گزارشی از وضعیت بیمارستانهای بروجرد؛

شهرستان بروجرد با جمعیت حدود 400 هزار نفر همچنان با کمبود فضای فیزیکی بیمارستانها روبرو است به طوری که برخی از بیماران در راهرو بیمارستان بستری شده و علاوه بر این مشکل، کمبود پزشک متخصص دردی مضاعف برای بیماران است.

به گزارش لرستان خبر، کمبود فضای فیزیکی و کمبود پزشک متخصص از مهمترین مشکلات بخش درمانی در شهرستان بروجرد است که سالهای سال از آن گفته شده اما این مشکل همچنان به قوت خود باقیست. بیمارستانهای امام(ره) و چمران بروجرد علاوه بر قدمت طولانی و فرسوده بودن ، با کمبود فضای فیزیکی روبرو هستند به طوری که برخی از بیماران در راهروی بیمارستانها بستری می شوند. 

وقتی تخت ها در بخش های بیمارستان پر باشد بیماران با مراجعه به بیمارستان و تشکیل پرونده باید منتظر ترخیص دیگر بیماران بمانند تا آنها در بخش بستری شوند و ممکن است چند روز در همین وضعیت در راهرو بستری باشند.

 این در حالیست که بیمارستان آیت اله بروجردی(ره) واقع در شهرک اندیشه با هدف رفع مشکلات کمبود فضای فیزیکی سال 86 کلنگ زنی شده و با گذشت 9 سال تا کنون حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. یکی دیگر از مشکلات بخش درمان در بروجرد کمبود پزشک متخصص در برخی از رشته هاست به طوری که با توجه به جمعیت 400 هزار نفری بروجرد تنها 2 پزشک ارتوپد، 3 متخصص چشم پزشکی و 2 جراح مغز و اعصاب وجود دارد. 

تعداد اندک پزشکان متخصص در بروجرد سبب شده تا ارائه خدمات به بیماران با سختی همراه باشد چرا که دو پزشک جوابگوی نیاز بیماران نیست و بیماران باید در صف انتظار پزشک باشند. 

برخی از بیماران بعد از مراجعه به بیمارستان و معاینه پزشک باید چند روز منتظر بمانند تا نوبت آنها برای عمل جراحی فرا رسد. به ازای هر 200 هزار نفر یک متخصص ارتوپد و به ازای هر 130 هزار نفر یک متخصص چشم پزشکی در بروجرد وجود دارد و اگر حادثه ای رخ دهد و یا تعداد بیماران بیشتر شود معلوم نیست وضعیت بیماران چه می شود. وقتی آمار پزشکان متخصص مدتی قبل با پزشکانی که هم اکنون فعالیت دارند مقایسه می شوند نشان از کاهش این پزشکان را دارد به طوری که پزشکانی هستند که مدتی در مطب ها و بیمارستانها حضور دارند و بعد از مدتی بروجرد را ترک می کنند. 

"محسن صیرفی" رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: کمبود پزشک بروجرد در رشته های تخصصی ارتوپد، چشم و مغز و اعصاب وجود دارد به طوری که در این سه رشته 7 منتخصص فعالیت دارند و این تعداد جوابگوی نیاز بیماران نیست. 

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود پزشک متخصص این مشکل اطلاع رسانی شده و قرار شده تا مهر ماه نیروهایی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شوند. به گفته وی با توجه به جمعیت شهرستان بروجرد نیاز است که در این سه رشته چندین نیروهای تخصصی دیگر مشغول به کار شوند.

 صیرفی اظهار داشت: البته یک پزشک فوق تخصص جراحی عروق به تازگی در بروجرد مشغول به کار شده که در هیچ یک از شهرهای غرب کشور پزشک  متخصص در این رشته وجود ندارد. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد تصریح کرد: کمبود پزشکان تخصصی و فوق تخصص در این شهر وجود دارد که امیدواریم این کمبود نیرو تا مهر امسال حل شود. با توجه به کمبود فضای فیزیکی می طلبد بیمارستان آیت اله بروجردی(ره) سریعتر ساخته و تکمیل و مشکلات کمبود پزشکان متخصص مرتفع گردد. 

 چند سالی است که مشکلات بخش حوزه درمان بروجرد گفته می شود اما انگار این حرف ها تکراری شده و سایه کمبود پزشک متخصص و فضای فیزیکی بیمارستان بر سر بیماران قرار دارد.
منبع: بارتاب بروجرد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات