آغاز عملیات احداث چندین واحد تولیدی بزرگ در لرستان نویدبخش ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر‌مستقیم در استان است که بی‌شک با تکمیل و بهره‌برداری از آنها اقتصاد استان تحول خوبی را شاهد خواهد بود...

آغاز عملیات احداث چندین واحد تولیدی بزرگ در لرستان نویدبخش ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر‌مستقیم در استان است که بی‌شک با تکمیل و بهره‌برداری از آنها اقتصاد استان تحول خوبی را شاهد خواهد بود. از جمله این واحدهای تولیدی کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد است که در سال گذشته با وجود تمامی کش‌و قوس‌های مختلف کلنگ احداث آن با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و جمع کثیری از مسئولان و نمایندگان استان در شهرک صنعتی شماره 3 این شهر به زمین زده شد.
پس از وقفه‌ای که از زمان آغاز عملیات اجرایی این طرح ایجاد شد با حضور مشاوران چینی نقشه و سایر مقدمات مورد نیاز این طرح از سوی سرمایه‌گذاران تهیه شد. پس از آن بر اساس وعده‌های مسئولان قرار بود تا عملیات اجرایی احداث کارخانه بزرگ لاستیک‌سازی در شهریورماه امسال آغاز شود که این وعده هم محقق نشد. پس از تاخیر چند ماهه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد آغاز غیررسمی عملیات اجرایی این واحد بزرگ تولیدی در استان هستیم.
سرمایه‌گذاران بر این عقیده‌اند بخش عمده‌ای از مشکلات برای ایجاد این واحد صنعتی برطرف شده و با توافقات صورت گرفته عملیات عظیم خاکبرداری این مجموعه ظرف مدت 8 ماه انجام خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته فاز نخست کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد قرار است در دهه فجر سال 97 به بهره‌برداری برسد که در این فاز تولید 50 هزار تن لاستیک سبک با سرمایه گذاری حدود 1050 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 1200 نفر به صورت مستقیم را شاهد خواهیم بود.به اعتقاد سرمایه‌گذاران طرح با تکمیل این کارخانه مدرن علاوه بر اینکه تحولی عظیم در حوزه صنعت استان رخ می‌دهد، زمینه برای ایجاد صنایع کوچک و متوسط پایین دست این واحد بزرگ تولیدی و مادر نیز مهیا خواهد شد. از سوی دیگر عنوان می‌شود که عملیات اجرایی این کارخانه از شروع تا پایان ساخت به طور حتم با استفاده از ظرفیت نیروهای بومی استان انجام خواهد شد.
به هر حال باید به این نکته توجه کرد که ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ کار چندان ساده‌ای نبوده و بی‌شک در مسیر احداث آن‌ها موانعی وجود خواهد داشت، اما بایستی با درایت و حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شرایط برای تکمیل آن‌ها مهیا شود.

عملیات خاکبرداری 8 ماه زمان می‌برد
نماینده شرکت لاستیک‌سازی لرستان اظهار می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط مدیران این کارخانه، پیمانکار پروژه در شهریور ماه امسال مشخص شد و با در نظر گرفتن نظرات مشاوران داخلی و خارجی این کارخانه، پیمانکار در حال انجام اقدامات اولیه است.
«محمد نادری» می‌افزاید: اقدامات اولیه همچون نقشه‌برداری و احداث تاسیسات در حال انجام بوده و به دنبال مهیا کردن شرایط برای آغاز عملیات خاکبرداری این مجموعه هستیم.
وی عنوان می‌کند: با توجه به بیش از یک میلیون متر مکعب خاک مازاد موجود برای مسطح‌کردن اراضی این مجموعه به محلی مناسب برای دپوی خاک نیاز است. تاکنون پیگیری‌ها و تلاش‌های زیادی برای جانمایی محل دپوی خاک صورت گرفته و با دستگاه‌های مختلف نیز رایزنی‌های زیادی شده است. امیدواریم در روزهای آینده با بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری محلی مناسب برای انتقال خاک اضافی این مجموعه پیدا کنیم.
نادری با اشاره به حجم بسیار زیاد خاک مازاد در اراضی کارخانه، مدت زمان خاکبرداری را 8 ماه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: عملیات خاکبرداری زمانبر بوده و در نظر داریم در موعد مقرر این اقدامات را انجام دهیم، البته همزمان با انجام عملیات خاکبرداری، سایر فعالیت‌ها همچون دیوارکشی و احداث ساختمان‌های اولیه نیز در دستور کار قرار دارد.وی در ادامه با اشاره به احداث کارخانه در 2 فاز، می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در 2 فاز احداث خواهد شد که فاز اول این مجموعه شامل تولید 50 هزار تن لاستیک خودروهای سبک در سال خواهد بود و احداث فاز دوم این مجموعه نیز با ظرفیت 50 هزار تن لاستیک سنگین در مراحل بعدی برنامه‌های سرمایه‌گذاران قرار دارد.
 
برطرف شدن موانع کارخانه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته، اکنون شاهد آغاز عملیات اجرایی کارخانه لاستیک‌سازی لرستان هستیم.
«محمدرضا صفی خانی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر پیمانکار پروژه انتخاب شده و در حال انجام اقدامات اولیه مورد نیاز همچون نقشه‌برداری است.
عملیات خاکبرداری پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته و شاهد شروع این بخش از طرح نیز هستیم.
وی عنوان می‌کند: کارشناسانی از کشور چین مشاوره کارخانه لاستیک‌سازی را بر عهده داشته و ماشین‌آلات مورد نیاز طرح نیز از کشورهای پیشرفته اروپایی تامین خواهد شد. همچنین تلاش‌های زیادی برای تامین زیرساخت‌های این کارخانه صورت گرفته و امیدواریم به مرور زمان شاهد تامین تمامی امکانات مورد نیاز این طرح بزرگ باشیم.
 
سرمایه‌گذاری هزار و 50 میلیارد تومانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه با اشاره به اهمیت احداث کارخانه لاستیک‌سازی، می‌گوید: برای احداث این مجموعه سرمایه‌گذاری 1050 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است که از این میزان حدود 200 میلیون یورو به صورت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز بیش از 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این طرح عظیم انجام خواهند داد.
وی عنوان می‌کند: با تکمیل فاز نخست این مجموعه شاهد ایجاد 1200 فرصت شغلی برای مردم استان خواهیم بود و پیش‌بینی شده فاز ابتدایی این طرح بزرگ در سال 97 به بهره‌برداری برسد.این مسئول اظهار می‌کند: به هر حال اگر خواهان توسعه صنعتی و اقتصادی در استان هستیم باید شرایط را برای ایجاد کارخانه‌های مادر و صنایع بزرگ همچون لاستیک‌سازی در استان مهیا کنیم. در حال حاضر چندین طرح بزرگ صنعتی و اقتصادی در لرستان در دست احداث است که به طور حتم در سال‌های آینده با بهره‌برداری از آن‌ها شاهد افزایش ارزش‌افزوده بخش صنعت در لرستان خواهیم بود.

    استفاده از ظرفیت نیرو‌های بومی
نماینده شرکت لاستیک‌سازی لرستان با اشاره به اهمیت احداث این کارخانه بزرگ در استان، می‌گوید: کارخانه لاستیک‌سازی، به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی در استان خواهد بود. در نظر داریم با توجه به خرید ماشین‌آلات و استفاده از فناوری روز دنیا، این کارخانه را به یکی از به‌روزترین واحدهای تولید لاستیک در کشور تبدیل کنیم.
«محمد نادری» می‌افزاید: احداث کارخانه لاستیک‌سازی نقش مهمی در توسعه استان داشته و علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه را برای استقرار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط وابسته به این صنعت در استان مهیا می‌کند.وی تاکید می‌کند: در نظر داریم که در تمامی مراحل احداث کارخانه اولویت به کارگیری نیروی بومی باشد تا این کارخانه نقش خود را در اقتصاد استان ایفا کند.
این مسئول عنوان می‌کند: برای انجام عملیات خاکبرداری حداقل به بیش از 50 دستگاه ماشین‌آلات سنگین نیازمندیم که به طور حتم از ظرفیت نیروهای بومی استان در این راستا استفاده خواهیم کرد.
وی می‌افزاید: مسئولان و مدیریت ارشد استان برای ایجاد کارخانه لاستیک‌سازی تلاش‌های زیادی انجام داده و از تمام ظرفیت خود برای رفع موانع پیش‌رو استفاده می‌کنند که این اقدامات نقش مهمی در شکل‌گیری این مجموعه خواهند داشت.
 
انتهای پیام/
 
منبع: همشهری
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات