وقتی یک پروژه ۱۳ سال معطل می‌ماند

گلخانه دیناروند خرم‌آباد پس از گذشت ۱۳ سال همچنان بلاتکیف است و مسئولان بار دیگر وعده خود را برای باز کردن گره کور این گلخانه تمدید کردند

امروز جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان با حضور برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در حالی برگزار شد که بخش عمده‌ای از جلسه به مشکلات «گلخانه دیناروند» خرم‌آباد اختصاص یافت تا بار دیگر برای باز کردن گره کور این گلخانه که 13 سال معطل‌مانده است چاره‌اندیشی شود.

با وعده ساخت شهرک گلخانه‌ای دیناروند در سال 82، کلنگ آن در سال 84 به زمین زده شد تا با مشارکت فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در مدت 18 ماه به بهره‌برداری برسد اما وعده ساخت این گلخانه پس از گذشت سال‌ها هنوز به ثمر ننشسته است و مشکلات پیش روی اجرایی شدن آن همچنان پابرجاست.

انتقاد استاندار لرستان از بلاتکیلفی گلخانه دیناروند

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این جلسه ضمن انتقاد از طولانی شدن روند اجرای پروژه گلخانه دیناروند، اظهار داشت:  عملیات اجرایی این گلخانه سال 82 شروع‌شده و تا سال 92 حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی  افزود: گلخانه دیناروند که از سال 92 تاکنون حدود سه میلیارد تومان برای آن هزینه شده اکنون پیشرفت فیزیکی آن تقریباً به حدود 100 درصد رسیده است.

بازوند با اشاره به اینکه مالکیت این گلخانه در اختیار بانک کشاورزی بوده است عنوان کرد: بانک کشاورزی برای تعیین تکلیف این گلخانه تعلل داشته و هنوز مشکل این گلخانه به‌طرف نشده است.

وی بیان کرد: طی دو سال چند سرمایه‌گذار به بانک کشاورزی معرفی شد که نهایتاً شرکت آب‌وخاک آخرین سرمایه‌گذاری است که برای این گلخانه توافق کرده است.

سرمایه‌گذاری شرکت آب‌وخاک برای راه اندازی گلخانه

استاندار لرستان گفت: کار واگذاری این گلخانه با شرکت آب‌وخاک انجام‌شده اما سرمایه‌گذار با بانک کشاورزی روی برخی از تضمین‌ها اختلاف‌نظرهایی دارد که امیدواریم در این هفته حل‌وفصل و پروژه بعد از 15 سال  تعطیلی به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: ازآنجاکه با تعدادی از فارغ‌التحصیلان برای فعالیت در این واحدهای گلخانه‌ای قرارداد منعقدشده است امیدواریم فارغ‌التحصیلان نیز بتوانند نسبت به آن تعهدی که مشخص‌شده است عمل کنند.

راه‌اندازی گلخانه دیناروند تا پایان سال 95

بازوند اظهار داشت: تعطیلی بیش از 15 سال گلخانه دینارند دیگر جایز نیست مصمم هستیم تا به هر شکل ممکن این  گلخانه تا پایان سال 95 راه‌اندازی شود.

وی به لزوم تسریع در راه‌اندازی این گلخانه تأکید کرد و افزود: این گلخانه چندین سال که معطل‌مانده و معطلی چندساله ان مایه آبروریزی شده است.

استاندار لرستان بابیان اینکه بانک کشاورزی باید هرچه سریع‌تر باید نسبت به راه‌اندازی این گلخانه اقدام کند، عنوان کرد:  تاکنون چندین سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی این گلخانه معرفی کردیم که یکی از این سرمایه‌گذارها  شرکت «یک و یک» بود که بانک کشاورزی با آن موافقت نکرد و گفت  این گلخانه را به کمتر از 23 میلیارد تومان واگذار نمی‌کند.

وی بیان کرد: بانک کشاورزی یک سال پیش فرصت سرمایه‌گذاری شرکت «یک و یک»  را از دست داد  و اکنون به دنبال واگذاری گلخانه دینارند به شرکتی دیگر باقیمت 10 میلیارد است.

بازوند  با تأکید بر اینکه  مسئله گلخانه دیناروند باید در سال اقتصاد مقاومتی به اتمام برسد، گفت: همکاری بانک کشاورزی در این رابطه پررنگ نیست.

وی اظهار داشت: واقعاً جای تأسف دارد که ما در استان پس از گذشت 13 سال نمی‌توانیم یک گلخانه را راه‌اندازی کنیم درحالی‌که یک شرکت هلندی هم‌اکنون مشغول احداث یک گلخانه مدرن است و کمتر از یک سال آن را به بهره‌برداری می‌رساند.

آغاز عملیات اجرایی گلخانه دیناروند در سال 82

مهرداد غضنفری معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان نیز بابیان اینکه  گلخانه دیناروند خرم‌آباد از سال 82 شروع به کارکرده است، افزود: تاکنون سه میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای تأمین زیرساخت‌های این گلخانه هزینه شده است و حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی مجموع اعتبارات هزینه شده برای راه‌اندازی گلخانه دیناروند را پنج میلیارد تومان برشمرد و عنوان کرد: امسال یک میلیارد تومان برای این گلخانه در نظر گرفته‌شده است.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این جلسه بیان کرد: از ابتدای کار پروژه گلخانه دیناروند با 55 نفر از فارغ‌التحصیلان شروع شد که 27 نفر آن‌ها کار پیداکرده و رفته‌اند.

وی تصریح کرد: از 28 نفر باقی‌مانده فارغ‌التحصیلان 18 نفر توانستند وثایق را تأمین کنند که هم اکنون گلخانه آن‌ها جانمایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: هم اکنون فقط پلاستیک کشی گلخانه‌ها دیناورند باقی مانده که پیمانکار مکلف شده آن را انجام دهد.

 

تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات