رهبری در فتنه 88 راه درست را به من نشان دادند؛

جعفر صدیق و خانم حسنی لتانگ» زوج اندونزیایی هستند که در سفر به استان لرستان با "لرستان خبر" گفت و گویی خواندنی و جذاب انجام دادند که در زیر آمده است

به گزارش لرستان خبر،  «جعفر صدیق و خانم حسنی لتانگ» زوج اندونزیایی هستند که در سفر به استان لرستان با "لرستان خبر" گفت و گو یی انجام دادند که در زیر امده است

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

جعفر صدیق: سلام عرض می کنم خدمت شما و ولادت امام باقر(ع) را تبریک می‌گویم بنده جعفر صدیق هستم از اندونزی، ۳۱ ساله ام و متولد سال 1363 در مدرسه حجتیه در رشته فقه و معارف تحصیل می‌کنم، تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی به پایان رساندم و برای آزمون ارشد آماده می شوم  و ایشان هم همسرم حسنی لتانگ است از اندونزی، ۲۴ ساله که 7 سال است در ایران است و در رشته فلسفه و کلام تحصیلات کارشناسی را به پایان برده است.

                                                                     شیعه شدن

- چگونه شیعه شدید؟

جعفر صدیق: ما مسلمان بودیم، قبل از شیعه شدن از طریق پدرم نماز خواندن به سبک شیعیان و بعضی چیزها را آموختم که به برکت انقلاب اسلامی ایران بود.

پدرم سنی بود و ما هم به تبع او سنی بودیم، زمانی که پدرم واژه انقلاب اسلامی را شنید، نسبت به آن کنجکاو شد و برایش سوال پیش آمد که چرا اسلامی، یعنی چرا یک انقلاب آن هم اسلامی و اینطور شد که شروع کرد به تحقیق درباره انقلاب اسلامی به مطالعه کتاب پرداخت.

ابتدا کتاب اسرار الصلاه اثر امام خمینی(ره) را مطالعه کردند و این کتاب مایه تعجب پدر من شد چرا که می بیند تمام آن چیزی که درباره نماز خواندن در سنت صوفی هست در این کتاب هست. بنابراین راجع به امام بیشتر مطالعه کرد و با فقه شیعه آشنا شد و بعد نماز صحیح را به مادرم یاد دادن. ما هم به تبعیت از پدر شیعه شدیم.

بعد از اون در ۱۴ سالگی به حوزه تقریب مذاهب اندونزی رفتم، این حوزه با وجود آنکه متعلق به اهل سنت بود اما اجازه می دادند هر مسلمانی با هر مذهبی در این حوزه تحصیل کند، فقط به این شرط که برای مذهب خودش استدلال داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره تشیع به کتابخانه حوزه تقریب مذاهب رفتم و تحقیق کردم و به اعتقاد ما بعد از پیامبر رسالت باید به شخصی مثل پیامبر برسد و با این استدلال مستحکم تر شیعه شدم. ۶ سال درس خواندم و بیشتر راجع به تشیع تحقیق کردم. بعد به خاطر اوضاع اقتصادی دیگر دانشگاه نرفتم و به مدت ۴ سال به پدرم که فروشگاه داشت کمک کردم.

                                                                 حجاب در اندونزی

خانم حسنی لتانگ: متاسفانه من دختری محجبه نبودم و مثل غربی ها رابطه آزادانه داشتیم، یعنی بچه ها آزاد هستند و ارتباط بین محرم و نامحرم عادی است، در واقع مسلمانان کشور من حجاب را در مدرسه و محل کار می پوشند و در مراودات روزمره این جور نبودند، می توان اینطور گفت که حجاب در کشور من تبدیل به یک یونیفرم شده.

من می دیدم که خیلی از نوجوانان و هم سن و سالان من این آزادی در پوشش به آنها آسیب زده و در ۱۶ سالگی به این نتیجه رسیدم که این آزادی برای من هم تبدیل به یک آزار و آسیب خواهد شد و من فکر کردم اگر خودم را خوب نکنم ممکن است روزی این اتفاق های بد برای من هم بیفته.

بعد از این برای حجاب دنبال الگو بودم، دوستی داشتم که محجبه بود و اخلاق و رفتار بسیار خوبی داشت، جذب ایشون شدم و گفتم مرا هم ببرید محل تحصیل تان. ایشون شیعه بود اما به من نگفت چون که سخت هست و در کشور ما اگر کسی بگوید شیعه شده، عکس العمل بد نشان می دهند، نمونه آزار و اذیت را هم دیده بودیم، کشته شدن و زخمی شدن، خلاصه; مرا برد مرکز شیعیان. اساتیدی به من معرفی کردند و درس دادند. ابتدا منطق و بعد اصول دین که مبحث امامت موجب شیعه شدن من شد.

در فرق مختلف اسلام میان توحید، نبوت و معاد تفاوتی نیست، اما بحث امامت در فقه اهل سنت نیست و همین بحث امامت هست که باعث شیعه شدن می شود.

در واقع خلیفه کسی است که جای پیامبر را می گیرد و باید ویژگی های پیامبر را داشته باشد، این فرد معصوم است و این قضیه باعث شد که دنبال معصوم گشتم. در کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری که معتبرترین کتب نزد اهل سنت هستند دیدم نوشته معصومین ۱۲ نفر هستند و همه از قریش. اما نمی دانستم خلفا جزء این ۱۲ نفر هستند یا نه؟

در کتاب دیگری اسم ۱۲ نفر معصوم پس از پیامبر را نوشته بود و به این ترتیب معتقد شدم که خلفا جزء این معصومین نیستند و شیعه شدم و معتقد به اینکه جانشین بلافصل حضرت رسول(ص)، حضرت علی(ع) است و احکام شیعه را یاد گرفتم.

                                                            ازدواچ و بچه دار شدن

چطور با هم آشنا شدید و چند سال هست که در ایران زندگی می کنید و چرا ایران را انتخاب کردید؟

جعفر صدیق: ما در ایران با هم آشنا شدیم. استاد حسن ابوعمر استاد من و همسرم بودند و ایشان را به من معرفی کردند، به من پیشنهاد دادند که اگر علاقه دارید در مورد ازدواج با هم صحبت کنید. ما صحبت کردیم و هر دو به این نتیجه رسیدیم که اگر بناست علمی را یاد بگیریم، با هم یاد بگیریم و موافقت کردیم که با هم زندگی مشترک را شروع کنیم.

۵ سال پیش در ایران عقد کردیم و با حضور دوستان حوزوی یک جشن عروسی گرفتیم و یک جشن عروسی هم در اندونزی، البته یک جشن خیلی ساده چون در اندونزی برای اینکه ازدواج مان در شناسنامه ام ثبت می شد، باید مراسم ازدواج می گرفتیم. الحمدلله در طول این مدت بچه دار هم شدیم، اسم پسرم یوسف احمد. متولد سال ۹۱ در قم و حدود دو سال و نیم سن داره.

هم من و هم همسرم در سال ۸۶، تیرماه به ایران آمدیم. یعنی من نسبت به فعالیتهای هیأت جذب طلاب که از طرف جامعه المصطفی در اندونزی فعالیت می کردند، مطلع شدم. در آزمون شرکت کردیم، از ما مصاحبه کردند و به توفیق الهی قبول شدیم و ۷ سال است که در ایران زندگی می کنیم و تحصیل علم حوزوی می کنیم.

                                           حجاب دلیل سفر به ایران

خانم حسنی لتانگ: در مورد اینکه چرا ایران را انتخاب کردیم، اگر بخواهم قصه بگویم، خیلی طولانی است از آزار و اذیت ها و... اما دلیل اول حفظ حجاب و حفظ اعتقاداتم بود. من یکسال قبل از ورود به ایران شیعه شدم و شرایط اندونزی برای حفظ حجاب خیلی سخت بود، دلیل بعد هم به خاطر اینکه در اندونزی کتاب و اساتید و سطح علمی پایین بود، آمدم به ایران.

زوج اندونزیایی

به نظرتون ایران در جهان اسلام و جهان تشیع از چه جایگاهی برخوردار است؟

جعفر صدیق: قطعا ایران در جهان اسلام، جایگاه اول را دارد چون الان ایران در مقابل دشمنان مخالفت خود را نشان می دهد و با آنها مقابله می کند، مثلا در مذاکرات. همچنین ایران در عین حال که با دشمن مقابله می کند به همسایه ها نیز کمک می کند و می شود گفت دارای سیاست دو بعدی دشمن شناسی و دوست شناسی است و از این منظر در جایگاه اول قرار می گیرد، همچنین کشوری فعال در عرصه های علم، فرهنگ و ورزش است.

                                                           حجاب در ایران و ولایت فقیه

حسنی لتانگ: در تکمیل صحبت های همسرم عرض می کنم کشور اسلامی زیاد هست اما به نظر من، ایران تنها کشور حقیقی اسلامی است.

شما در جهان کجا کشوری با حجاب سراغ دارید؟ اما در ایران این حجاب هست ولو اینکه بدحجابی وجود دارد و این حجاب برای من ارزشمند است.

از نظر جایگاه ایران در جهان تشیع، باید گفت ایران بزرگترین کشور شیعی جهان است و از این نظر با اندونزی تفاوت دارد.

نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران چیست و چه تهدیدهایی متوجه این نظام است؟

جعفر صدیق:  نقطه قوت جمهوری اسلامی ولایتمداری است و مردم ایران طبق طبق فرمان حضرت امام معتقد به پشتیبانی از ولایت فقیه هستند و اگر ولایت فقیه نبود، ایران اسلامی هم وجود نداشت و نکته جالب اینکه بنابر فرمایش امام خمینی ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است و دشمن می داند که اگر بخواهد به ایران ضربه بزند بایستی به ولایت ضربه بزند.

همچنین بعضی از مردمی که آنچنان باید نسبت به ولایت فقیه معتقد باشند، معتقد نیستند و سعی در سیاه نمایی چهره ایران دارند و بیان اینکه ولایت فقیه، یک مسئله اجباری است، در حالی که این چنین نیست و ولایت، یک هدیه الهی برای ایران بود که الحمدلله محقق شد و دشمن نمی تواند ضربه بزند.

تهاجم فرهنگی هم از تهدیدهای علیه نظام هست، همه دنیا دارند به سمت آزادی جنسی و جسمی که غربی ها مروج آن هستند پیش می روند که این هم نکته است که روحانیون باید توجه کنند که باید مردم و خصوصا جوانان را به سمت ولایت دعوت کنند با مهربانی و هر ابزار مناسب دیگری، چرا که جوان مورد تهاجم فرهنگی است.

خانم حسنی لتانگ: من و همسرم زیاد با هم تبادل نظر می کنیم، بنابراین حرفهای همسرم را تایید می کنم و تاکید می کنم ولایت فقیه، نقطه قوت ایران است و هیچ کشوری نخواهد توانست حجاب را در سطح یک کشور سراسری کند مگر بواسطه ولایت فقیه.

                                                        فتنه 88 و شناخت راه درست

ولایت برای من یک صراط مستقیم است، مثلا در انتخابات و فتنه ۸۸ من که شناخت سیاسی نداشتم و نمی دانستم به دنبال چه کسی باید باشم، رهبری راه را به من نشان دادند و حیله دشمن را آشکار کردند و این فقط در ایران است، اما در اندونزی در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد من دچار سرگردانی خواهم شد. ولایت فقیه یعنی استمرار ولایت پیامبر و جانشین پیامبر.

آسیب به نظام هم از طریق تهاجم فرهنگی است و من سعی می کنم این را برای مردم ایران و کشور خودم آشکار کنم. در واقع غربی ها می خواهند زن و مرد را مشابه نشان دهند، یعنی زن را مثل مرد کنند. بنابراین نتیجه این می شود که جوامع به سمت بی حجابی پیش می روند

آیا ایران نقش خود را در معرفی چهره اصلی اسلام واقعی و تشیع به خوبی ایفا کرده است؟

جعفر صدیق: بله، ایران نقش خود را به خوبی در منطقه نشان داده و خیلی به سوریه و مردمش کمک کرده و نه تنها در سوریه بلکه ایران به تمام کشورهایی که در برابر جبهه تکفیر نیاز به کمک دارند، خیلی کمک می کند حتی کمک های سیاسی. سازمان ملل در این قضیه کار نمی کند اما ایران تمام تلاش خود را برای توقف تهاجم داعش انجام می دهد. همچنین کمک به مردم کشورها و کمک های نظامی. آموزش دادن به ارتش عراق و سوریه هم دلیل آن است.

خانم حسنی لتانگ: حرف همسرم متین است، شاهد این قضیه، شهدای متعدد ایران در مبارزه با جبهه تکفیر هست و این نشان می دهد که ایران نه تنها کمک سیاسی، مالی و نظامی می کند بلکه حتی جان خود را هم فدای اسلام و جهان اسلام می کند.

                                                     ازدواج جوانان و مهریه

ارزیابی شما از شرایط فرهنگی جامعه و مسائل مرتبط با جوانان چیست؟

جعفر صدیق: فرهنگ ازدواج کردن در ایران خیلی تجملی و پر زرق و برق است و کمتر دیدم که ساده باشد و مهمانی های بزرگ می دهند. اما در اندونزی اینطور نیست فقط اعضای خانواده می آیند و عقد می کنند، در ایران مهریه را خیلی بالا می گیرند و بعضی شیربها هم می خواهند. مثلا ۳۰۰ سکه به عنوان مهریه قرار می دهند، من اعتقاد دارم مهریه باید نقد و حاضر باشد آیا در ایران اینطور است که عقد می کنند و جوانی که ازدواج می کند این ۳۰۰ سکه را نقد دارد و پرداخت می کند؟

اما در اندونزی مراسم ازدواج با مهریه روسری، سجاده و قرآن برگزار می شود. ضمنا الگوی ما حضرت زهرا(س) و علی(ع) هستند که خیلی ساده عروسی خود را برگزار کردند و ایرانیان باید درس بگیرند و باید به همه فهماند که ازدواج یعنی زندگی مشترک، یعنی باید با هم به صورت مشترک زندگی کنند، یعنی باید با هم همراهی کنند نه سایه به سایه همدیگر حرکت کنند.

مخصوصا خانواده ها، جوانان را اذیت نکنند و بیشتر به علم و معنویت بها داده شود. مثلا پدر عروس از داماد تعهد و قول بگیرند که سی جزء قرآن را حفظ کند;،توجه به بعد معنوی، نه مادی.

خانم حسنی لتانگ: همانطور که همسرم گفتند، فرهنگ ازدواج را باید مثل حضرت علی(ع) ساده بگیرند، البته بعضی ها می گویند یعنی باید مثل حضرت علی(ع) مهریه بدیم؟ نه، به این معنا نیست بلکه مهریه ساده باشد، یعنی متعارف و معقول باشد.

درباره حجاب هم، این فرهنگی که در ایران هست برای من خیلی خوب است، هر چند بدحجابی می بینیم. بیشتر این بد حجابی ها را هم در شهرهای بزرگ می بینیم، اینکه آرایش های زیاد و غلیظ می کنند، این از حد تعادل خارج شده، خداوند زیبایی را دوست دارد اما آرایش در حد اعتدال.

برای رفع این مشکلات چه کارهایی باید کرد و وظیفه ما چیست؟

جعفر صدیق: رسانه ها باید آن چیزی که خوب است را ترویج کنند از احادیث، قرآن و نوشته ها. رسانه ها این مسائل را به روحانیون منتقل کنند و روحانیون ارتبط با مردم را افزایش دهند، عامل ارتباط چهره به چهره اثر بیشتری دارد. ارتباط چهره به چهره، ارتباط دل با دل است. همچنین رسانه ها باید از نیروی متخصص استفاده کنند و جنبه های تجمل را کم رنگ کنند.

                                                                حجاب پدر و مادرها

خانم حسنی لتانگ: برای ترغیب به حجاب، مسئله مهم شناساندن الگو به جوان هاست. حضرت زهرا(س) الگو هستند، درسته اما الگوی امروزی هم نیاز است، الگو باید زنده باشد. من نمی گویم خودم و شخصیتم می تواند الگو باشد اما اتفاقاتی که برای خودم افتاده است می تواند الگو باشد.

وقتی می گوییم الگو حضرت زهرا(س)، می گویند حضرت زهرا(س) می توانستند اما ما نمی توانیم. خوب الگو باید هم عصر جوان ها و هم سن جوان ها باشد.

شناساندن حجاب به عنوان الگو و ارزش راهکار دوم است; که این بر می گردد به خانواده. پدر و مادرها باید در درجه اول حجاب مناسبی داشته باشند چون والدین مربی فرزند هستند و اگر رفتار درستی داشته باشند بالتبع فرزند نیز رفتار درستی خواهد داشت.

کلام آخر؟

جعفر صدیق: روحانیون نسبت به جوان ها مهر بیشتری داشته باشند و بیشتر به جوانها توجه کنند، مثل پیامبر(ص) که در جنگ خندق به حضرت علی(ع) اعتماد کردند یا در جنگ با روم که اسامه بن زید جوان فرمانده سپاه اسلام بود و یا معاذبن جبل که پیامبر(ص) او را به عنوان نماینده و مبلغ اسلام به یمن فرستادند، البته نمونه زیاد است که پیامبر(ص) از جوانها در جایگاه فرماندهی استفاده کردند و این توجه ها، باعث می شود جوانها به سمت دین و سعادت بروند.

خانم حسنی لتانگ: خطاب من به دختران جوان است و می گویم من با سختی حجابم را حفظ کردم; قدر حجاب و آزادی اعتقادی خود را بدانید.

و اما پسران شما هم لطف کنید حجاب خود را حفظ کنید، چون حجاب فقط مخصوص خانم ها نیست. همانطور که در قرآن کریم آیه ۳۰ سوره مبارکه نور، توصیه به حجاب در نگاه، گفتار و کردار هست که مبحث عفت را شامل می شود و پسران هم باید رعایت کنند.

تشکر از این که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    سلام. برنامه عالی بود. امیدوارم همه ما عامل به این امور مخصوصا در امر حجاب باشیم. امیدوارم این برنامه ها ادامه یابد.

  • مسلم

    جالب بود که با توجه به این که در کشورمان از بی حجابی بسیار نالیده می شود ولی باز هم نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی دیگه بسیار بهتریم

نظرات