لرستان خبر گزارش می دهد

3 کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان در لرستان برای آشنایی بیشتر معرفی می شوند.

به گزارش لرستان خبر، در حالیکه تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان لرستان آغاز شده که سه کاندیدا به نام های آیت الله شاهرخی، آیت الله مبلغی و آیت الله نیازی 3 نامزد این انتخابات در استان هستند.

برای آشنایی بیشتر به معرفی این سه کاندیدا می پردازیم.

آیت‌الله سید محمد‌نقی شاهرخی

 آیت‌الله سید محمد‌نقی شاهرخی فرزند سید علی‌نقی از سادات لرستان است؛ وی قرآن و دروس ابتدایی و ریاضیات متداول آن زمان را نزد پدر خویش فرا گرفته و در سال ۱۳۲۷ شمسی به حوزه علمیه بروجود وارد شدند و دروس مقدماتی را نزد علمایی همچون مرحوم میرزا لطف‌الله و فیضیان و جواهری خواندند.

آیت‌الله شاهرخی سال ۱۳۲۹ به قم هجرت کرده و دروس سطح را در محضر حضرات آیات مرعشی‌نجفی، شهید صدوقی‌یزدی، فکوری، حائری، مجاهدی و سلطانی‌طباطبایی فرا گرفتند.

دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و گلپایگانی تلمذ نمودند. همچنین ایشان اسفار و شفا را نزد علامه طبابایی خواندند.

jt6y_dsc05793

وی تاییدیه اجتهادشان را سال ۱۳۴۰ از حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری دریافت نمودند.

تدریس

وی در زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، رسائل، مکاسب و کفایه اسفار و شفا را تدریس می‌نموند.

سالهای اخیر نیز کلاس‌های ادبیات، اخلاق، منطق، فلسفه، خارج اصول و فقه را برای طلاب خارجی برگزار می‌نمایند.

سوابق مبارزاتی

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام راحل(ره) در سال ۴۲ به همراه فضلاء و مدرسین حوزه علمیه قم وارد صحنه مبارزات مردم علیه رژیم استبداد شدند و در طول این مبارزات بارها تحت تعقیب قرار گرفتند.

آیت الله شاهرخی سه بار به زندان افتادند که آخرین مرحله در هجدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ شمسی پس از سخنرانی در مسجد ارک تهران بود که راهی زندان مخوف کمیته شدند و در آن‌جا با شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله روحانی، آیت‌الله دستغیب، علامه یحیی نوری و واعظ شهیر مرحوم فلسفی همراه بودند.

 

5

برخی مسئولیت‌ها پس از انقلاب

آیت‌الله شاهرخی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های مختلفی در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند از جمله:

امام جمعه خرم‌آباد

نماینده خرم‌آباد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی

نماینده تام‌الاختیار حضرت امام در بروجرد و بروجن

نماینده لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری

نماینده مقام معظم رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا (تایلند، میانمار، بنگلادش، سریلانکا، هند)

عضو مجمع جهانی اهل البیت(ع)

عضو مجمع تقریب مذاهب

ایشان بیش از ۲۵ سال است که در راه معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت پایگاه تشیع و اهل بیت(ع) و وحدت اسلامی در جنوب شرق آسیا فعالیت می‌کنند.

آثار

برخی آثار آیت‌الله سید محمد‌نقی شاهرخی خرم‌آبادی:

     *خاطرات آیت‌الله سید محمد‌نقی شاهرخی خرم‌آبادی – انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

*    صلوات الجماعه– انتشارات نصایح

*    نماز مسافر– انتشارات نصایح

*    سلسله دروسی از خارج اصول– موسسه بین‌المللی اهداف القرآن

*    عدم تحریف قرآن – موسسه بین‌المللی اهداف القرآن

آیت الله احمد مبلغی

آیت الله احمد مبلغی در سال ۱۳۳۸در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود؛ وی در جوانی به حوزه علمیه رفت و دروس مقدماتی و سطح را نزد اساتیدی همچون آیات اشتهاردی، ستوده، پایانی و اعتمادی به انجام رسانید و در مقطع تخصصی دروس خارج از اساتید هم چون حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی و مرحوم میرزا جواد تبریزی بهره برد.

در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی آیت الله مبلغی نیز در کنار حضور در حلقه‌های درس و کلاس‌های تحصیل، بنا بر وظیفه، به مبارزه با حکومت ستم شاهی روی آورد. زندانی شدن در دو مرحله توسط حکومت از جمله عواقب این مبارزات بود و در دوران دفاع مقدس نیز حضور داشت

حدود ده سال تدریس در مراکز مهم دانشگاهی در استان‌های مرکزی، تهران و کرمان از جمله فعالیت های دانشگاهی وی است.

moballghi

مسئولیت ها

*تدریس درس خارج فقه و اصول

*رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

*مسؤولیت پژوهشکده فقه و حقوق

*مدیریت مرکز تحقیقات مجمع تقریب

*مدیریت گروه فقه مقارن مدرسه تخصصی فقه و اصول

*حضور در بیش از بیست همایش علمی داخل و خارج کشور

*عضویت در هیئت تحریریه سه مجله تخصصی فقهی تالیف بیش از هفتاد مقاله عملی- پژوهشی

 

1723146

برخی از تالیفات

– تالیف دایره المعارفی در زمینه یکی از منابع فقه شیعه (با عنوان عربی موسوعه ‌الاجماع فی الفقه الامامی) که به بیش از ده جلد بالغ خواهد شد و تا به حال یک جلد از آن به چاپ رسیده است.

آیت الله هاشم نیازی

آیت الله هاشم نیازی خرم آبادی معروف به شیخ حسین نیازی در خانواده ای  مذهبی معروف به تقوی و ولایت اهل بیت «علیهم السلام» در سال 1325 به دنیا آمد. بعد از گذراندن دوران ابتدائی با قبولی نفر اول در امتحانات نهائی به خاطر علاقه شدید به علوم دینی در سال 1340 به طور رسمی وارد حوزه علمیه «کمالیه خرم آباد» شد.

وی آنچنان علاقه ای به علوم دینی داشت که به صورت غیر رسمی هر روز بعد از ظهرها از کلاس چهارم درسهای حوزه را شروع کرده بود.

image619702

وی مهر ماه 1342 برای گذراندن تتمه شرح لمعه و سطوح عالیه مشرف به قم شد. به لحاظ جدیت و استمرار درس و بحث، در ایام تعطیلات تابستانی و ... موفق شد قبل از سال 45 در دروس خارج شرکت نماید و برای اولین سالهای راه اندازی امتحانات کتبی و شفاهی جایزه ویژه را از مرحوم «آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله علیه» دریافت کند و از سال 44 و 45 دروس خارج فقه و اصول را به طور مستمر تا سال 1357 به صورت مستقیم و مستمّر در دستور کار قرار داد.

در طول این مدّت از دروس آیات عظام: «سلطانی»، «محقق داماد»، «میرزا هاشم آملی»، «حاج شیخ مرتضی حائری»، «آقای منتظری»، «مشکینی»، «وحید خراسانی»، «حاج شیخ جواد تبریزی»، «سید کاظم حائری»، «شبیری زنجانی» و «آقا محمّد شاه آبادی» استفاده کرد و بیشرین استفاده درسی در درجه اول از مرحوم «میرزا هاشم آملی» بود که از سال تقریبا 45 تا حدود اواخر سالهای قبل از انقلاب ادامه داشت و یک دور اصول و فقه عبادی و معاملی از محضر پر فیض ایشان فرا گرفت.

image533079

آیت الله «میرزا هاشم آملی» در سال 1352 اجتهاد آیت الله هاشم نیازی خرم آبادی  را شفاها تایید و تصدیق نمود و در سال 54 مرتبه بالاتر اجتهاد را تصدیق کردند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمدی

    با توجه به جمیع جهات علی الخصوص شرایط سنی مبلغی و نیازی بهترین انتخاب هستند

نظرات