لرستان خبر گزارش می دهد

شهرستان بروجرد ۲۳۸ آزاده تقدیم میهن اسلامی کرده که در اقدامی نمادین به یادبود و گرامیداشت ورود آزادگان در سال ۶۹ به میهن اسلامی این روز با حضور جمعی از آزادگان این شهرستان بازسازی شد.

به گزارش لرستان خبر، آدم‌های بزرگ را هرگز نمی‌توان در قفس حبس کرد و مگر کسی هست که بتواند زندانبان کسانی‌ باشد که برای دفاع از  ناموس وطن خود از همه‌چیزشان یعنی مال و مقام و خانواده که هیچ از جان شیرین هم می‌گذرند تا ثابت کنند سایه شوم نامردان هیچ‌گاه بر ناموسشان در کشور نخواهد افتاد.

ایستاده پای اراده‌ها

تلخی خاطرات چهاردیواری زندان و شکنجه دژخیم و نبود آب و غذا  برای روح بزرگ این آدم‌ها مفهومی ندارد چراکه در پرتو وصال روحشان هرگز به زنجیر اسارت خو نگرفته و لحظه‌ای پای اراده‌های آن‌ها در خدمت به میهن در سال‌های فراغ و جدایی سست نشد.

گاه می‌گویند از ارزش ثانیه‌ها و لحظه‌هایی که تک‌تک آن‌ها را فقط همین آدم‌ها در دوران اسارت به شوق بوسیدن دوباره خاک وطن سپری کرده‌اند و بهای رزمندگی و تلاش برای حفظ آب‌وخاک ایران را در دوری و فراغ از خانواده خود سال‌ها تحمل کردند و مگر می‌شود در قالب حرف‌ها و واژه‌ها به تفسیر این ایثار و ازخودگذشتگی نشست و از آن روزها این‌چنین ساده یادکرد.

آغوش باز وطن بر پرستوهای مهاجر

روزی که آغوش وطن در 26 مردادماه سال 69 دگربار بر این شریف مردان باز شد تا بتوانند در هوای سرزمین مادری آزادانه نفس بکشند بی‌شک روزی بود که کم از تولد دوباره آنان نداشت و ایران سربلند ما کم از این روزها به چشم خود ندیده است کشوری که مردمش دلیر باشند و شیفته آزادی میهن حتماً اسیر و آزاده‌اش هم هزاران نفر می‌شود اما چه چیز باشکوه‌تر از آنکه روزی عده‌ای از آزادگان با همان اقتدار و شهامتی که به اسارت رفته و نگاه‌هایی را نگران از بازگشت خود منتظر گذاشته بودند بر خاک وطن بوسه زنند و عزیزانشان را در آغوش کشند.

و این روزها حال و هوای 26 مرداد است، روزی که پای تعدی و تجاوز دشمن شکسته و به تاوآن‌همان تجاوز نابرابر بر اساس قطعنامه مصوب شورای امنیت مجبور می‌شود به بهای قانون‌شکنی خود به تمام خواسته‌های بر حق ایران تن دهد و اسرای ایرانی را به کشور تحویل دهد و این روز هرگز از حافظه تاریخی دلیرمردمان این سرزمین پاک نخواهد شد تا فریاد آزادگی مردان مرد خود در اسارتگاه‌های رژیم بعث عراق را سند آزادگی خود در دنیا دانسته و آن را بر فراز دست برای نظاره همگان قرار دهد و نسل امروز تشنه فراگیری این خاطراتی است که امروز هویت این کشور شده و بر فراز یادها و در تارک تاریخ سربلند ایران می‌درخشد.

خاطره‌ای که برای همیشه زنده می‌ماند

شامگاه روز گذشته به مناسبت بیست و ششمین سالروز ورود آزادگان به میهن عزیز اسلامی همایشی در شهرستان بروجرد برگزار شد و به یادواره‌ای برای آن روزهای عزت و سرافرازی ملت ایران تبدیل شد تا نسل جوان و جنگ‌ندیده امروز با قهرمانان واقعی باقی‌مانده از آن روزها آشنا شود و در سینه خود نقش سترگ آزادگی را ثبت و ضبط کند.

در اقدامی نمادین و به‌یادماندنی در این همایش اتوبوس حامل جمعی از آزادگان سرافراز این شهرستان که اینک گرد پیری و گذر زمان را می‌توان از چهره‌های آزاده آن‌ها به‌خوبی دید با همان نما و فضای ورود به کشور در سال 69 که آزادگان از پنجره‌های اتوبوس‌های قدیمی پرچم‌هایی را در دست حمل کرده و شعارهایی را در اشتیاق ورود به کشور سر می‌دادند، وارد این همایش شدند تا بار دیگر خاطره آن روزهای عزت و شرف ملت ایران را پیش چشم نسل جدید زنده کنند.

آزادگان سرافراز بروجردی پس‌ازاین اقدام نمادین و خاطره ساز با اجتماع در نقطه‌ای با خواندن سرودهای انقلابی و مذهبی آمادگی همیشگی خود در دفاع از کیان انقلاب اسلامی را در منظر دیدگان حضار فریاد زدند تا همگان بار دیگر بر این امر صحه بگذارند که این انقلاب به پشتوانگی این مردان مرد آزاده و سرافراز در دنیا باقی‌مانده و یکه‌تازی می‌کند.

9 سال اسارت و عزتمندی

در ادامه این همایش محمد نورائی یکی از آزادگان سرافراز آن روزها بابیان خاطراتی از دوران اسارت خود گفت: سال 61 از سپاه ناحیه بروجرد به جبهه اعزام شدم و در طی عملیاتی ظفرمندانه و سربلند به اسارت دشمن درآمده و 9 سال رنج اسارت در اردوگاه‌ها و زندان‌های مخوف رژیم بعث عراق را با سربلندی به پایان رسانده و در این روز به میهن بازگشتم.

وی که این روزها مرور خاطرات 9 ساله اسارتش بخشی از هویت وجود باارزشش شده است افزود: در آن سال‌ها بزرگ‌ترین آرزوی همه ما اسرا باوجود تحمل آن‌همه سختی جانکاه زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا بود و پس‌ازآنکه فضای مروت و رأفت نظام جمهوری اسلامی ایران با اسرای عراقی در دنیا پیچیده شده بود رژیم بعث عراق در اقدامی تبلیغاتی تلاش می‌کرد بر همه ناملایمات و شکنجه‌های اسرای ایرانی در اردوگاه‌های خود سرپوش گذاشته و اسرای ایرانی را در اقدامی مشابه برای زیارت کربلا آماده کند.

آزادگی در اوج اسارت

نورائی بیان کرد: همه ما تشنه زیارت حضرت آن‌هم پس از سال‌ها دوری و فراق بودیم اما این را نیز می‌دانستیم که این اقدام رژیم بعث عراق از سر رأفت و مهربانی با اسرای ایرانی نیست بلکه قصد آن‌ها از این اقدام استفاده ابزاری از اسرای ایرانی در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بود برای همین همه ما در اقدامی مشترک تصمیم به حصر زیارت گرفته و اعلام کردیم ما به زیارت نمی‌رویم مگر آنکه شروط ما را بپذیرید.

وی عنوان کرد: شروطی که ما برای آن‌ها در نظر گرفته بودیم عدم نصب شعارنوشته‌های تبلیغاتی بر روی اتوبوس‌های حامل اسرای ایرانی و نیز ممانعت از هرگونه فیلم‌برداری و عکاسی بود و آن‌ها که خود را در مقابل عزم ما ناتوان دیدند حاضر به امضای تعهدنامه شروط اسرای ایرانی شدند و پس از هفت سال انتظار و حبس در اردوگاه‌هایی که هیچ‌کسی در آنجا نبود به خارج از اردوگاه برای زیارت کربلا اعزام شدیم.

این آزاده سرافراز بروجردی خاطرنشان کرد: دو هزار نفر از اسرای ایرانی برای این سفر معنوی اعزام شدند و افسران عراقی نیز از ترس رسوایی خود هیچ‌گونه اقدام تبلیغاتی برای انعکاس این اتفاق مهم انجام ندادند و اسیر خواسته‌های رزمندگان ایران شدند و در کربلا نیز نتوانستند مانع عزاداری موج عاشقانی شوند که تا آن روز از این کار منع می‌شدند و امروز به دلیل حضور اسرای ایرانی حق عزاداری در حرم امام حسین(ع) را یافته بودند و خارج شدن کنترل اوضاع برای افسران عراقی در این روز بسیار سخت بود.

شهرستان بروجرد در دوران دفاع مقدس 238 آزاده تقدیم میهن اسلامی کرده است که پنج‌تن از آن‌ها در اردوگاه‌های عراق شهید شده و 22 تن از آن‌ها در طی سال‌های گذشته دعوت حق را لبیک گفته‌اند.

منبع: تسنیم-گزارش از الهام شاهدپور

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات