روایت یکی از گواهان فاجعه منا؛

یک گواهان فاجعه منا با اشاره به جمع‌آوری گوشی‌های حجاج بعد از فاجعه منا از سوی نیروهای سعودی گفت: مسئولان امدادی و انتظامی عربستان به جای اینکه به داد افراد نیمه‌جان برسند، مانند لاشه‌های گوسفند با جنازه‌ها رفتار می‌کردند.

به گزارش لرستان خبر، حجةالاسلام سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و یکی از گواهان فاجعه منا درباره این حادثه اظهار داشت: فاجعه منا که بی‌تردید براثر سوء مدیریت نیروهای موجود در مسیر عبور حاجیان رخ داد، دلایل مختلفی دارد که عربستان سعودی نمی‌تواند این دلایل را انکار کند. 

 

 

وی ادامه داد: عوامل پدید آمدن این فاجعه بی‌تردید مربوط به نیروهای انتظامی بود که هدایت جمعیت را عهده‌ داشتند؛ یعنی مأموران سعودی یک طرف مسیر راه را بسته بودند و در طرف دیگر راه، حاجیان حرکت می‌کردند و ظاهراً به دلیل حضور وزیر دفاع‌ عربستان برنامه به هم می‌ریزد و آنها یک راه را می‌بندند و مجبور می‌شوند که راه بازگشت را باز کنند و در این ماجرا جمعیت به همدیگر فشار آورده و این فاجعه دردناک پدید می‌آید.

 

 

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه یکی از علل اصلی این حادثه تأسف‌انگیز مربوط به هدایت جمعیت حجاج بوده است، افزود: مشکل پیش آمده ناشی از عدم مدیریت صحیح نیروهای انتظامی عربستان سعودی بود و مربوط به حجاج نبوده است.

 

 

غروی یادآور شد: نیروهای سعودی حدود 3 تا 4 ساعت بعد از این فاجعه هم به امدادرسانی مجروحان و مصدومان نپرداختند و کمکی که به حجاج شد فقط از طرف حاجیانی صورت گرفت که آسیب کمتری دیده بودند و به برخی از خیمه‌ها پناه برده بردند در حالی که نیروهای امدادی و امنیتی آل‌سعود هیچ کمکی به حجاج نمی‌کردند. 

 

 

وی درباره نحوه رفتار مأموران آل سعود با جنازه‌های حجاج گفت: پس از این فاجعه مسئولان امدادی و انتظامی عربستان به جای اینکه به داد افراد نیمه‌جان برسند، مانند لاشه‌های گوسفند با جنازه‌ها رفتار و همه را با هم جمع می‌کردند.

 

 

این عضو جامعه مدرسین ادامه داد: تاکنون به نیروهای پزشکی و امدادی ایران اجازه ورود و کمک به حجاج را داده نشده و مأموران سعودی به نیروهای کمکی ایرانی می‌گویند برای تشخیص هویت جنازه‌ها فقط باید از طریق عکس و نشانه‌های همراه حجاج، آنها را شناسایی کنند. 

 

 

غروی تأکید بر عملکرد ضعیف عربستان سعودی در مدیریت منطقه‌ای جمرات اظهار داشت: آل‌سعود زمینه حادثه‌ تأسف انگیز منا را به وجود آورد و آنها در این ماجرا نشان دادند که مدیریت بحران ندارند و حتی اجازه کمک به دیگران را هم نمی‌دهند. حتی زمانی که امدادگران ایرانی در این فاجعه می‌خواستند به حجاج کمک کنند، جلوی آنها را می‌گرفتند. 

 

 

وی افزود: سعودی‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند این فاجعه را دفن کنند و شاهد این موضوع این است که آنها اوایل این حادثه موبایل‌ها را از حجاج حاضر در صحنه می‌گرفتند و کسی اجازه عکسبرداری نداشت و راه‌ها را نیز بسته بودند.

 

 

این عضو جامعه مدرسین درباره طرح ادعای شعار دادن حجاج ایرانی در جمرات گفت: سعودی‌ها ادعا کردند که ایرانیان در زمان وقوع حادثه شعار می‌دادند در حالی که هیچ شعاری از طرف ایرانی‌ها داده نشد. 

 

 

غروی با اشاره به مسیر ورود ایرانیان در رمی‌جمرات ادامه داد: نکته قابل ملاحظه این است که مسیری که این حادثه تأسف‌انگیز در آن رخ داد، مسیر ایرانیان نبود؛ ولی وقتی کاروان‌های ایرانیان (خراسان رضوی، قائمشهر و گلستان) به این مسیر ورود پیدا می‌کنند، مأموران سعودی آنها را به مسیر حادثه منا هدایت می‌کنند؛ در حالی که مسیر ایرانیان این مسیر نبوده است. 

 

 

وی خاطرنشان کرد: جای تردیدی نیست که در فاجعه منا مقصر اصلی عربستان سعودی است؛ چرا که آنها بعد از این حادثه تمام تلاش خود را به کار گرفتند که مسئله را عادی جلوه دهند و در مرحله بعدی گفتند که ایران مقصر بوده است تا صورت مسئله را پاک کنند و فرافکنی انجام دهند. 

منبع: تسنیم

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات