گفتگوی لرستان خبر با محمد برامکی؛

محمد برامکی متولد 1358 شهرستان الیگودرز است که حدود 29 سال است که به مداحی اهل بیت(ع) می‌پردازد و علاوه بر آن در سایر فعالیت‌های فرهنگی مشغول است و هم اکنون مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان است. با ایشان در مورد مداحی و بخش‌های مختلف آن با وی به گفتگو نشستیم.

به گزارش لرستان خبر، محمد برامکی متولد 1358 شهرستان الیگودرز است که حدود 29 سال است که به مداحی اهل بیت(ع) می‌پردازد و علاوه بر آن در سایر فعالیت‌های فرهنگی مشغول است و هم اکنون مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان است. با ایشان در مورد مداحی و بخش‌های مختلف آن با وی به گفتگو نشستیم.

 

 

اولین بار که به صورت رسمی در مراسمی به مداحی پرداختید را به یاد دارید؟

 

اولین بار ایام محرم سال 1364 که سل‌های دفاع مقدس بود و حدود 6 سال داشتم در مسجد احمد توکلی الیگودرز مداحی کردم و اولین نوحه‌ای که خواندم نوحه حضرت حر بود که از کتاب نوحه‌های انقلابی حاج صادق آهنگران خواندم و در دوران دانش‌آموزی هم وقتی شهیدی می‌آوردند برای تشییع شهدا می‌رفتم و گاهی اوقات مداحی می‌کردم.

 

 

 

مداحی روی زندگی شخصی شما چه تاثیری داشته است؟

 

مداحی به زندگی جهت می‌دهد. در سال‌های نه چندان دور ارزش مداحی چندان در کشورمان مشخص نبود تا اینکه حضرت آقا در سلسله جلساتی که خصوصا در ولادت حضرت زهرا(س) با مداحان داشتند نقش مداحی را تشریح کردند و اینکه مداح می‌تواند یک شهر را متحول کند و این نقش را ما در دوران دفاع مقدس به صورت ویژه دیدیم که این نیاز است با هدف همراه باشد و اگر این هدف تنها خواندن باشد که این ثواب دارد ولی عمق ندارد و نمی تواند تاثیر اعلی داشته باشد ولی اگر هدف و بصیرت پشت آن باشد می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

         

 

 

به نظر شما در بخش‌های مختلف از مداحی کدام یک مهم‌تر است؟

 

 

به نظرم برای یک مداح اولین اصل ولایت مدار بودن است و مداح ولایت مدار اخلاص، شعر خوب، کار عمیق و ارزشی را دارد و مداحی که از مسیر ولایت ائمه(ع) و ولایت فقیه نگذرد مداح نیست.

 

 

بنده در مداحی بیشتر روی روضه تاکید دارم که حضرت امام خمینی(ره) هم در صحیفه نور تاکید دارد که از روضه دست برندارید که ما با روضه زنده‌ایم ویکی از عوامل پیروزی ما بر طاغوت و استکبار اشک بر امام حسین(ع) است که نتیجه روضه است.

 

 

مداحی که روضه‌خوان نباشد نمی‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر مستمع داشته باشد. همه‌ی ما این اعتقاد را داریم که روضه سیدالشهدا(ع) به صورتی است که حتی اگر 10بار در روز شنیده شود تاثیر را دارد و از آن زده نمی‌شوید. ولی اگر یک سبک مداحی را در روز دو یا چند بار بشنوید به نوعی آن تازگی اولیه را نخواهد داشت در حالی که روضه صدها سال است که خوانده می‌شود وبه عنوان مثال هر ساله روضه حضرت عباس(ع) خوانده می‌شود و چیزی هم به آن اضافه نمی‌شود و یک ماجراست ولی در قالب‌های مختلف گفته می‌شود اما خسته کننده نیست و هر بار حال و هوای خود را دارد اما در سبک‌های مداحی اگر چند بار یک سبک را بخوانید بار سوم دیگر آن کشش را ندارد.

 

 

الگوی خاصی در مداحی دارید ؟

 

بهترین الگو امام راحل است که راه را نشان داد و رهبر معظم انقلاب و توصیه های ایشان به مداحان و شعرا الگو و دریچه ای برای مداحان است و از بین مداحان بنده حاج منصور را بسیار موثر می بینم و علت اینکه ایشان و برخی از شاگردانشان که چهره و شناخته شده‌اند به علت عمق ولایی بودنشان است ولی ما مداحانی داریم که یک سال اوج دارند ولی پس از یک سال مشخص نیست کجایند. و نکته این است که مداحانی که استراتژی و هدف ندارند حتما در دام شیاطین می‌افتند ودر دام تشیع انگلیسی خواهند افتاد. ولایت مداری و مداحی از هم جدا نیستند. حضرت آقا روی سنتی بودن مداحی تاکید ویژه دارد چون ماندگارتر است به عنوان مثال شعر «برمشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا» سال‌هاست که به شکل‌های مختلف خوانده می‌شود و همیشه تاثیر خود را دارد سبک سنتی سبک خالص است که دلنشین هم است ولی برخی سبک‌های جدید تنها جوان را با شور بار می‌آورد و گویا فقط می‌خواهند نیرو را تخلیه کنند و این سبک‌ها با اصل ماجرا که شعور است بیگانه‌اند ولی سبک‌های خوب وحتی شعر خوب مانند ترجیع‌ بندهای محتشم تاثیر خود را دارد و حتی نیاز به سبک و شور خواندن هم ندارد.

 

 

آیا هیئت باید سیاسی باشد؟

 

هیئت و مداح باید از مسیر ولایت فقیه بگذرد و این مسیر است که به هیئت و مداح بصیرت می‌دهد وگر نه مانند دوران مشروطیت می‌شود که در تبریز حدود 100نفر از روس‌ها می‌خواستند یکی از روحانیون را اعدام کنند در حالی که عده‌ای قمه به دست آنجا بودند و جلوی چشم این قمه‌زنها عالم را اعدام کردند.

 

 

قبول داریم هیئت جای سیاسی بازی نیست و به عنوان مثال نباید هیئت را جای میتینگ انتخاباتی کنند واین نباید باشد ولی هیئتی که کار سیاسی نکند هیئت نیست و هیئت باید بصیرت بخش باشد و حتی به جامعه شاخص بدهد ولی سیاسی بازی خیلی به هیئت ضربه می‌زند.

 

محمد برامکی

 

 

 

تاثیر منبر و سخنران در هیئت چیست؟

 

 

اگر یک روحانی متعهد، بسیجی و با بصیرت راس یک هیئت باشد هیچ موقع به بیراهه نمی‌رود و ما این را در هیئت محبین الیگودرز دیدیم و حجت‌الاسلام علی سرلک وقتی وارد هیئت ما شد نوع نگاه هیئت را عوض کرد و برای نمونه هیئت ما 60 طلبه تحویل جامعه اسلامی داد که اغلب طلبه‌هایی بسیجی، تحلیل‌گر و صاحب نظر هستند و دانشجویان زیاد و موجهی تحویل جامعه داد که این از برکات این روحانی عالم بود و هیئات باید بگردند و روحانی موفق پیدا کنند و التماس کنند که بیاید و در هیئت فعالیت کند.

 

 

دشمن روی منبر حساس است و می‌خواهد هیئتی‌ها را از معارف دور کند و مداح باید قلب جوان را آماده شنیدن معارف کند و هیئت باید حتماً منبر را تقویت کند.

 

 

این که علیه منبر، هیئت، بسیج و... دشمن کار می‌کند یعنی اینها مهم است که استکبار جهانی زور خود را روی این مقوله‌ها گذاشته است و این برای ما مسئولیت و رسالت ایجاد می‌کند که ما باید روی حق تاکید کنیم و خدا هم کمک خواهد کرد که تاکنون هم کمک کرده است و می‌بینیم از میان تمام مسلمانان، شیعیان در لبنان، عراق و ایران استکبار جهانی را به زانو در آورده‌اند و قدرت پوشالی اسرائیل را جوانان لبنانی چنین مستاصل نموده‌اند.

 

 

اولین چیزی که بعد از شنیدن کلمات زیر به ذهن‌تان می‌آید بیان کنید؟

 

منبر: سکوی پرتاب شیعه

سیاست: اگر با دیانت باشد خوب است.

فاطمیه: عرصه ولایت مداری

سید علی خامنه ای: امام المسلمین

فتنه: امتحان بزرگ

بچه هیئتی: سرباز ولایت

میکرو فن: وسیله ای برای خدمت به اهل بیت(ع)

شهید: برگزیده خدا

 

 

یک بیت شعر که خیلی دوست دارید؟

 

دولت و جاه و جلال این جهان مال خودش

از مقامات جهان، مرثیه خوان ما را بس

 

تنظیم: ذبیح ا... نامدارزاده

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمدجواد خدابخشی

    از خداوند منان متشکریم که در هیاتی رشد می کنیم که رهرو ولایت و امام خامنه ایست و با روضه ی حاج محمد آقا شخصیتی بصیر و انقلابی چشمانمان تر میشود

نظرات