لرستان خبر گزارش می دهد

بناهای تاریخی بروجرد یکی پس از دیگری در سراریزی تخریب قرار گرفته و و این بناها که میراثی از گذشته هستند در حال فراموشی بوده و هر کدام در انتظار مرمت نشسته اند.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان بروجرد دارای بیش از 400 اثر تاریخی بسیار زیبا از زمان گذشته است که 169 اثر تاریخی تاریخی تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده و هر کدام در نوع معماری خود بی نظیر هستند.

پل های تاریخی، خانه ها، مساجد و دیگر بناهای تاریخی بروجرد سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی هستند که این آثار به جا مانده از دوران های گذشته توجه هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. سالهاست به دلیل کمبود اعتبارت بناهای تاریخی بیشتر از همیشه در معرض تخریب قرار دارند و انگار اول باید صبر کرد تا بنا کاملا تخریب شود و بعد از آن شاید فکری شود و اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

 بناهایی که هر کدام معرف فرهنگ ، هنر و سلیقه مردمان گذشته هستند و از زمان های قدیم تا کنون حفظ شده و ما نیز باید در حفظ آنها برای نسل های بعدی کوشا باشیم اما به دلیل نبود اعتبار ذره ذره بناهای تاریخی تخریب شده و شاید در سالهای بعد نمای زیبایی از این آثار دیده نشود. 

بارندگیهای اواخر فروردین در بروجرد علاوه بر ریزش رحمت الهی سبب آسیب چندین بنای تاریخی در بروجرد شد که زنگ خطر تخریب را برای حدود 30 بنا نواخت. حالا خطر نابودی و از این رفتن بیخ گوش تک تک بناهای تاریخی بروجرد قرار دارد که در صورت عدم مرمت و بازسازی این آثار تخریب می شوند.

 می توان گفت این بناهای ارزشمند بر اثر باران سیل آسا آسیب دیده و تهدید شده و در صورت عدم رسیدگی و مرمت تخریب می شوند. "حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: مرمت آثار تاریخی باید به صورت مستمر باشد تا بناهای تاریخی پابرجا باشند. 

وی اضافه کرد: وقتی بناهای تاریخی دچار آسیب می شوند باید سریع کار مرمت آنها انجام شود که در صورت عدم مرمت این آسیبها تشدید شده و به سایر قسمت های بنا آسیب می زند و بنای تاریخی در خطرتخریب قرار می گیرد. به گفته وی در حال حاضر30 بنای تاریخی بروجرد نیازمند مرمت هستند چرا که این بناها بر اثر بارشها دچار آسیب جدی شده اند.

 یارمحمدی اظهار داشت: مساجد، خانه های تاریخی و پل ها نیازمند مرمت هستند و در صورت تامین اعتبار به موقع مرمت بناها انجام می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهار داشت: حدود 22 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بناهای تاریخی آسیب دیده در بروجرد مرمت شوند. به گزارش بازتاب بروجرد بناهای تاریخی یادگار مردمان گذشته هستند و نباید نسبت به تخریب آنها بی تفاوت بود. 
منبع بازتاب بروجرد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سعید

    انشآالله وقتی پول نفت لعنتی تمام شد بالاجبار و از سر نان شب مردم و برای جذب توریست دست به مرمت و نگهداری آنها خواهیم پرداخت ..

    • بیرانوند

      بعد از تمام شدن پول نفتی مواظب باش عده ای واسه سیر کردن شکمشون گوشتت رو نخورن!

نظرات