مولانای دیار فزانگان دار فانی را وداع کرد

آیت‌الله غلامرضا مولانا بروجردی از اساتید مجرب و بلامنازع حوزه و دانشگاه بود که عمر بابرکت خود را صرف مجاهدت در راه نشر ارزش‌های دینی و اسلامی کرد.

به گزارش لرستان خبر، سحرگاه بیست و هشتم اسفندماه سال 94 اسوه مجاهدت و تقوا آیت‌الله غلامرضا مولانا بروجردی در سن 88سالگی پس از تحمل یک دوره چندساله بیماری به‌دلیل کهولت سن و بیماری قلبی دارفانی را وداع گفت.

وی در سال 1306 شمسی، در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت در شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود و از شش‌سالگی خواندن، نوشتن و بخشی از مقدمات را نزد پدر فاضل خود «ملا علی اکبر مولانا» فراگرفت و پس‌ از آن دروس مقدماتی حوزه را در زادگاه خود و در محضر اساتید و بزرگانی همچون شیخ علی جواهری، شیخ جواد اسلامی و سید عبدالحسین خندانی فراگرفت.

دوران شاگردی در محضر آیات عظام

این عالم ربانی پس‌ از آن در محضر اساتید مسلمی همچون حجت‌الاسلام حاج سید اسماعیل گلپایگانی که در زمان آیت‌الله بروجردی مجتهد مسلم و حاکم شرع بود و  حجت‌الاسلام فیضی و حجت‌الاسلام حاج شیخ علی‌محمد خرم‌آبادی و مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد غروی زانوی ادب به زمین زد.

آیت‌الله مولانا پس از خوشه‌چینی از خرمن اساتیدی همچون حضرات آیات شیخ بهاءالدین نجفی، سید محسن بروجردی و میرزا لطف‌الله فقیهی دروس مقدماتی را به پایان رسانده و برای ادامه تحصیل راهی نجف اشرف شد.

وی در نجف از محضر آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، حاج شیخ علی‌محمد نجفی بروجردی از شاگردان آیت‌الله نائینی دروس خارج فقه و اصول را فراگرفت و پس از 18 سال اقامت در این شهر، به ایران بازگشت و در قم به ادامه تحصیل پرداخت.

آیت‌الله مولانا در قم از محضر اساتید ارزشمندی همچون حضرات آیات سید محمدرضا گلپایگانی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی و آیت‌الله وحید خراسانی و حاج سید علی بهبهانی رامهرمزی تلمذ آداب اسلامی کرده و در کنار آن از فعالیت‌های فرهنگی همچون تدریس و تألیف غافل نبوده و در این رهگذر شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

آیت‌الله مولانا برترین مبلغ استان لرستان

این عالم ربانی دارای اجازه روایی از مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی و اجازات متعدد از مراجع عالی‌قدر شیعه همچون آیات عظام میلانی، شاهرودی، گلپایگانی و مرعشی بود که این امر سبب شد نام وی به‌‌عنوان برترین مبلغ استان لرستان در سال ٨٤ از سوی حوزه علمیه قم برگزیده شود.

جمع‌آوری و تألیف آثار ارزشمند فقهی و اسلامی و نیز تبلیغ مبانی اسلامی و فقه جعفری این عالم مجاهد را راغب سفر به کشورهای دیگر همچون چین و کویت کرده که نتیجه آن تحقیق و جمع‌آوری مدارک و منابع ارزشمند مذهبی کتاب گران‌سنگ «عبقات الانوار» مرحوم علامه میر حامد حسین هندی که بالغ بر صد جلد کتاب بود در کشور هندوستان شد که پس‌ از این سفر پربار ده جلد از این اثر ارزشمند در سایه سال‌ها مجاهدت و تحقیقات وی در ایران به چاپ رسیده است.

تألیف بیش از 50 اثر ارزشمند

سفر به کشورهای اسلامی نظیر مصر و لبنان برای تحقیق و چاپ کتاب صراط المستقیم در تفسیر قرآن کریم و کتاب ارزشمند «الخاتم لوصی الخاتم» در نتیجه سال‌ها تحقیقات گسترده ایشان منجر به انتشار این آثار ارزشمند در بیروت و تهران شد که بارها به تجدید چاپ رسد.

آثار متعدد و متنوع این عالم ربانی منحصر به حوزه‌های مختلف علمی، دینی، فقهی و مذهبی نشده و وی را به تدوین کتب ارزشمندی در خصوص بروجرد شناسی ترغیب کرده که این آثار امروزه به‌‌عنوان یکی از منابع معتبر تحقیقی برای  پژوهشگران به شمار می‌رود.

از مهم‌ترین آثار منتشرشده این عالم ربانی می‌توان به «الخاتم لوصی الخاتم» به‌زبان عربی، درس‌هایی از توحید، تحقیق درباره «حلیة الابرار»، نوشته سیدهاشم بحرانی در شش جلد، تحقیق و تخریج کتاب شریف عبقات الانوار میر حامد حسین هندی کنهوی، تحقیق کتاب «حاشیه کفایة الاصول» آیت‌الله بروجردی در دو جلد،  تحقیق کتاب «صراط المستقیم» تألیف سیدحسین بروجردی دوره پنج‌جلدی، «تاریخ بروجرد» جلد اول مشتمل بر جغرافیا، حکام و حوادث، «تاریخ بروجرد» جلد دوم مشتمل بر دانشمندان بروجرد، کشکول، ترجمه منظوم «چهل حدیث از امام جواد(ع)» و ده‌ها اثر دیگر آماده انتشار که در زمان حیات وی به زیور طبع آراسته شده است.

مبارزات سیاسی آیت‌الله مولانا

در جریان مبارزات سیاسی آیت الله مولانا در دوران طاغوت چند روز پس از سخنرانی ماندگارشان در مدرسه مرحوم آیت‌الله کمالوند به‌جرم حمایت از امام خمینی(ره) دستگیر و به سقز تبعید شد.

وی در طول اقامت خود در کویت بارها از سوی رژیم ستم‌شاهی مورد تهدید و ارعاب به‌دلیل دیدار با امام خمینی(ره) و سخنرانی در مدرسه ایرانیان و سفارت ایران در این کشور قرار گرفت که همین امر منجر به اخراج این مبارز شجاع انقلابی از کشور کویت شد.

به‌دلیل جایگاه والا و ارزشمند مجاهدت‌های این عالم ربانی سال گذشته در شانزدهم اسفندماه مراسم تجلیل و تقدیری از سال‌ها مجاهدت‌های این عالم بزرگ با حضور این شخصیت علمی برجسته به‌همت شاگردان وی برگزار شد.

مراسم تشییع و تدفین این عالم ربانی صبح فردا رأس ساعت 9 از مقابل حوزه علمیه امام صادق(ع) تا گلزار شهدای شهرستان بروجرد با حضور مسئولان و امت خداجوی این شهرستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/*

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات