است؛ او معتقد است که اگر موردحمایت قرار بگیرد، می‌تواند ضمن صادرات محصولات خود، برای هزاران نفر دیگر نیز کارآفرینی کند.

پرورش زنبورعسل در سالن، برای نخستین بار در آسیا

حامد والی‌زاده مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در رابطه با دستاوردهای خود در حوزه زنبورداری، اظهار داشت: برای نخستین بار در استان ضمن تلقیح مصنوعی زنبور ملکه، با شیوه‌های نوین به استحصال زهر زنبورعسل پرداخته‌ام.

وی افزود: زهر زنبورعسل، درمان قطعی بیماری‌های «پارکینسون»، «آلزایمر» و «ام.اس» است و با همین زهر زنبورعسل، می‌توان به مبارزه بیولوژیکی با کنه «واروا» که یکی از مهم‌ترین آفت‌های زنبورعسل است نیز پرداخت و از آفت‌کش‌های شیمیایی صرف‌نظر کرد و زمانی که جهت تولید محصولی از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نشود و طی پروسه طبیعی ساخته شود، آن محصول ارگانیک خواهد بود.

این زنبوردار نمونه عنوان کرد: برای نخستین بار در سطح آسیا، زنبورعسل را در محیط سربسته پرورش دادیم، بنابراین تولید ما فقط به فصل بهار و اوایل تابستان محدود نمی‌شود، بلکه در تمام طول سال تولید داریم.

تولید عسل‌های میوه‌ای و دارویی

وی بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای ما در حوزه زنبورداری این بوده که از تلفیق چند نژاد برتر داخلی و خارجی، زنبور ملکه‌ای را تولید کردیم که سرانه زنبورعسل را از پنج‌ تا 10 کیلوگرم نژادهای بومی به 40 تا 100 کیلوگرم افزایش داده‌ایم.

والی‌زاده خاطرنشان کرد: اولین ایستگاه پرورش ملکه زنبورعسل را در استان راه‌اندازی کرده‌ایم که روند دریافت مجوز آن در مرحله آخر قرار دارد و 95 درصد سیکل اداری آن طی شده است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور قصد دارم که به تولید و بسته‌بندی عسل‌های میوه‌ای بپردازم، مجوز این کار را نیز دریافت کرده‌ام اما برای انجام آن به تسهیلات نیاز دارم که متأسفانه یکسال است در صف انتظار بانک‌ها هستم.

والیزاده مرادی علاوه بر تولید عسل‌های میوه‌ای، بحث تولید عسل‌های دارویی را نیز در دستور کار دارد، بدین شکل که زنبورها از گیاهان دارویی تغذیه می‌کنند و عسل تولیدی آن‌ها از خواص آن گیاه دارویی هم برخوردار است، مانند عسل آویش، عسل کنار، سیب، گون، فرفیون، عسل مناسب برای بیماران دیابتی و ...

این زنبوردار نمونه لرستانی بابیان اینکه عسل، آخرین محصول زنبورعسل است، گفت: اولین محصول زنبورعسل، «نیش» و بعد «ژل رویال»، «گرده گل»، «بره موم»، «موم» و درنهایت «عسل» است، اما مردم از این محصولات فقط عسل را می‌شناسند و با سایر تولیدات زنبورعسل که اتفاقاً خواص درمانی بسیاری دارند، آشنایی ندارند.

درمان بیش از  70 نوع بیماری با «ژل رویال»

وی اظهارداشت: یکی از محصولات باارزش زنبور، «ژل رویال» است که خواص درمانی زیادی دارد و بیش از 70 بیماری را در بدن انسان درمان می‌کند و این محصول بانام‌های غذای ملکه، شهدشاهانه، شاه انگبین، اکسیر جوانی و ژل رویال معروف است.

والی‌زاده در رابطه با خواص درمانی و بهداشتی ژل رویال، افزود: درمان پروستات‌های بدخیم وعفونی، تقویت قوای جنسی، باروری در مردانی که میزان اسپرم در بدن آن‌ها کمتر از حد نرمال است، جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی، جلوگیری از سکته‌های مغزی و قلبی و زیبایی پوست و مو تنها بخشی از خواص درمانی ژل رویال است.

وی عنوان کرد: بیشترین سرانه مصرف ژل رویال مربوط به ژاپنی‌هاست که این سفیدتر شدن پوست، بلندتر شدن قد و باهوش‌تر شدن آن‌ها در طول نسل‌ها از خواص همین ژل رویال بوده است.

به گفته این تولیدکننده برتر لرستانی، نکته قابل‌توجه در مصرف ژل رویال این است که پس از استخراج ژل رویال فقط تا شش ساعت فرصت هست که این ژل فریز شود در غیر این صورت فاسد می‌شود در حالیکه اکنون بسیاری از فروشندگان محصولات زنبورعسل ژل رویال را در ویترین مغازه خود نگه‌داری می‌کنند و می‌فروشند که این ژل چون فاسد شده است هیچ تأثیری ندارد.

خاصیت درمانی «بره‌موم» و«ژل رویال»

این زنبوردار نمونه لرستانی بیان کرد: «بره‌موم» به‌عنوان یکی از محصولات زنبورعسل، هر عفونتی را در بدن درمان می‌کند و درگذشته نیز به‌جای الکل در کندو کاربرد داشته است، روش شناخت بره‌موم این است که اگر آن را در شیر بیندازید و چهار روز در دمای اتاق بماند، نباید فاسد شود.

وی بابیان اینکه گرده گل، ژل رویال و بره موم هر سه برای درمان پروستات کاربرد دارند، گفت: گرده گل سبب تسکین دردهای بدن ازجمله دردهای قاعدگی می‌شود، سطح گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد، برای درمان آلرژی‌های بهاری و میگرن به کار می‌رود و سطح آهن بدن را نیز افزایش می‌دهد، همچنین تنفس بوی ملکه زنبورعسل برای درمان بیماری‌های ریوی به کار می‌رود.

والی‌زاده آیه 69 سوره نحل را که به خاصیت شفابخش بودن تولیدات زنبورعسل اشاره‌کرده، الهام‌بخش خود برای ورود به حوزه زنبوداری می‌داند و معتقد است: خداوند در قرآن می‌فرماید:«درعسل چیزهایی است که برای مردم شفاست»، خداوند در قرآن صرفاً به عسل اشاره نکرده، بلکه به‌طورکلی از تولیدات زنبورعسل سخن به میان آورده است.

تک‌محصولی بودن زنبورداران لرستان

وی فقط به زنبورداری اکتفا نکرده و اکنون پنج هزار باغ گردو و بادام دارد، به پرورش غاز و بوقلمون نیز مشغول است و انواع میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک را نیز تولید می‌کند و به قول خودش قصد دارد که یک بهشت کوچک برای خانواده‌اش فراهم کند.

این زنبوردار نمونه تصریح کرد: صنعت زنبورداری یک صنعت بسیار مهم در دنیا است ولی متأسفانه در استان ما آن‌طور که باید جدی گرفته نشده، در حال حاضر زنبورداران لرستان تک‌محصولی هستند که برای افزایش درآمد و اشتغال‌زایی باید به سمت چندمحصولی بودن حرکت کنند.

آمادگی برای آموزش رایگان روش‌های نوین زنبورداری

وی خطرنشان کرد: آمادگی دارم اطلاعات خود را به‌طور رایگان در اختیار همه زنبورداران استان قرار دهم و حتی این پیشنهاد را با جهاد کشاورزی نیز مطرح کردم که وقتی آن‌ها از کمبود بودجه برای برگزاری کلاس‌ها سخن گفتند، گفتم حاضرم با هزینه شخصی خودم این کلاس‌های آموزشی را برگزار کنم.

والی‌زاده اظهارداشت: باوجود خواص درمانی بسیاری که برای عسل و سایر تولیدات زنبورعسل ذکر شد، مردم استقبالی برای استفاده از این محصولات ندارند چون از خواص آن اطلاع ندارند و متأسفانه تاکنون هیچ‌یک از رسانه‌های استان نیز برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این مهم با ما همکاری نکرده است.

عدم‌حمایت مسئولان و شعار اقتصاد مقاومتی

وی افزود: نه‌تنها رسانه‌ها، حتی مسئولآن‌هم ما را مورد بی‌مهری قرار می‌دهند و در سالی که از آن بنام اقتصاد مقاومتی یاد می‌شود، هیچ حمایتی از ما ندارند، تنها مدیر ترویج جهاد کشاورزی چندین جلسه در رابطه با زنبورعسل ما داشته است ودر این زمینه پیگیری‌هایی دارد.

زنبوردار نمونه لرستان عنوان کرد: 44 تولیدکننده برتر و برگزیده بخش کشاورزی در لرستان داریم که بارها از یکی از نماینده مجلس در خرم‌آباد و دیگر مسئولان بلندپایه درخواست کردیم که جلسه‌ای با این تولیدکنندگان استان تشکیل دهند تا چالش‌ها و فرصت‌های بخش کشاورزی استان بررسی شود اما پاسخی به درخواست ما ندادند.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی دوره‌های تخصصی و آموزشی مختلفی در رابطه با زنبورداری و به‌طور ویژه «ژل‌رویال»، در 12 استان برگزار کرد که من اولین زنبورداری بودم که در کشور، آن علوم کاربردی را عملی کردم که خوشبختانه نتیجه آن‌هم منجر به افزایش تولید ژل رویال در استان شد.

والی‌زاده گفت: برای عملی کردن فرمول جدید تولید ژله که توسط تاج‌آبادی، رئیس کمیته تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی به ما آموزش داده شد، 350 میلیون تومان هزینه کرده‌ام که بخش قابل‌توجهی از این هزینه توسط رضابیژن‌وند به‌عنوان اسپانسر این طرح پرداخت‌شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

گزارش از نسیم کریمی صابر/منبع:تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات