در شرایطی که پس از بیانیه لوزان ادعای رییس جمهور، ظریف، عراقچی و صالحی این بود که تحریم ها بلافاصله لغو خواهد شد، اما شب گذشته عراقچی واقعیت هایی را پیرامون لغو تحریمها مطرح کرد که نمی تواند مهم نباشد.

به گزارش لرستان خبر،

شب گذشته عراقچی با حضور در تلویزیون با این ادعا که اگر توافق مد نظر صورت نگیرد آن را فسخ خواهیم کرد، طوری از فسخ توافق صحبت می کرد که گویا هزینه ای بر کشور وارد نخواهد آمد؟

دیپلماسی دولت یازدهم که از آغاز بر مبنای داده های نقد فراوان و ستانده های نسیه کم پایه ریزی شده است، حالا به نقاط حساسی رسیده است که به نوعی امنیت کشور را مخدوش کرده است.

در شرایطی که پس از بیانیه لوزان ادعای رییس جمهور، ظریف، عراقچی و صالحی این بود که تحریم ها بلافاصله لغو خواهد شد، اما شب گذشته عراقچی واقعیت هایی را پیرامون لغو تحریمها مطرح کرد که نمی تواند مهم نباشد.

عراقچی شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری رسما لغو همزمان تحریم ها را زیر سوال برد و گفت: کنگره آمریکا با شطینتی که کرد 30 روز وقت دارد توافق را بررسی کند و ممکن است رد کند که احتمال آن زیاد است، بعد رئیس جمهور آمریکا وتو می‌کند و باز یک پروسه 10 روزه طول می‌کشد که حدودا 52 روز طول می‌کشد و حتما تا 52 روز اتفاقی نمی‌افتد.

از آنجاییکه دولت روحانی در توافقات ژنو ولوزان با تعهدهای فراوان به طرف مقابل  داده است، فسخ توافق می تواند خسارات فراوانی را به کشور وارد کند. از طرفی زیاده خواهی های آمریکا عملا یک توافق خوب را غیر ممکن کرده است. حالا دولت شرایط بدی را برای کشور به وجود آورده است که دوسال پیش از این اینگونه نبود.

دور روز پیش بود که امیر پوردستان در سالروز فتح خرمشهر در مجلس پیرامون وضعیت امنیتی کشور هشدارهای جدی را مطرح کرد. وی گفت: در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد که تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند. این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.  اما ما در کمتر از سه روز 5 تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا 40 کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم. امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها خودشان را آماده می‌کنند.

سیاست ورزی های ضد امنیتی دولت در دوسال گذشته شرایط نامناسبی را برای کشور به وجود آورده است و مسائل مهمی را تحت الشعاع خود قرار داد. به دلایل نامعلومی از بودجه دفاعی کاسته شد، تاجاییکه امیر پوردستان با اعلام ناراحتی از این موضوع صریحا در مجلس بگوید: نیروهای زمینی ارتش و سپاه باید تقویت شوند تا بتوانیم تانک بخریم، سامانه‌هایمان را متحول‌سازی کنیم و بالگردهایمان اورهال شوند. امروز نبرد، نبرد نیروهای زمینی است. در بودجه امسال نگاه خوبی به نیروی زمینی شد اما باز هم از مجلس می‌خواهیم این نگاه ویژه‌تر شود.

در شرایطی که مرزهای کشور از دوطرف توسط تکفیری ها و گروههای تروریستی مورد حمله قرار می گیرد و هر از چند گاهی جوانانی از این کشور به شهادت می رسند، ظریف فقط درگیر مذاکرات است.

از طرفی احترام هم به پاسپورت ایرانی بازنگشته است. هر روز یکی از کشورهای کوچک منطقه با برخورد نامناسب با ایرانیان برخورد می کند و این مسئله مربوط به کم کاری دستگاه دیپلماسی است.

در حوزه مسائل کشورهای منطقه نیز که به امنیت کشور بر می گردد کم کاری دستگاه دیپلماسی به وضوح قابل مشاهده است. پیشروی های داعش در سوریه و عراق، شهید دادن های چندباره در مرزهای افغانستان و پاکستان، عدم امنیت سفارت خانه ها در کشورهای منطقه، جنگ اخیر آل سعود علیه شیعیان یمن، افزایش فشار رژیم صهیونیستی به گروه های مقاومت در فلسطین، افزایش نا امنی های شرق کشور در مرز پاکستان با حمایت های مستقیم آمریکا از گروهک های تروریستی و هم چنین تحریک و پشتیانی از داعش برای کشاندن درگیری های نظامی در مرز جمهوری اسلامی ایران همه و همه شهادت می دهند که حضور دولت امنیتی حسن روحانی بیش از آنکه ایران را امن تر کند، تهدیدات علیه امنیت ملی را گسترش داده است و در این بین مذاکرات با آمریکا هیچ فایده ای جز افزایش تحریم ها، تهدیدها و ادعای بازرسی های فراپروتکلی در بر نداشته است.

به نظر می رسد دیپلماسی دولت قطعا در ماههای آتی مشکلات بیشتری را برای کشور به وجود خواهد آورد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات