مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی گفت: ۱۰۸ قطعه‌ اشیای تاریخی ایران با سه شرط در سال ۱۳۴۳ به آمریکا تحویل داده شده بود که به‌خاطر تأخیر در اجرای این شرایط، ایران از آمریکا درخواست غرامت کرد که در حال پیگیری است.

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی گفت: ۱۰۸ قطعه‌ اشیای تاریخی ایران با سه شرط در سال ۱۳۴۳ به آمریکا تحویل داده شده بود که به‌خاطر تأخیر در اجرای این شرایط، ایران از آمریکا درخواست غرامت کرد که در حال پیگیری است.

 

 

 

محمدرضا کارگر در پاسخ به سؤالی در خصوص جزئیات 108 قطعه‌ای که آمریکا به ایران تحویل داد با بیان اینکه این اشیا مربوط به منطقه چغامیش استان خوزستان است، اظهار داشت: این اشیا در سال 1343 با موافقت نخست‌وزیر ایران به آمریکا می‌رود.

 

 

 

وی با اعلام "این منطقه از نظر باستان‌شناسی بسیار بااهمیت است چون تمدن پیوسته‌ای را در این منطقه شاهد هستیم که بروز و ظهورش مربوط به شوش و فرهنگ تمدن عیلامی است" اضافه کرد: این اشیا در سال 1343 با سه شرط به دانشگاه شیکاگو می‌رود؛ اول اینکه این اشیا باید سالم برگردند، دوم اینکه بعد از گذشت 3 سال باید به ایران تحویل داده شود و سوم اینکه اشیا را خودِ آنها به ایران برگردانند.

 

 

 

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی با ابراز اینکه بخشی از این اشیاء در زمان مقرر، یعنی سه سال بعد از تحویل، توسط آمریکایی‌ها به ایران بازگردانده شد، تصریح کرد: 108 شیء در آن زمان از بین اشیای تحویل‌شده نزد آمریکایی‌ها ماند که بعد از انقلاب جزو دعاوی‌های ایران از آمریکا مطرح شد.

 

 

 

کارگر با بیان اینکه پس از انقلاب، اوایل دهه 60 ایران به بازگردانده نشدن این اشیا اعتراض کرد و  بارها خواسته ایران در  دادگاه لاهه مطرح شد، اضافه کرد: در این بین ایران تقاضای غرامت هم کرده است که در حال پیگیری مراحل خود است.

 

 

 

وی با اظهار اینکه مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو اعلام کرد که حاضر است این اشیا را برگرداند، خاطرنشان کرد: این اتفاق خوشبختانه بامداد امروز افتاد و مجموعه‌ای از اشیا از جمله، نقش مهر، سفال و غیره به ایران تحویل شد.

 

 

 

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سؤال که آیا محتویات کتیبه‌ها خواناسازی شده است یا خیر، گفت: در این زمینه منتظر گزارش مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو هستیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه این اتفاق مبارک، حاصل تلاش همه دولت‌های بعد از انقلاب بوده است، خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان می‌دهد اگر دیپلماسی حقوقی مستمر در دعاوی داشته باشیم می‌توانیم به موفقیت‌های زیادی دست یابیم.

 
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات